Skoda Octavia: turbo defect octavia II 77kw TDI

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: BCK

Heb hier een wagen staan waarvan de as van het ingaande schoepwiel van de turbo gebroken is. Schoepwiel is uit elkaar gespat. Ofwel dat wordt een verse turbo.

tot de intercooler kom ik alu tegen, heel weinig zeer fijne deeltjes. Intercooler is op zicht schoon. Wat grote brokken aangaat heb ik alles. Ik twijfel om de intercooler te vervangen. (kosten vallen mee, maar wel een aardig sloopklusje)

Iemand ervaring??

audia4

Geplaatst door audia4 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan T (10) PRO, 11 jaar geleden

ja maar je zit altijd met het risico dat er een stukje in zit want dan weer voor een ramp kan zorgen.
en dan zijn meestal de kosten voor de reperateur dus ik zou deze gewoon mee nemen en de rest goed uitblazen.
heb al een keer mee gemaakt dat de wagen na de proefrit al weer stuk was en dan ben je niet blij.

groetjes jan.

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

Jan, beslissing is gevallen, en blij toe. Intercooler zit na demontage pas te zien idd vol gruis afkomstig van het turbohuis en turbinewiel. Schoonmaken zal niet meevallen, ding is van binnen baggervet. (ik vermoed dat er een lading olie vanuit de turbo tijdens het stukdraaien is gepompt, de anwb heeft nog een poging gedaan de auto leven in te blazen maar kwamen niet verder dan noodloop)

motor liep nog wel, en gaf geen mechanische geluiden. tussen intercooler en egr is het op heel weing slijpsel na schoon. kom er geen grote brokken tegen.

Ofwel, alle leidingen schoonmaken, het belangrijkste is uiteraard het stuk tussen turbo en luchtfilter, stom genoeg ligt daar relatief veel slijpsel. Intercooler gaat gewoon bij het schroot, ding kost ca 150€. Schoonmaken is ook niet te garanderen dat je alles te pakken hebt en kost toch ook tijd.

vreemd verhaal van de leverancier... 3K (borgwarner) turbo's mogen voor VAG niet meer gereviseerd worden. Hij adviseert een compleet nieuwe maar dan van garett. (is inmiddels in huis) Ik had er nog niet van gehoord maar deze schade schijnt behoorlijk vaak voor te komen met deze motoren versus 3K turbo combinatie, ook in de caddy, golf, touran en T5

draadje kan wat mij betreft dicht, deze octavia gaat begin volgende week met een "kleine" financiële injectie gewoon verder voor de volgende 2,5 ton.

jan T (10) PRO, 11 jaar geleden

nou geluukig dat je alles vernieuw dan kan hij zeker weer de nodige km mee.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.