close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Legacy: Valt onder het rijden uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ej20

Hallo

Ik heb sinds twee week nu een subaru legacy 2.0 GL een sedan van bouwjaar 1999 178000 km en op benzine

Maar die heeft het volgende probleem dat soms de motor niet aanslaat brandstof pomp gaat niet draaien en check engine lamp gaat ook niet branden.
Maar het grootste probleem is dat hij af en toe maar zo spontaan uit valt ook als je op de auto snel weg zit valt hij maar zo uit .
Als je hem dan van contact zet en er weer op dan springt meestal dan ook zo weer aan zonder te starten.
Nu hebben we de computer uit laten lezen maar gaf geen fout melding.
Maar in tussen de brandstof relais omgewisselt met de andere legacy van ons maar die van ons blijft gewoon goed en die van hem nog steeds het zelfde probleem .
Nu heeft hij de distributie riem laten vervangen kan dat er wat mee nodig hebben dat er misschien wat niet helemaal goed staat het is wel bij een garage bedrijf gedaan heeft iemand van jullie nog een idee want ik kom er niet meer uit

alvast bedankt

Geplaatst door

peter8762 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als het check engine lampje niet gaat branden met contact aan,wil dit meestal zeggen dat de computer geen voeding krijgt. in combinatie met jou verhaal over het weer op contact zetten en dan wel doen verdenk ik het elektr gedeelte van het contactslot.

maarten4874 0
badge

14 jaar

Maar dan moet hij dit toch opslaan

Kan het ook in zijn start blokkering zitten die in de sleutel zit en hem vrij geeft via de code in de sleutel

peter8762 0

14 jaar

als de computer geen voeding krijgt,is dit hetzelfde als contact uit. dus merkt hij niks van evt storingen.
mijn ervaring met jappen is dat als er en probleem is met het transponder systeem er altijd wel een lampje gaat knipperen.

maarten4874 0
badge

14 jaar

Het zou dus in het contactslot moeten zitten of in de stekkers of bedrading van de computer

peter8762 0

14 jaar

nee,het ZOU kunnen. ik zou hiermee beginnen.

maarten4874 0
badge

14 jaar

Ok het zou kunnen das duidelijk maar de transponder daar hoef ik het niet in te zoeken of juist wel


Toen ik de auto kocht wou hij af en toe niet aan slaan ik dacht simpel even onderhoud en klaar

Heb hem gekocht in s'heerenberg 2 uur rijden niets aan de hand , heb de distributie riem laten vervangen en vanaf dat moment valt hij gewoon willekeurig uit de ene keer naar 10 min maar kan ook voor komen dat het een hele dag niet voor komt das nou net het probleem en de garage kan het niet vinden omdat hij niets opslaat

peter8762 0

14 jaar

het transponder systeem controleert alleen op het moment van contact aan/starten of alles klopt. Loopt de motor eenmaal,gaat de transponder rustig weer z'n bedje in...

maarten4874 0
badge

14 jaar

kan ik trouwens de computer zo omwisselen met onze andere legacy die is van 2000 en een stationwagon verder het zelfde want dan weet ik of het daar in zit

peter8762 0

14 jaar

zal ik eerlijk zijn?? geen idee,maar ik zou het risico niet nemen. als je de computer uitwisseld en je krijgt daarna echt problemen met je transpondersysteem (komt allemaal niet meer overeen zoals het is ingeleerd) ben je echt de klos..
misschien reageerd er iemand die het wel weet...

maarten4874 0
badge

14 jaar

in elk geval bedankt voor het mee denken hier kan ik eerst wel wat mee en als ik meer weet hoor je het

M.vr.gr Peter

peter8762 0

14 jaar

HMMMMMM!Als ik het lees, kan het niet anders dan dat er een kabeltje los zit. Of is ergens een kabelbreuk.Ik heb er vergelijkbaar geval meegemaakt.Een kabeltje stuk waar ie nergens tegenaan liep. Maar bij vooruit rijden stoterde de motor.Bij achteruit rijden deed ie perfect.
Nadat ik het simpelweg gesoldeerd had, was het opgelost.
Succes

voyager 0

14 jaar

zo ver waren wij ook al slobodan! alleen nu nog de locatie van het defect...

maarten4874 0
badge

14 jaar

Vandaag contact gehad met subaru dealer nu blijkt dat er twee merk tekens op de krukas poelie staan. Een streep en een punt als je de distributie gelijk zet op de streep klopt de timing niet je moet hem op de punt op timing zetten ze hadden zelf ook dit mee gemaakt bij hun viel de motor ook steeds uit omdat de krukas positie sensor dan verkeerde waardes meet ten opzichte van de nollenas sensor

Ik heb ze verteld dat ik de distributie riem heb laten vervangen bij een allround garage bedrijf dus dit zou het heuvel kunnen zijn omdat dit bedrijf waarschijnlijk niet wist welk merk teken ze moesten hebben ik heb het bedrijf gebeld en als er tijd is gaan ze het na kijken en als ik daar meer info over heb laat ik het zeker weten

peter8762 0

14 jaar

das best een aannemelijk verhaal,maar dat verklaard volgens mij nog niet het check lampje e.d.

maarten4874 0
badge

14 jaar

We hebben bij de garage de distributie na gekeken en staat helemaal goed dus daar zit het niet

Nu hebben we een lamp tussen de brandstof pomp gezet die gaat branden wanneer de brandstofpomp stroom krijgt nu blijkt dat als de auto dus uit valt dan krijgt de brandstofpomp geen stroom meer

Nu heb ik het brandstof relais al om gewisselt met onze legacy station wagon van 2000 maar probleem blijft

ook heb ik de bedrading van de computer nagekeken en heen en weer geschud als de auto loopt maar dan blijft hij gewoon door lopen dus lijkt ook niet daar te zitten misschien in de computer zelf ???

ook bij het contactslot de draden heen en weer geschud valt hij ook niet uit dus ook daar lijkt mij alles in orde

Het viel mij op dat als de motor uit valt er een kleine tik onder het dashboard vandaan komt misschien een van die andere relais ??

peter8762 0

14 jaar

Even een update

We hebben in tussen een nieuwe computer geinstalleerd inclusief sleutels met code en transponder maar probleem is nog steeds niet op gelost

wat is er gedaan :

Kabels zoveel mogelijk gecontroleerd op breuken

brandstofpomp door laten meten ( als de motor stil valt krijgt deze geen spanning meer )

Relais allemaal vernieuwd

distributie na laten kijken op alles goed stond (staat helemaal perfect )

Nieuwe computer inclusief toebehoren geinstalleerd

Computer uit laten lezen maar geeft geen storing en toch valt hij onder het rijden stil

Dus als iemand nog een idee heeft ik hoor het heel graag

gr Peter

peter8762 0

13 jaar

Nog steeds als de motor niet wil aan slaan dat dan de check engine lamp ook niet brandt?
Dan moet je het probleem in de spanningsverzorging van de ecu zoeken.
Als de ecu zonder stroom komt dan valt ook het brandstofpomp relais af, maar dat is een gevolg.
Misschien de truuk met de lamp herhalen, maar nu op de ecu?

oldford 0
badge

13 jaar

Hallo Old Ford

Ja Probleem blijft precies hetzelfde dus ook dat het check engine lamp niet gaat branden

zal even kijken of ik de ecu kan vinden en dan de lamp er maar weer tussen en kijken wat er gebeurd

ik zal het hier plaatsen



gr peter

peter8762 0

13 jaar

Meestal komt de voeding voor de ecu bij een hoofdrelais vandaan.
Ik heb geen schema voor de Legacy, maar de Impreza heeft zo'n hoofd relais.

oldford 0
badge

13 jaar

Kun je mij ook vertellen waar de ecu ongeveer zit

peter8762 0

13 jaar

Is dit probleem al opgelost? Anders heb ik nog wel een tip uit eigen ervaring. Sluit de startonderbreker kort, maw bypas de voeding van de startonderbreker. Kans bestaat dat die spontaan gaat werken. Het klinkt ver gezocht, maar ik heb het een keer gehad met een achteraf ingebouwd alarmsysteem/startonderbreker

hjstam 0

13 jaar

even weer een update

na veel info in te winnen heb ik nog een paar opties namelijk de krukas positie sensor de nokkenas sensor en de luchtmassa meter en van de laatste heb ik geen idee waar deze zit niet in het luchtfilter huis

maar zijn dit opties of moet ik het toch ergens anders zoeken

peter8762 0

13 jaar

Luchtmassa meter is uitgesloten.

