Het betreft een voorwielaangedreven Subaru 1.6 GL met 176.000 km. op de teller. In april 2008 (+/- 163000 km) wordt rechtsvoor de homokineet vervangen. Prima opgelost. Kosten incl. uitlijnen (75 euro): 425 euro. Vond ik wel wat aan de dure kant gezien de kostprijs van een homokineet (199 euro). 2 uur werk is ook niet weinig. Na twee vakanties en 9000 km meer op de teller is er weer het bekende geluid van een kapotte homokineet die opnieuw in dezelfde garage vervangen wordt. Deze keer betaal ik 235 euro??? Homokineet kost nu 138 euro. Volgens de receptie lag dat verschil aan de inkoop. Slechts 1½uur arbeidsloon. Vreemd? Er staan overigens deze keer geen kosten voor uitlijnen bij. Na enkele weken rijden hoor ik soms bij het wegrijden, met koude motor en koudere weersomstandigheden, bij een scherpe bocht naar links weer héél licht het geluid dat ik (als leek) herken als de homokineet. Bij dezelfde garage wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van dit geluid. In het tijdsbestek van een volle week worden 2 nieuwe homokineten (op de kosten van de garage) en de twee voorwiellagers vervangen. Hierna is het geluid nog aanwezig. Volgens de garagehouder kan het alleen nog een lager in de versnellingsbak zijn en moet er een andere onder. Ik verzuim te vragen wat de kosten ervan zijn om dat hij er nog naar op zoek moet.
Hij biedt me de volgende mogelijkheden aan:
a/ versnellingsbak vernieuwen. Noemt dan de prijs van 950 euro. Echter zonder de garantie voor oplossing van het probleem. 1500 euro voor de versn.bak en zijn suggestie ook maar de koppelingsplaten en drukgroep (ad 550 euro) tegelijk te vernieuwen gezien de km.stand, vond ik te veel om in deze auto nog te investeren. Hij zou dan wel de onderzoekskosten laten vervallen.
b/ verder niets meer doen en 794 euro betalen voor de gratis homokineten, nieuwe lagers en 8 uur!!! reparatie-onderzoekskosten. Deze heb ik uit wanhoop betaald. Totale kostenplaatje voor 2 homokineten en 2 wiellagers vervangen ongeveer 1450 euro zonder oplossing van het probleem.
Toen ik daarna de garage uitreed schrok ik van een voor mij nieuw geluid bij recht-door optrekken in 1e versnelling: de wielaandrijving maakt links een kort gierend geluid. En bij de bocht naar links met gas bijgeven met elke wielomwenteling een geluid alsof er rubber over iets heen wringt en piept. Meteen terug naar de garage gegaan en gereclameerd. De garage-eigenaar was niet aanwezig. Vanmorgen overleg met hem gepleegd wat te doen.
Zelf heb ik, na overleg met een deskundige, nog aangedragen of het niet de motorsteunen kunnen zijn. (gelezen in een van de antwoorden op Problemcar) De garagehouder wilde er blijkbaar niet verder op in gaan en vond dat we uitgepraat waren.
Wie heeft hier een idee over? Bij voorbaat hartelijk dank
Vriendelijke groeten André
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou een second opinion kunnen vragen bij de ANWB of een andere garage.
Als blijkt dat ze hun werk niet goed hebben gedaan,moeten ze de gelegenheid krijgen om het alsnog op te lossen.
Mochten ze je niet willen helpen, en ze zijn Bovag-lid , kun je je klacht daar deponeren.
Ik hoop voor je,dat het op een normale manier opgelost kan worden.
Houdt ons op de hoogte s.v.p.
Het zou kunnen zijn dat een naaf waarop het voorwiellager geperst zit is afgesleten en dat hierdoor beweging ontstaat. Bij deze storing is er een krakend geluid hoorbaar als er langzaam een bocht wordt genomen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar