Skoda Felicia: Skoda Felicia veel ellende

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3Glxi

Wij hebben nu anderhalf jaar een Skoda Felicia Combi en al veel ellende ermee gehad. Aanvankelijk aangenomen dat het achterstallig onderhoud/verwaarlozing betrof en dus flink laten repareren wat we tegenkwamen.
Nu zijn we met het zoveelste probleem op het punt aangekomen dat we hem willen gaan inruilen. Maar aan de andere kant is dat ook weer zonde, er is al zoveel in geinvesteerd. En als dit probleem straks een diagnose heeft en opgelost, dan is dit mss wel het laatste? Wie zal t zeggen.
In elk geval, het probleem nu:
Vorige maand ging de auto ineens horten en stoten en roken we rotte eieren. We waren vlak bij de garage en die heeft meteen gekeken. Auto liep op 3 cililinders, bougies waren vuil. Oorzaak kon volgens hen ofwel een slechte bobine ofwel motorslijtage zijn. Maar omdat het olieverbruik niet verontrustend hoog was, dacht men het eerste. Bougies en bobine vervangen en hij deed het weer. Mee op vakantie naar Frankrijk geweest, afgezien van een rammeltje dat zich af en toe voordoet (deed ie al wel langer) en wel id motor lijkt te zitten, niks aan de hand, liep als een zonnetje.
Nu gisteren ineens weer, horten, stoten, vreselijke (veel erger als vorige keer) benzinelucht en we kregen hem nog maar net op een parkeerplaats, hij viel gewoon dood.
ANWB gebeld, en toen die er na een uur was en de motor startte, was er niets te merken, hij deed het prima. Naar de garage gereden waar hij is uitgelezen. Hij las dermate veel storingen uit dat de monteur niet kon beoordelen wat daarvan nu oorzaak en wat gevolg is geweest (gaf oa aan iets met gaskleppen, lambdasonde, temperatuursensor, ik heb echter niet alles gezien).
Na wissen van het het storings geheugen en een tijdje stationair, kwam er geen nieuwe storing meer.
Advies van de garage: gewoon mee gaan rijden en van de week nog eens langskomen om te laten uitlezen.
Dat vind ik best eng, op de snelweg naar mijn werk wordt aan de weg gewerkt en is op veel stukken geen vluchtstrook. Als hij weer zo doodvalt, heb ik 3 tellen om een veilige plek op te zoeken.

Wat denken julliie, zouden jullie er ook gewoon mee gaan rijden?
En is deze auto de investering nog waard? We hebben hem destijds gekocht voor 2500 euro en mss al wel 2000 euro aan verspijkerd.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Voor het vorige probleem zijn we maanden af en aan bij de garage geweest voor men erachter was wat het was (schurende remmen bij warm worden) en het verholpen is en eerlijk gezegd zien we dat niet nog een keer zitten....

Ik verwacht niet dat jullie mij op afstand kunnen vertellen wat er mis is met de auto. Maar hopelijk kunnen jullie me in advies voorzien in mijn dilemma wel of niet inruilen.

Alvast erg bedankt!

Wendy

Geplaatst door Wendy (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Felicia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou beginnen met die temperatuursensor.
Als dat de koelwater temperatuur is en die verkeerd aan geeft kan de motor veel te veel krijgen en dus gaan stinken.
Vuile bougies (zwart?) zou daar ook op kunnen wijzen.

Volgende keer alle foutcodes overschrijven - liefst compleet met nummer.
Wat is ongeveer je gemiddelde verbruik?

Wendy (0), 12 jaar geleden

Ja, koelwatertemperatuursensor stond er idd bij. Zal ik doen, volgende keer de codes opschrijven!
Gemiddeld verbruik ligt ongeveer op 1:13. Vind ik niet gek voor een oudere auto. Hij is ook niet meer gaan verbruiken in de anderhalf jaar dat wij hem hebben, het verbruik is altijd vrij constant.
Bougies waren idd zwart.
Zou jij ermee op de snelweg gaan rijden?
Wat verder nog wel van belang is om te melden is dat hij nog maar 96000 gelopen heeft en dat de katalysator eruit ligt maar dat zou niet moeten uitmaken. We hebben maar liefst 4 monteurs gevraagd de algemene staat van de auto te beoordelen en of ze verwachtten dat er grote reparaties aan zaten te komen. Alle vier de keren kwamen ze tot de conclusie dat voor zover zij het konden zien, het er allemaal prima uitzag. En toch komen er iedere keer nieuwe gebreken bovendrijven. En elke keer ook zaken die lastig te diagnostiseren zijn helaas....

