Beste specialisten,
Ik ervaar een vreemd gedrag in mijn 2.0Tdi Superb. Het is een geweldige auto, maar iets zegt me dat er iets mis is.
Wanneer ik een constante snelheid rijd en plots gas geef, dan schiet de toerenteller plots 50 rpm omhoog, zakt weer direct terug en stijgt dan langzaam met toenemend toerental en snelheid.
Wanneer ik bij constante snelheid plots het gas los laat, dan andersom. Toerenteller zakt abrupt, schiet weer omhoog, en daalt langzaam met het uitrijden van de auto.
Bijvoorbeeld: De motor draait 1700 rpm, ik geef gas, binnen fractie van een seconde geeft hij 1750 rpm aan, binnen fractie van een seconde weer 1700 en vervolgens normaal stijgend met de motortoeren en snelheid.
Hij vertoont dit in elke versnelling.
Ander fenomeen wat ik ervaar. Als ik gas loslaat en gas geef, dan voel ik een bonk in de aandrijflijn. Ook bij normaal gas loslaten of geven. Ik moet heel subtiel met het gaspedaal zijn om niets te voelen.
Ik voel dit ook bij het schakelen, vooral in de lagere versnellingen. Als ik schakel, dan kan ik moeilijk zonder bonk schakelen. Dit lukt me wel als ik voor/tijdens het op laten komen van de koppeling al gas bijgeef. Maar dat geeft het gevoel alsof ik continue op een circuit aan het racen ben.
Bij nat weer lijkt het minder te zijn dan bij droog weer, met de nadruk op lijkt.
Tijdens het koppelen heb ik soms ook het gevoel alsof ik geen contact met de motor heb. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Ik ben benieuwd naar jullie diagnose ...
Alvast bedankt voor het meedenken.
groet Eddie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt wel op een defecte pendelsteun van de motor ophanging,hierdoor gaat de motor teveel kantelen bij gas geven en loslaten
Hallo Jaker,
Ik heb al vaak onder de auto gestaan om te kijken of daar iets mankeert. Maar ik zie geen extreem kantelende motor, tenminste zoals ik het zelf beoordeel.
De rechtermotorsteun is al vervangen. Dat hielp een beetje.
Op de pendelsteun heb ik een powerflex insert geplaatst om meer stabiliteit rondom de pendelsteun/dogbone te krijgen. Daardoor trilde en rammelde de auto te veel en het hielp te weinig, dus die heb ik weer verwijderd.
Ik ben bang dat ik op zoek moet naar een andere oorzaak, maar welke .....
groet Eddie
7 jaar
Rubbers van de draagarmen niet uitgeslagen ? of mogelijk een defecte fuseekogel.
Ik zal eens onder de auto duiken om die te controleren.
dank je
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar