close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

SsangYong Korando: Turbo lekt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.9 OM 662

Hallo Mannen,

Ben in het bezit van een Korando ( mercedes diesel OM 662 5 cilinder), waarvan de turbo een beetje olie begint door te laten ( inlaatdeel) Een heel klein beetje speling op de rotor is waarneembaar. Kan dit zelf opgelost worden, heb een turbo nog nooit uit elkaar gehaald. Geef me een motorblok en dat is geen probleem, maar turbo ervaring heb ik niet. Waar het mij in eerste instantie omgaat is dat het ding geen olie meer doorlaat en de speling wordt opgeheven.
Alle suggesties welkom.
Rene

Geplaatst door

Mussotje (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo mannen, niemand die weet hoe een turbo in elkaar zit??
Ik weet het niet. Vraag me af wat voor soort lagering en afdichting hierin zitten en of het zelf te doen is om dit weer in orde te krijgen. Begrijp best dat dit mogelijk anders zit dan bij een gewone afdichting met een rubbertje of zo.
Groet

Mussotje 0
badge

18 jaar

Turbo reviseren kan je normaal gezien zelf niet.
Er is altijd een beetje spel voelbaar op de rotor, dat hoort zo.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Hendrik, bedankt voor je reactie, Ja een beetje spel vind ik ook niet erg, maar olie doorlaten wel, en dat begint het kreng te doen. Ik zal eens kijkken of ik hier lokaal een revisie bedrijf kan vinden.
Rene

Mussotje 0
badge

18 jaar

Denk dat de olie die je ziet komt van de carter ontluchting die de carter dampen met wat olie zo je luchtfilter inblaast, op de duur komt er ook wat olie in het lucht inlaat traject terecht.

De turbo heeft altijd speling, de lagers worden gesmeerd door een oliestroom welke tevens een koelende functie heeft dan.
Door de hitte moet het lager speling hebben om het verschil van koud/heet te overbruggen.

Een van de redenen dat ik de carterventilatie buiten het luchtfilter heb en de EGR afgedicht.

Groet,
Cor.

Cor1822 0
badge

18 jaar

Dat is een goeie Cor, kan natuurlijk eens proberen en dan kijken of het verschil uitmaakt
Bedankt
Rene

Mussotje 0
badge

18 jaar

Je kan natuurlijk ook eens voelen of ie speling heeft als de motor warm is, haha :P

kakanox 0

15 jaar

De lagers van de turbo worden nergens door afgedicht,... wanneer de motor loopt is er
een luchtdruk aan beidde zijden op het lager, waardoor er geen olie lekkage is.
Is er toch een lekkage, controleer dan de LMM en de Intercooler.
Ook tegendruk van de uitlaat is belangrijk, alhoewel je een geringe lekkage aan de uitlaatzijde niet
zult waarnemen.

Suc6.

Marbel 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Korando of stel zelf een nieuwe vraag.