Subaru Impreza: motor houdt in!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 gt turbo

hoi allemaal,

ik heb sindskort een subaru gekocht, bij `t proefrit was er niks te merken (zeker half uur gereden en statoinair gedraaid). motor tikte als een klok.
nadat ik de auto heb gekocht heb ik er ook nog eens 70 km mee gereden, snelweg en binnedoor, niks aan te merken. volgende dag niet gereden!
na 2 dagen auto gestart, draait stationair, 5 minituten gereden en wil terugschakelen naar z`n 2 en auto viel bijna uit, toerental viel helemaal weg en net op het nippertje ging ie nog draaien, toen begon al heet ellende! vanaf dat moment loopt de auto niet meer stationair en valt soms zelfs uit. het grootste PROBLEEM IS DAT HIJ OOK HELE TIJD BLIJFT STOTTEREN. stottert zo erg dat je er bijna een hersenschudding van overhoudt, terkt ook helemaal niet op, je krijgt hem bijna niet over de 2 duizend toeren. af en toe na veel proberen werd het weer de oude subaru zoals het hoort maar na paar kilometertjes was dat ook weer over.

auto staat nou bij de subaru dealer, al een week. lmm is het niet! ze hebben een andere opgezet van een andere gt turbo maar zelfde probleem bleef aanhouden. dealer had trouwens geconstateerd dat een injector lekte, nadat dat we gerepareed heb ik er normaal een half uur in kunnen rijden! motor bleef stationair draaien en trok en reed als een subaru en na dat half uur begon het probleem weer.
nokkenassensor/krukassensor/stappemotor (dit allemaal heeft met starten en stationair draaien te maken) deze werken allemaal naar behoren!
er is ontstekeing! brandstof is er ook (brandstofpomp werkt gewoon)!
wat de auto wel doet is brandstof verbuiken als een gek ondanks dat hij stottert! mengsel is wel heel erg rijk! zwarte rook ook, niet dat je denkt van wooow maar gooit wel zwarte rook uit, je ruikt het brandstof ook wel uit de uitlaat.

ken het geschiedenis van de auto niet maar denk wel dat hij gechipt is geweest, kan het zijn dat de een of andere verhouding niet meer klopt en dat hij daardoor de verhouding niet meer kan regelen. wie kan mij hiermee helpen, dit is mn derde subaru maar heb dit nooit gehad!! alvast mijn dank, fer!

arabasubaru

Geplaatst door arabasubaru (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Impreza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Brandstofverbruik is het aloude kip en het ei probleem.
Als er cylinders uitvallen (stotteren) dan ziet je lambdasonde een verkeerd (te arm) mengsel omdat er heel zuurstof in zit.
Die zegt dan verrijk, verrijk, verrijk, .... en het eind is zwarte rook.

Vallen nu de cylinders uit omdat het mengsel daarvoor al veel te rijk is (lek in de uitlaat, defecte lambdasonde) of wordt het te rijk door het uitvallen van de cylinders. Zonder meten moeilijk te zeggen.

Kijk een lekkende injector is zo'n oorzaak voor een te rijk mengsel en zwarte rook. Daarna is het een half uur goed geweest zeg je.
Ben ik benieuwd a) hoe is die injector gerepareerd, b) waarom lekte deze en c) andere injectors niet aangetast?

arabasubaru (0), 12 jaar geleden

ik dat de uitlaat niet lekt anders had de dealer dat wel aangegeven, lambda ziet er nog nieuw uit maar weet niet of ze die hebben verwisseld.
bobine is goed, bougies en kabels is geen optie denk ik, of ze zouden echt alle vier tegelijk niet goed moeten zijn want er is geen moment dat de auto goed optrekt (heb enkel het idee dat als de turbo in werking is dat de auto redelijk optrekt).

er is een tweede hands injector ingekomen en ingezet door dealer zelf. of de andere injectoren zijn aangetast weet ik niet maar dat zzou de dealer toch wel opgemerkt hebben als dat zo was.

kan het niet mn ecu zijn?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit keer zal ik het dan zeggen: als de ecu kapot is zou de dealer dat toch wel merken?

Met elektronika is zowat alles mogelijk, de kunst is om het te vinden. Maar daar heb je wel gegevens en meetwaardes voor nodig.
Om zo maar op de gok te gaan roepen: het is de ecu, gaat me te ver.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.