Inruilen zou met ons budget betekenen een auto van dezelfde leeftijd met meer km's op de teller, maar wel een ander merk. We denken dan aan een focus wagon.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Omdat de klachten zo af en toe zijn, zou ik ook de bedrading van ecu naar koelwater temperatuur sensor controleren en ook de stekkers.
Misschien is er ergens vocht ingekomen. Katalysator is waarschijnlijk een gevolg van de eerdere storingen.

Olieverbruik werd "niet verontrustend hoog" genoemd. Hoe hoog is het verbruik?

Wendy (0), 12 jaar geleden

We hebben vorige maand voor het eerst olie bijgevuld. Stond toen wel op minimum, maar hadden zelfs sinds aanschaf (ong 83000) niet meer bijgevuld. Aan de andere kant, in januari heeft ie een grote beurt gehad en goed kans dat er toen ook olie is bijgevuld. Er is toen niet specifiek iets over gezegd, dus dat weet ik eigenlijk niet. In januari zal de kmstand ongeveer 92000 geweest zijn. Nu 96000 dus als hij toen tot max is gevuld geweest, dan is het mss toch wel hoog. Kan ik helaas niet meer nagaan, ik denk dat het slim is als we de komende tijd idd het oliepeil wat extra id gaten houden...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als er in januari olie is bijgevuld of ververst dan staat dat op de rekening.
Maar 1 liter op 4000 kilometer is niet verontrustend hoog. Het is wel aanleiding om minstens elke duizend kilometer even te peilen.
Dat is zo wie zo aan te bevelen, zeker bij een pas aangeschafte auto. 13000 kilometer zonder peilen is risico's nemen.

Wendy (0), 12 jaar geleden

We hebben het wel regelmatig gecheckt hoor, bijvullen was steeds niet nodig.
De olie zal idd ververst zijn.
Inmiddels staat hij, na een gevaarlijk autoritje, sinds maandagavond bij de garage. Monteur heeft er zelf mee gereden en zei iets van dat hij roodgloeiend was en dat er ergens in de uitlaat, voor de katalysator of zo iets verstopt zou kunnen zitten.
Maar tot op heden weten we nog niks meer dan dat, het is ook vakantietijd en druk bij de garage, maar wel vervelend.
Ik ben vooral bang dat het weer giswerk wordt en dat ik weer de weg opgestuurd wordt en maar weer terug moet komen als het toch niet weg is (dat ging de laatste keren -bij verschillende monteurs- zo). Maar dat zie ik niet zitten. Verkopen of inruilen wordt ook lastig dan.....

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zal de katalysator wel geweest zijn die roodgloeiend stond. Die is dan echt overleden nu.
Te heet worden komt doordat er iets in de kat aan het verbranden is - benzine en/of olie.
Katalysator zal ondertussen wel gedeeltelijk verstopt zijn.
MAAR, dat is niet de oorzaak, het is een gevolg van een andere storing. De echte oorzaak moet nog vastgesteld worden.
En dan zijn we weer terug bij de koelwater temperatuur.

boolean (0), 12 jaar geleden

Een defecte koelwatertemperatuursensor (scrabble, iemand?) zou hier inderdaad aan ten grondslag kunnen liggen. Bij een atmosferische motor merk je dit helaas minder snel als bij een geblazen variant. Afgezien van het wat schadelijker rijden is dat niet direct merkbaar. Bij een turbomotor mis je gelijk de helft van je vermogen omdat de turbo afslaat bij te lage temperatuurwaarden.

Wendy (0), 12 jaar geleden

garage heeft idd koelwatertemperatuursensor vervangen maar kon niet garanderen dat dat het definitief was. Aangezien we toch al ons oog op een andere auto hadden laten vallen hebben we de skoda verkocht en die andere gekocht. Die helaas een soortgelijk probleem blijkt te hebben...

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

pech op pech dus :(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Felicia of stel zelf een nieuwe vraag.