we hadden een korando waarvan het druklager vast gelopen was, zo hard getrapt dat ik door de hevel heen ging.
nieuwe kopp. gemonteerd, merk nipparts (in doos gewoon valeo), orgineel was ook valeo.
maar op toeren met bv overschakelen, hard donker ronkend geluid hoorbaar!! klant niet blij
nog een nieuwe gemonteerd, merk SGP of zoiets (in doos gewoon weer valeo) en deze doet precies het zelfde!!
alleen deze bobbert ook dus moet er zo-i-zo weer uit.
leverancier is nog aan het zoeken naar een goede oplossing.
weet iemand mischien wat hier fout kan gaan??
danny.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er een dual mass vliegwiel gemonteerd? Als dit het geval is, kan dit kapot zijn en het probleem veroozaken.
Een andere mogelijkheid is dat de versnellingsbak t.o.v. het vliegwielhuis niet goed is uitgelijnd.
helaas is deze met een gewoon enkelvoudig vliegwiel wat er op het oog goed uit ziet.
kan me alleen niet voorstellen hoe ik een vesnellingsbak t.o.v. een bak-huis of blok uit zou moeten/kunnen lijnen??!
kan me voorstellen dat als dit niet in lijn zou staan dat je rare taferele krijgt maar zie me geen stel- mogenlijkhede in deze.
verklaar je nader svp.
danny.
Het vliegwielhuis wordt met pennen gecentreerd op het blok. De bak zit echter koud tegen het vliegwielhuis met 4 bouten. Hier zit wat ruimte in alle richtingen. Probeer hem zou goed mogelijk in het midden te krijgen.
Een andere mogelijkheid is dat het toplager kapot is. Met koppeling ingetrapt en ingeschakelde versnelling is dit te merken.
M.v.g.
top lager is op zeker goed en bak-huis is niet los geweest. (zegt ook niet alles, ga ik ook nog kontroleren)
(mot ik eerst de auto terug roepen)
krijg eerder het gevoel dat het geluid komt van druklager/diafragma-vingers. ken het geluid wel van andere auto's
maar is bij deze auto vrij hard aanwezig.
heb in het begin ook nog iets gehoord dat koppeling van een korando het zelfde is als van een musso??
kan iemand dat bekrachtigen of tegen spreken?
danny
De koppeling van de Musso en Korando zijn inderdaad het zelfde. Er zit bij SY's wel verschil in koppeling tussen diesel en benzine.
is er, voor zover jij weet, een uiterlijk verschil zichtbaar tussen benz. of diesel uitvoering?
voor zover ik kan vinden zijn ze allebij 230 doorsnee en 22 tands
ik heb een platte plaat druktafel op het druklager en een bolling op de toppen van de diafragma vingers.
zegt je dat iets
danny
Zoals jij e.e.a. beschrijft herken ik wel en lijkt me ok. Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken is dat bij de benzine de verenstalen strippen waamee de drukplaat aan het huis vast zit uit 2 op elkeer bevestigde strippen is opgebouwd en bij de diesel dit uit 3 strippen op elkaar bestaat. Dus iets dikker.
Voor de 2.9 D (zonder turbo) heb je Valeo Nummer 821123 nodig.
auto komt donderdag terug, laat je dan wel weten hoe het afgelopen is.
danny
vandaag weer (3 de) nieuwe kopp. gemonteerd, nu orgineel (weer valeo maar ziet er netter uit)
dit keer ook het top-lager vervangen (zat, los in de hand, goed geluid in maar voelde soepel (??))
maar!!, en nu komt het:
PROBLEEM nog steeds het zelfde!!!
op toeren (3000-3500 rpm) daar waar je de kopp. bijna helemaal in trapt, een ronkend/rommelend geluid!
ik zeg tussen druk-lageer en diafragma vingers
ik geef het op! dank.
danny
Hallo Danny, ik kan me voorstellen dat je er doorheen zit.
Ik heb nu echter iets ondekt wat ook mij helaas niet eerder is opgevallen.
