close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Leone 1991: auto rijdt op snelweg alsof er storm is

Bouwjaar: 1991

Het is een 1600 DL uit 1991 De auto heeft 190.000 km gereden, en voorwielaandrijving.

Als ik boven de 100 kom rijdt mijn auto steeds onrustiger. Net alsof het hard waait en je steeds een beetje moet sturen. Onder de 100 merk ik dat niet zo.
Ik heb de auto pas 3 weken in mijn bezit. Toen ik 'm kocht zijn er twee nieuwe homokineten in gekomen en een steekas van de sloop.
Kan dat er iets mee te maken hebben?
Of is het stuurspeling?

Hij ziet er mooi uit, dus ik ben er blij mee, maar omdat ik er met mijn gezin in rijd wil ik even weten of wat ik beschrijf gevaarlijk is.

Geplaatst door

Marco7143 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat je banden en dempers eens nakijken door een

bandenspecialist , eventueel uitlijnen .

Jos W 0
badge

19 jaar

Ik heb de banden laten nakijken, maar daar lag het niet aan, die zijn goed. Bij de wielen aan de voorkant zagen we, toen we de wieldoppen er af hadden gehaald, dat er geen naafkappen meer op de as zaten, en de as eigenlijk iets teveel voorbij de velgen steekt om een wieldop op te kunnen zetten. De wieldoppen zitten er wel op, maar staan in het midden helemaal opgebold en vertonen nu allebei in het midden een ster van barsten,
Weet iemand hoe dat kan dat die as uitsteekt en vooral, kan het kwaad, is het gevaarlijk? Kan het zo zonder naafkappen?
Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Marco7143 0

19 jaar

En je weet zeker dat je de goede assen hebt gekregen ga anders na bij een dealer wat de officiele maten zijn maar dat de assen zover uitsteken is zeker niet goed nee dop moet er mooi oppassen

Piwie 0
badge

19 jaar

De auto is te oud, daarom moesten de assen van de sloop komen.
Ik dacht altijd dat steekassen alleen maar passen, als ze passen zeg maar. Dus als ie past, past het. Of kan het dan ook zo zijn dat ie past terwijl het toch gevaarlijk is. Wat is het risico, wat kan er gebeuren als een steekas niet past? En waar moet ik op letten? De steekas is er in gezet door een universele garage. Die doen toch niet iets dat levensgevaarlijk is?
Tja het probleem is natuurlijk: het was een goedkope auto die ik kon betalen maar als ik er nu kosten voor moet maken kan ik dat niet uitgeven. De vraag is eigenlijk: Kan ik er dan maar beter niet mee rijden?

Marco7143 0

19 jaar

Tja als het de assen zijn dan merk je dat ook zeker met rijden dat trekt hij een kant op maar wat ook kan is dat de banden veel lawaai maken omdat ze onregelmatig slitjen bijv kan dat zo niet beoordelen maar anders probeer je een keer banden van de sloop

Piwie 0
badge

19 jaar

is ie nu al uitgelijnd?
ik had zelfde met een impreza 1.6 uit 1993. uiteindelijk andere schokdempers, uitgelijnd en probleem weg

maar ik vind m nog steeds wel zenuwachtig

uitlijnen trouwes niet bij kwikfit laten doen maar bv bij profile!

Victor11769 0

19 jaar

Ha Victor, dank voor je antwoord.
Wat is uitlijnen precies?
Schokdempers kan ik dat zelf of moet je dat laten doen. Hoe weet je of schokdempers aan vervanging toe zijn?

Marco7143 0

19 jaar

vuistregel voor de werking van schokdempers: auto boven de betreffende demper naar beneden drukken, los laten, dan moet de auto naar boven veren, weer een stukje zakken en dan ongeveer stil houden (en dus niet na blijven deinen !!)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Nee, dan zijn alle schokdempers goed. Net gechecked.

Wat ik zelf nogsteeds heel graag wil weten is of het kan dat de vervangende steekas langer is dan de originele. Hij steekt dus iets verder uit. De plasticken wieldoppen zijn nu in het midden gebarsten (ster).
Toen die eraf gehaald waren, zag ik de as zitten en dus geen afsluitend metalen cupje zoals achter de wieldoppen van de achterwielen.
Komt dit iemand bekend voor?
Is het gevaarlijk?

Marco7143 0

19 jaar

Als de steekas te lang is kan het WEL kwaad,je wiel wordt naar buiten gedrukt en er ontstaat dus meer dan normale frictie
uitlijnen sporen enz heeft dan ook geen zin,zoeken naar documentatie en dan een originele steekas er in,Harm

opel_freak 0

19 jaar

Harm, wat kan er gebeuren? Meer slijtage dan normaal of een ongeluk?

Kan ik zeggen: Ik rijd er 30.000 mee en laat 'm dan zoiezo vervangen?

Wat zou een nieuwe steekas en het er in zetten kosten? Waar moet ik ongeveer op rekenen?
Het gekke is dat hij behalve dat ie een beetje onrustig in het stuur is, verder heel lekker rijdt. Hij geeft niet de indruk niet goed te zijn. Voor zo'n oude auto met 190000 op de klok.
Waar zou ik eens naar die steekas kunnen laten kijken zonder dat er meteen een tarief van 50 euro aan hangt? Iemand tips?

