close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Justy: krukas bout loskrijgen met meer als 6 bar

Bouwjaar: 1996, Motorcode: 1,2

Justy 1,2 Si 1996

Probeer de krukas bout los te krijgen. Deze moet los om de distributieriem te vervangen en aandrijfrol.

De afdekkap v.d. riem zit met haar laatste boutje n.m. helemaal onderaan vast anders had ik de poulie kunnen laten zitten.

Met lucht op 6 bar ook geen resultaat. Dat zit vast ...kloppen....tikken... (schelden...vloeken...) niets helpt.

Mag ik meer bar op deze bout zetten....? Of is er een andere mogelijkheid....?

Geplaatst door

maxdetak (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De hoeveelheid druk zegt niet alles, hoe sterk is de luchtsleutel ? Nm ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Zal dat moeten navragen doch een goed tip. Hij heeft er twee de gewone zilvere en een rode voor moeilijkere gevallen

maxdetak 0

10 jaar

Bij de krukaspoelie zitten een aantal kleine boutjes.Die moet je eruit halen en dan kan de poelie eraf.De grote bout hoeft voor deze operatie niet los.De poelie kan een beetje vastzitten door roestvorming tussen de aanligvlakken.Niet te grof geweld gebruiken op de poelie want je wil niet dat een stukje van de rand afbreekt.Boutjes naderhand vastzetten met 14-18Nm.Succes!

bieuwke 0
badge

10 jaar

bieuwke..is dat zeker. Er zitten 4 boutjes of inbussen of...? doch krijg er niets in... laat staan los.

De krukas bout is centraal en heeft een doorvoergat naar de wielkap/spatbord zodat je daar een sleutel door kan doen.

De 4 kleine ...inbus of .....lijken van geen enkel belang om krukas los te krijgen...en hebben ook geen doorvoergat naar de wielkap dus.

Er is alleen ruimte gemaakt in spatbord/zijpaneel voor de centrale bout.

maxdetak 0

10 jaar

Als ik de centrale bout nu eens in zijn midden uitboor .....doch weet niet hoe diep deze is...
iemand een idee ... justy 1,2 si 1996.

maxdetak 0

10 jaar

[quote=maxdetak]Als ik de centrale bout nu eens in zijn midden uitboor[/quote]
Dit kun je wel op je buik schrijven, gaat niet zomaar lukken.
Ook betreft dit een vrij lange rekbout.

Maak gebruik van prof gereedschappen of besteed het anders uit.
Voorkom evt schade aan de krukas.

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Voordat ik je verteld heb hoe het los moet heb ik het voor je opgezocht,en ik ben dus zeker van wat ik je geschreven heb.Ik ben er ook zeker van dat je die grote bout niet moet gaan uitboren.Als je niet goed bij de inbusboutjes kunt komen laat dan de motor aan die kant wat zakken.Succes!

bieuwke 0
badge

10 jaar

Dank aan een ieder.

Gelukt ... elke lucht sleutel is dus niet gelijkende. Doe -het- zelf garage van twee jonge gasten hier. Daar had ik eerder na toe moeten gaan .

Waarschijnlijk was de bout t zat na alle scheld en gemopper en op zijn kop geslagen te zijn ....en twee eerdere luchtsleutels...


De oude riem ziet er nog redelijk uit doch kan weer met zorg en aandacht voort. Nu naar 2016.

Er stond bij hen een Toyota- net gekocht- met een kapotte riem. 170.000 km op de teller. De riem gesprongen... dus de 1ste riem er gewoon op laten zitten door de vorige eigenaar en door-verkocht.
Auto 2 weken in bezit en knap ...


Als ik ooit een 170.000 km auto koop weet ik waar naar te kijken.

maxdetak 0

10 jaar

Daar ik begon te twijfelen belde ik -eerder als de 3de luchtsleutel - naar die SubaruBroek in Waalwijk.
Deze vertelde me doodleuk dat het wel een uur zou gaan duren om de bout los te krijgen en dat mij op 'iets' meer als euro zou uitkomen...inclusief he....

Nu was het euro voor een klein uur in de DHZ garage.

Een ding vergeten... wat koperspray op de schroefdraad te smeren ....

maxdetak 0

10 jaar

[quote=maxdetak]Een ding vergeten... wat koperspray op de schroefdraad te smeren ....[/quote]
Zeker geen kopervet, eerder iets loctite (borgmiddel) (in geval van een rekbout is dit ook nog geen noodzaak)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

P. ......geen kopervet ....?

Dan heb ik weer gelijke problemen als nu... over 2 of 3 jaar.

Zou niet weten waarom geen kopervet doch wel een loctite .....daarom zat hij ook zo vast natuurlijk.

Zo een kleine moer en vliegwiel.... deze zo vastlijmen lijkt me zeer overdreven.

maxdetak 0

10 jaar

[quote=maxdetak]Zo een kleine moer en vliegwiel.... deze zo vastlijmen lijkt me zeer overdreven.[/quote]
Het lijkt mij dat deze poelie onder alle omstandigheden vast moet blijven zitten en niet los mag lopen.
Ik praat niet over lijm maar over een borgmiddel. Lijm is definitief een borgmiddel krijg je ook nog weer los.

Overigens praten we ook niet over een vliegwiel maar over een krukaspoelie

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Okay ..geen loctite en we zien over 3 jaar verder met de krukaspoulie. Komt tijd komt raad.

maxdetak 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Justy of stel zelf een nieuwe vraag.