Er blijken 2 type koppelingsvorken te zijn die in afmetingen verschillen. Toevallig heb ik beide liggen en heb wat foto's gemaakt waaruit het verschil blijkt. De kogelbouten zijn in beide vorken het zelfde en je ziet dat de linkse hoger uit komt dan de rechtse.
[img]http://home.planet.nl/~pothu003/images/v...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~pothu003/images/v...[/img]
Ik denk dat jij nu de linkse uitvoering heb gemonteerd in plaats van de rechtse die er eigenlijk in hoort. Hierdoor wordt de koppeling nu te ver doorgetrapt en komen mogelijk de vingers tegen de plaat aan en ontstaat het rommelende geluid. Volgens de partlist moet er in de 1999 Korando de vork met onderdeelnummer 3034005321. Ik hoop dat je de moed op kan brengen dit nog voor je klant op te lossen.
Walter
ongelovenlijk hoe veel jou dit bezig houd!!! doet me deugt!
zou inderdaat kunnen want als ik de stand van de hevel bekijk als de bak gemonteerd zit. is het net alsof deze al
maximaal naar voor staat. (dat de kopp. cil. dus bijna helemaal ingedrukt staat) als dan de kopp. zou slijten zou de hevel verder terug moeten, dat wat ie dus niet kan!
"maar"
dit heeft op dit moment geen invloed op de stand van het druk-lager voor zover ik me kan bedenken of de hevel moet op meerdere punten afwijken. kan ook niet meer vergelijken, oude is in de oud-ijzerbak gegaan.
daar was ik doorheen getrapt en was dus vervoormd, leek op het oog het zelfde maar als ik de foto's zie kan het best fout gegaan zijn.
voor m'n gevoel is het net alsof de glij-bus van het druk lager te kort is en als je de kopp. helemaal in trapt het lager kan kantelen
dat door het harde trappen de glij-bus de bak in getrapt is of zo, maar dit is voor zover ik het zie een vast onderdeel van het bak-huis
als ik het druklager in de bak monteer zit hij over de glij-bus tegen de hevel en steekt er maar een milimeter of 4 van de bus uit.
alsof deze verder zou moeten maar de stand van het diafragma bepaalt hoever het lager over de bus moet zitten.
al-met-al een hoop raritijten. maar het blijft me bezig houden. ik ga zeer zeker achter die hevels aan.
dank is groot, danny
Ik ben een beetje een SY-freak, kijk maar eens op www.ssangyongkorando.nl . Je kan hier ook het werkplaatshandboek 2000-2002 downloaden (91MB & gratis).
Je redenering met de slijtage van de koppeling is niet helemaal juist. Als de koppeling slijt komt de zuiger van de cilinder juist iets meer naar buiten want de vork kantelt over de kogelbout. Dat het lager gaat kantelen lijkt mij onwaarschijnlijk want het draagt op alle vingers van de drukgroep. De glijbus kan absoluut niet naar binnen. Het moet wel een vast geheel zijn. Achter het deksel zit direct het lager. Als het goed is maak het lager maar een beweging van maximaal 0,5-1 cm want de cilinder heeft maar een slag van 3-4 cm.
M.v.g.
Walter
ha die walter, na volgende week komt de korando terug en ga ik met de hevels aan de gang.
dan laat ik je weten dan weten wat het geworden is.
gr. danny
ps, als de kopp. slijt gaat de cil. weldegenlijk verder in staan en niet uit.
nou, het heeft even geduurt maar het is dan zover.
ik heb de andere hevel geprobeerd maar dat werkt dus niet.
met deze kan ik de kopp. niet vrij trappen want deze staat zo ver terug dat ik (als ik door trap) de kopp. cil. uit elkaar trap.
dus helaas.
bij deze geef ik het dus echt op, of er moet nog iemand met een ei van columbus komen?!
maar ik zie het niet meer.
walter, hartelijk bedankt.
groet, danny
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Korando of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar