269 bezoekers online

Subaru Legacy 2011: MIL lamp aan bij min buiten

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EJ20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Mijn in mei dit jaar gekochte Legacy uit 2011 met 118000 km op de teller laat weer MIL lampje aangaan. Het gebeurt alleen bij lage temperatuur buiten de motor is in opwarm fase en tijdens stationair draaien. Ineens houdt de motor in(toerental gaat even omlaag)en het lampje springt aan.Uitgelezen foutcode met een universeel obd apparaat geeft P0130 code aan.Later op de dag is er niets meer van te merken.
Het gebeurde toen iets meer dan maand geleden voor het eerst dit najaar vroor.
Code gewist en doorgereden.Volgende ochtend weer hetzelfde verhaal. Daag later reed ik gelijk de snelweg op. Daardoor had het systeem niet de tijd om het lampje te laten aanspringen(maar een stoplicht).Wel kreeg de motor de hik bij gas geven ergens tussen 1500 2700 toeren. Dat hield ie vol volgende 40 km aan.Daarna was het over.Dealer heeft drie weken geleden toen het lampje weer aanging alles uitgelezen en (voor de cat)lambda sonde vervangen.Tot vandaag ging het goed.Het vroor ook niet.
Er is een duidelijk verband tussen lage temp buiten( min),opwarmfase motor en stationair draaien.
er is een nieuwe afspraak bij de dealer gemaakt om het een en ander na te lopen. Toch vraag ik hier of er iemand meer uit kan halen van het verhaal.

voyager

Geplaatst door voyager , lid sinds 14 jaar geleden

10 Reacties

0

oldford, 3 jaar geleden

Is de Freeze Frame data bij deze foutcode ook uitgelezen? Misschien geeft dat een aanwijzing.

Gezien de hik bij gas geven denk ik aan een mengsel dat niet helemaal goed is.
Het mooiste zou zijn om op zo'n moment de fuel trims uit te lezen.

Temperatuur sensors bij vriezend weer uitlezen na een nachtje buiten slapen voor de 1e motorstart.
Die waardes kun je dan mooi vergelijken met de omgevingstemperatuur.

0

voyager, 3 jaar geleden

Ik ga van uit dat ze het bij dealer uitgelezen hebben.
Mijn obd lezer(op de mobiele telefoon) kan geen freeze frame lezen helaas.Wel gingen fuel trims op zo'n moment ergen in het maximale hoek staan.Bij gas los gingen ze naar 0 stand om vervolgens op max te schiten.Brandstof verbruik blijf wel binnen de normen.Hen wel een paar data log's aangemaakt, maar gezien ik niet dagelijks met de autoonderhoud bezig ben zijn niet alle waardes voor mij duidelijk.Deze data logs kan ik als ScanXL file of als csv file exporteren.Zou dat meer kunnen zeggen.
Mogrlijk is het idee om de laptop aan te sluiten en dan met FreeSSM uit te lezen. Die kan veel meer.
Sensors ga ik morgen uitlezen

0

oldford, 3 jaar geleden

Upload de log files als csv file. Misschien zie ik of een ander er wel wat aan.

0

voyager, 3 jaar geleden

Hierbij de link. Hopelijk werkt het en is iets begrijpelijks opgeslagen.Het programma waarmee deze log is opgenomen is Dashcommand voor iOS


Morgenochtend sluit ik laptop aan en probeer ik met FreeSSM een moment opname te maken.
Mijn dank.

0

voyager, 3 jaar geleden

Vandaag bericht van dealer gehad.Een piepklein lekje gevonden in carterontluchting slang. Even afwachten morgenochtend of alles goed verloopt bij koude start.

0

voyager, 3 jaar geleden

Vanochtend bij een graad of -3 weer het motor management lampje aan. Alweer code P 0130.
Dealer heeft reeds lambda sonde vervangen, carterontluchting bewerkt (schoongemaakt/vervangen).
In een paar forums zou het ook om een te arm mengsel gaan.Op het moment dat het lampje aanspringt daalt stationair toerental even.
Zou iemand nuttig info van de beelden van freeze frame uit kunnen halen

0

oldford, 3 jaar geleden

Ik ga wel mee met de gedachte dat het wel eens een te arm mengsel zou kunnen zijn.
De lambdasonde geeft erg arm aan en de Short Term Fuel Trim staat al op 37,5% + de Long Term Fuel Trim op 5.5%.
Dat betekent dat er op dat moment meer dan 40% extra werd ingespoten t.o.v. "normaal" en dat de lambdasonde nog steeds arm aangeeft.

Voor een 2-liter motor vindt ik de aangeven luchtmassa van 1,8g/s wel wat erg laag.
Dat kan veroorzaakt worden door valse lucht of een verouderde luchtmassa meter.

0

voyager, 3 jaar geleden

Mijn dank.Wat de valse lucht betreft had ik vandaag contact met de dealer.Op zijn aanwijzen ga ik morgen een ontluchtingsklep (benzine dampen)afhalen en schoonmaken, alsmede de slangen nalopen op scheuren. Ellende ervan is dat het gebeurt alleen als het vriest.Zodra de temp boven 0 uitkomt is er niets aan de hand.
Wat de luchtmassa (meter)betreft zal ik het met de dealer over hebben.

0

quikfit, 3 jaar geleden

P0130 kan ook ontstaan door een verouderd benzinefilter(arm lopen),doordat deze in de tank zit word die zelden vervangen!
Ook ik had eerst de lambda sonde vervangen maar uiteindelijk was het benzinefilter de boosdoener.

0

voyager, 3 jaar geleden

Benzine filter is bij mij niet verstopt.Heb wel een aantal keren contact gehad met dealer(verkoper).Bij hen bleek ook een iemand met vergelijkbaar probleem binnen te zijn geweest. Weliswaar met een Forester.Uiteindelijk in samenspraak met dealer Purge solenoïde valve problemen te geven door mogelijke vastvriezen cq zwaar lopen agv. vocht/dik smeersel binnenin.
Nadat ik deze afgehaald had, schoongemaakt, goed doorgeblazen met hete lucht(wel voorzichtig om niet alles te laten versmelten) terug gemonteerd. een paar slangen die ik niet echt vertrouwde voorzien van slangklemen. Ook mechanische pvc klep aan de andere kant van de motor gecheckt en langklem geplaatst. Sindsdien geen lampjes op dashboard meer gehad.
De elektrisch aangedreven pvc kleppen zijn niet eenvoudig open te maken ivm geperste bindingen.Gezien nu steeds hogere buitentemperaturen op komst zijn verwacht ik volgende winter pas dat ik het testen kan.Tegen die tijd weet ik lig wat ik het moet zoeken.

voorn nu mag het als opgelost aangemerkt worden.

dank aan iedereen voor meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.