De beide genoemde sensoren, zijn wel een voorkomend probleem.
Deze mag je probleemloos wisselen met je andere Legacy. Er kunnen verschillen zitten in de stekker, dan past deze niet.

Krukassensor zit bovenop de krukaspoelie, en de nokkenassensor zit bovenop de linkse ....... -as. Juist ja.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Honderd procent zeker de nokkenassensor.
De luchtmassameter zit in het luchtfilterhuis en is van het type gloeidraad, dus gaat eigenlijk nooit kapot.

Nico

nicot9 0

13 jaar

Ik heb de nokkenas sensor vervangen maar nu valt hij nog steeds uit maar springt na 2 sec ongeveer uit zich zelf weer aan

Nu heb ik nog een krukas sensor liggen is het verstandig om deze nog te wissellen of misschien even uit laten lezen

Of nog een keer de nokkenas sensor wissellen

peter8762 0

13 jaar

Nee, als je zeker weet dat deze nokkenassensor een goede is, kan de krukassensor het euvel zijn.
Wissel deze maar eens voor een goede.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Heb nu de krukas sensor vervangen maar probleem blijft heb nog een extra nokkenas sensor liggen dus deze nog maar eens proberen kijken of dat helpt anders zou ik het niet meer weten

peter8762 0

13 jaar

[quote=peter8762]Ik heb de nokkenas sensor vervangen maar nu valt hij nog steeds uit maar springt na 2 sec ongeveer uit zich zelf weer aan

Of nog een keer de nokkenas sensor wissellen[/quote]
Hé Peter, je hebt met het vervangen van deze sensor toch resultaat gehad zie ik nu. Na 2 sec. "springt" de motor weer aan. Dit was toch voor de wissel niet zo??

Overtuig jezelf dat deze sensoren goed zijn. Maw zijn dit nieuwe?

Het lijkt er toch op wat Maarten, op 8 november al zei; het contactslot ? Een slecht contact hierin oid. ( WD40 erin spuiten helpt niet).

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Hallo Ralf

De sensors zijn tweede hands heb ik via de subaru club gekocht in tussen is contactslot en alle onderdelen wat je er bij moet vervangen zoals ecu al vervangen dus daar kan het niet in zitten

En als je de bedrading los haalt en heen en weer schud als hij loopt geeft hij geen kik

peter8762 0

13 jaar

Heb jij wel vertrouwen in die sensoren.?? Ik niet.........

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik heb wel van te voren de waardes gemeten op ohm's en dit komt goed met wat ze in autodata aan geven die andere sensors wijken extreem af

maar 100% zeker durf ik niet te zeggen of ze goed zijn maar heb er 3 gekregen dus kan ze allemaal proberen

het is al wel wat beter geworden eerst viel hij volledig uit en was het maar de vraag of je hem aan kreeg nu valt hij even 2 sec weg en gaat dan weer verder

peter8762 0

13 jaar

vanmiddag weer zelfde probleem weer niet starten zet hem op contact en het lampje check engine gaat niet branden en brandstof pomp gaat ook niet aan

na een paar keer op en van contact ging het lampje branden en brandstofpomp ging ook draaien starten en lopen

ik weet het niet meer wordt er compleet gestoord van

peter8762 0

13 jaar

Heb jij ook het electrische gedeelte van het contactslot vervangen ??

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

ja ook dat gedeelte is vervangen

peter8762 0

13 jaar

ik heb een mail ontvangen van een subaru dealer die denkt dat het een temp. sensor is kan dit het zijn ??

peter8762 0

13 jaar

Peter, waarom zou je die dealer in twijfel trekken. Als ik jouw was, dan nam ik contact met hem op, om dit te laten bekijken.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

zou het ook de relais van de ecu kunnen zijn

Heb de temp sensor vervangen probleem blijft

peter8762 0

13 jaar

Peter, ik neem aan dat het inmiddels is opgelost ???? Zou graag de uitkomst willen weten.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Hallo Ralf

IK heb het probleem gevonden

Het probleem was HET RELAIS VAN DE ECU ACHTER HET LINKER KIKPANEL

Sorry was vergeten om de oplossing te plaatsen dacht dat ik het al gedaan had had het probleem namelijk ook op meerdere subaru forums gezet

Gr Peter

peter8762 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.