close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Legacy: motor soms te warm op snelweg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0i 16V

Het volgende doet zich voor:

Soms bij een lange rit op de snelweg loopt de motortemperatuur op tot net onder de rode zone. Bij vertragen zakt de temperatuur weer. Ik stop, zie heel wat koelvloeistof liggen rond het expansievat. Koelventilator draait. Ik laat de wagen een tijdje stationair draaien en de temperatuur daalt terug tot het normale niveau.

Als ik de wagen laat afkoelen, kan ik er ongeveer een liter koelvloeistof bijvullen.

Ik rij verder en alles blijft goed tot de volgende rit op de snelweg. Zolang ik niet boven de 120 ga, is er geen probleem. Na een tijdje 130 te rijden kan de temperatuur terug stijgen maar soms ook niet.

Als ik de wagen gewoon stationair laat draaien is er geen enkel probleem, koelventilator slaat tijdig aan en alles blijft goed.

Vorige week was de radiator lek, ik denk als gevolg van de verhoogde druk die de zwakste plaats van het koelcircuit zoekt om de vloeistof naar buiten te duwen.
Thermostaat is ook vervangen, verwarming werkt prima, geen compressiedruk op het koelsysteem.

Ik denk nu aan een elektrisch probleem, het bij momenten te laat of niet aanslaan van de koelfan. De tweede koelfan heb ik ook eigenlijk nog nooit zien draaien.

Wat is de volgende stap? Thermocontact vervangen? Relais vervangen? Of is het een kwestie van ontluchten (luchtbel die voor het thermocontact komt)?

Groetjes en dank voor de feedback

Geplaatst door

michvb (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heeft je radiator wel genoeg doorstroming

erik007 0

13 jaar

Beste Erik, dank voor uw reactie.

De radiator is nieuw. Als je de motor in de toeren jaagt, zie je het resultaat in het expansievat. Geen luchtbellen maar wel stroming.

Vandaag heeft het zich weer voorgedaan na +- 30km op de snelweg.

Wat ik wel gezien heb toen ik stopte om de zaak te laten koelen, is het volgende: op de radiatordop kleeft een oranje zelfklever waarop staat dat het ding heet wordt en dat je moet opletten om je niet te verbranden.

In de zelfklever zijn een drietal perforaties, één gaatje en twee paralelle scheurtjes. Langs deze scheurtjes brobbelde koelwater op. Ik weet niet of dit zo hoort te zijn, maar ik heb de zelfklever op de dop bij de terugrit afgeplakt en ben probleemloos weer thuis geraakt.

Ik begin te denken dat het defect in de radiatordop zit. Het zou in alle geval ook verklaren waarom de buitenkant van het expansievat kurkdroog blijft terwijl er bovenop de motor koelvloeistof ligt als het probleem zich heeft voorgedaan. Eenmaal terug thuis heb ik de motorruimte gecheckt en alles is droog.

Overigens, bij het verwijderen van de radiatordop niet de minste druk ondervonden. Wat niet slecht is maar toch ook niet helemaal normaal - een beetje werkingsdruk heb je toch altijd bij een warme motor ...

Dank voor uw feedback.

michvb 0

13 jaar

Dat zou het heel goed kunnen zijn! Het koelsysteem moet druk kunnen opbouwen, het kleinste lekje is funest. Ik heb het ook eens gehad, me rot gezocht. Vervang de radiatordop maar eens.

hjstam 0

13 jaar

Ok mensen, afgelopen maandag heb ik in de Subaru garage een andere (oude) radiatordop gehaald. Ik heb intussen een probleemloze week achter de rug.

Ik ga ervan uit dat de radiatordop poreus was. Wel een zeer zenuwslopend probleem was dat.

Iedereen dank voor de feedback!

michvb 0

13 jaar

radiatordop vervangen

michvb 0

13 jaar

Mooi zo. Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met een BMW diesel, daar bleven maar warmteproblemen. Termostaat, radiateur zelfs nieuwe koppakking. Totdat we een keer over de motor gebogen stonden en met een lamp alles naliepen. Er bleek een gaatje in de dop van het expansievat te zitten, waarschijnlijk geboord om een onduidelijke reden. Schroef erin, klaar.

hjstam 0

13 jaar

Bij mij ook radiator en thermostaat vervangen voor 480 euro kosten. Koppakkingen (2 bij Subaru want boxermotor) niet, dat was uitgesloten omdat er niet de minste compressiedruk op het water komt.

Ik troost mij met de gedachte dat het sowieso geen slecht idee is om na 11 jaar en 285 000 km de radiator en thermostaat eens te vervangen ...

Gaatjes die geboord zijn in een dop van het expansievat wijzen op eerdere problemen met compressiedruk in het koelcircuit (koppakking lek). Ikzelf kom uit het scheepvaartmilieu en bij diverse oude versleten scheepsmotoren is het een truukje om in de dop van het expansievat een gaatje te maken om de luchtbellen die ontsnappen de mogelijkheid te geven het koelcircuit te verlaten. Lukt alleen maar bij een expansievat dat hoog gemonteerd staat ... Zo kon de schipper toch nog tot bij de wal geraken zonder al teveel motorschade.

michvb 0

13 jaar

Mooi dat het weer opgelost is...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.