Subaru Legacy: lampje motormanagementsysteem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5i

Ik rijd naar volle tevredenheid al 20 jaar subaru. Vorig jaar heb ik een Legacy 2.5i automaat G3 gassysteem gekocht.
Regelmatig geeft het mms een fout aan (lampje knippert en cc doet het dan niet meer)
Bij uitlezing krijg ik P0420 sporadisch werking kat te laag bank1. De 2de lambdasonde is vervangen en beide sondes lijken goed te zijn.
De katalysator lijkt ook goed te zijn (optisch gechecked met camera)
Als het mms is gereset is het een aantal dagen ok daarna springt de fout er weer in
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat de oplossing hiervoor is?

subaleg

Geplaatst door subaleg (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Legacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Meestal toch gewoon een defecte katalysator. 4-gas meting kan nog goed uitvallen, maar belast werkt de kat dan toch gewoon te weinig.
Het kan inderdaad enige honderden kilometers duren voordat deze fout weer gezet wordt. Dat is normaal, ook bij andere merken.

Krijg je de fout ook als je een paar dagen op benzine rijdt?
Als je rijdend uitleest bij zo'n 80 - 90 km/uur, wat voor signaal geven de lambdasondes dan af? Zowel op gas als op benzine.

subaleg (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor het reageren
Ja ook op benzine. is geen verschil

voyager (0), 13 jaar geleden

Beste subaleg, bj mijn Outback was er hetzelfde probleem (foutmelding 0420)toen ik de auto kocht.Ik heb er toen gelukkig in de garantietijd de cat kunnen vervangen.Vanaf dat moment geen fout meldingen meer. Helaas zit er niets anders voor jou uit.

subaleg (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je reactie
weet je ook hoe je kunt zien of de cat kapot is
ze hebben met een camera gekeken en de cat leek perfect

voyager (0), 13 jaar geleden

Je kunt het eigenlijk niet zien. De foutcode betekent dat er tijdens het rijden meer dan drie keer achter elkaar in korte tijd te groot verschiel is gemeten tussen de twee lambdasondes.Vandaar gaat het MM lampje aan.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Meer dan 3 keer een fout meten geldt voor normale sensors.
De kat efficientie meting is een beetje ingewikkelder. Zie voor hoe de ecu dit meet: http://www.dtcsearch.com/P0420/

Hoe kun je zien of een kat kapot is: 4-gas meting waarbij CO te hoog is of rijdend uitlezen en naar 2e lambdasonde kijken zoals ook de ecu doet.

subaleg (0), 13 jaar geleden

stel dat het de kat is
klopt het dan met het beeld dat na een aantal dagen het lampje weer uitgaat?
dat is de praktijk na 500-1000 km foutlampje aan vervolgens na 500-1000 km lampje weer uit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.