Marco7143 0

19 jaar

kun je de nieuwe steekas nog vergelijken met de oude ? weet je misschien iets meer. Wie heeft de steekas gedemonteerd en gemonteerd en hoe komt die persoon aan de afmetingen van de steekas.
Kan ook nog zijn dat er verkeerde velgen onder zitten die (zoals het nu lijkt) te ver naar binnen steken. Hierdoor zou het weggedrag ook kunnen worden be-invloed. Informeer eens bij de importeur of dealer naar de orginele maat velgen en de bijbehorende et waarde (dat is hoever de velgschotel naar buiten staat,dacht ik). Kun je vergelijken met je houdige velgen. succes Sjaak.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Ha Sjaak,
De steekas is gedemonteerd en gemonteerd door een universele garage. Bij aanschaf van de auto, bonkte hij in de bochten. Er werden toe nieuwe homokineten in gezet. Maar toen deed hij het nog niet goed, en toen is de steekas van een sloopbedrijf rond Utrecht gehaald door de autohandelaar, want die was er niet nieuw. De universele garage heeft toen die steekassen er ook weer in gezet.
De velg voor is dezelfde als de velg achter. Toch heb je gelijk dat de voorvelgen iets meer naar binnen lijken te staan ten opzichte van de auto dan de achtervelgen. In zijn geheel dus meer naar binnen, ik bedoel niet dat ze schuin staan.
Maar ik heb het nagemeten en binnenkant ene band naar binnenkant andere band is 1m30, zowel voor als achter. Dus dat is toch gelijk.
Zou het kunnen dat de steekassen wel passen, maar toch van een ander model zijn, waar andere velgen op zouden moeten? Of waar andere naafkappen op moeten en andere wieldoppen. Kan dat?
Kun je voor en achter verschillende velgen hebben?
Wat is het gevolg van dat de velgen iets meer naar binnen staan?
Is het gevaarlijk?

Marco7143 0

19 jaar

kijk effe of er iets speling in de aandrijf assen zit, als je de as vast pakt moet je hem enkele mm van en naar de wiel kunnen bewegen als dit niet het geval is is het zeker dat ie niet de goede heeft ingebouwd
.HARM.

opel_freak 0

19 jaar

ik heb even gevraagd, 1x1 nieuwe steekas met homokoneet en stofhoezen inc monteren zal niet schrikken rond de 600 euro zijn PPPPPPPFFFFFFF.HARM

opel_freak 0

19 jaar

oeioei. Dat zal niet uit kunnen.
Hoe check ik de speling precies.
De auto staat op de weg.
Ik kruip eronder en dan?
Of moet ik de wieldop verwijderen en dan op de as duwen?

Marco7143 0

19 jaar

marco, dat de steekassen van een ander model zijn maar technisch wel passen zou kunnen (ben geen automonteur). Ben toch bang dat je voor deze specifieke kennis een (ervaren) Subaru monteur zult moeten raadplegen.
speling meten: volgens mij moet de steekas vast in het voorwiel zitten en in de bak kunnen schuiven. hand om aandrijfas en voelen of de as iets te bewegen is van en naar het wiel. Ook als het wiel helemaal opgekrikt is (en de aandrijfas de kortste afstand tussen wiel en versnellingsbak heeft) moet er nog iets speling zijn)
Wat ik niet uit het verhaal kan opmaken is of de auto na het monteren van de aandrijfas en de homokineten weer uitgelijnd is (die opmerking is al eerder gevallen). Er zal bij het de- en monteren het nodige zijn losgehaald wat invloed heeft op de uitlijning.
Voor de stuurspeling even het wiel iets opkrikken (onder de draagarm) en het wiel links en rechts beetpakken en bewegen. Kijk ook goed naar de stuurkogels. Succes. Sjaak

sjaak10918 0
badge

19 jaar

op de assen zit geen speling ziy aan kant vast op de bak met ene pen en aan de andere kant gewoon met een moer

Piwie 0
badge

19 jaar

Piwie, ze moeten toch kunnen bewegen als de auto inveert , want dan zal toch de afstand tussen de fusee en de versnellingsbak veranderen ? Is toch vaak schuivend in de versnellingsbak gemonteerd (heb geen specifieke subaru kennis)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Nou nee een minimale speling heeft deze altijd maar hij zit met een pen door de as vast op da as van de bak dus echt dat je zegt hij schuift dat niet werk namelijk bij subaru wat ik zou zeggen is een keer goed uitlijnen en nieuwe banden maar dat heb ik al vaker gehoord in dit stukje of gewoon een wiellager wat kei kapot is dan gaat het ook flink erop als je bijvoorbeeld de centrale moer echt gaat vastberen tja dan krijgt het wiellager ook wel wat te verduren en het zou kunnen dat deze dan zodanig beschaidgd is dat deze kei kapot is maar ja ik kan het zo anders ook niet zeggen

Piwie 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Leone of stel zelf een nieuwe vraag.