Skoda Octavia: toerental stationair blijft hangen

Bouwjaar: 2001

3 weken geleden een octavia combi classic bwjr. 2001, 1.6 75KW, G3installatie aangeschaft bij een Skoda dealer, 130.000 km op de teller, met 1 jaar car-garantie.

Na 50 km viel de auto stil, bleek er een zekering benodigd voor de brandstofinspuiting los te zitten, gauw opgelost dus.
2 dagen later begint de auto in te houden bij constante snelheid. Optrekken gaat goed, bij 120 rijden stottert de motor bij het rijden op gas, benzine gaat goed.
Naar dealer toe, deze heeft een gasnozzle van een van de cylinders vervangen, deze zou blijven hangen, probleem opgelost/geen kosten.
Een week later ging de lamp van de airbag branden, gevolgd door de controlelamp van het motormanagement systeem. Volgende morgen op weg naar de dealer viel de auto weer stil, accu leeg/defect. Dealer gebeld, en is met nieuwe accu naar Almelo ( vanuit Nijverdal) komen rijden om ter plekke te vervangen. Bleek dynamo ook niet goed te laden, dus mee naar de garage, maar inmiddels deed dynamo het ook weer.
Tevens melding gemaakt van het feit dat de motor regelmatig niet goed stationair loopt. Het toerental blijft hangen/schommelen tussen 1200 en 2000 toeren. Als ik even gas geef en de toeren laat oplopen tot 3000 zakt het toerental wel terug naar 900 toeren ( op de teller afgelezen).
Volgens dealer kon dit met de storing van de accu te maken hebben. Nu een week verder komt dit "probleem"echter nog steeds voor, tot gisteravond.
Gisteren weer stil komen te staan. Verlichting viel tijdens het rijden nagenoeg uit, airbag lamp ging branden ( onderspanning), weer de accu leeg, dus dynamo toch echt defect. Vanmorgen had de accu zich zover hersteld dat starten wel lukte, en ben naar dealer gereden. Deze heeft ( wederom kostenloos) de dynamo vervangen voor een volledig nieuw exemplaar.
Hulde aan de dealer, deze doet absoluut niet moeilijk!!!

Wederom over de toeren gehad, maar dealer vermoedt nog steeds dat de dynamo hiermee verband houdt.

Kan dit kloppen, of weet iemand een eventueel andere oorzaak van het blijven hangen/schommelen van het toerental bij stationair draaien van de motor.

Groet,

Allard

Allard290

Geplaatst door Allard290 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

roy325 (0) PRO, 18 jaar geleden

hoi controleer de vacuum slang van de rembekrachtiger eens deze willen wel vaker scheuren! gr roy

Jaap4736 (0), 18 jaar geleden

Onregelmatig st. toerental:
-vervuild gasklephuis
-vacuumslang kapot (vasle lucht)
-slechte pakking (valse lucht)
-luchtweger defekt

groet, Jaap

henkie4437 (0), 18 jaar geleden

Hoi Allard. Ik heb ook een Skoda Octavia 1.6. Ook met een G3 installatie. Toevallig heb ik datzelfde probleem ook gehad. Het slangetje van de convertor die links in je spatbord zit komt op een t-stuk uit. Bij mij was het slangetje gescheurd bij de aansluitng van het t-stuk. Ook het probleem met een lege accu heb ik steeds moeten ondervinden. Accu laten meten,deze bleek goed te zijn. Toen hebben ze de dynamo gemeten.Deze was ook goed. Wat bleek: Op de accu zit een stekkerdoos. Daar zitten wat draden en zekeringen in. Bij bij was het draadje van de dynamo(de zwarte draad)aan de linkerkant niet helemaal aangedraaid. Hierdoor kon de accu niet goed geladen worden.Kijk er eens naar,zou ik zeggen. Gr.Van Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.