close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Impreza: Stotteren bij accekereren impreza wrx turbo

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i turbo 218pk

Hallo,

Heb een probleempje met mijn Subaru impreza turbo 218pk

Als ik de auto de sporen geef en de turbo treed in werking,dan stottert/hapert deze als de turbo druk heeft opgebouwd.

De auto heeft pas een grote beurt gehad inc alle filters en olien.

Auto had dit probleem ook al voor de grote beurt,dus daar kan het niet aan liggen!

Voor de restr rijd de auto zoals het hoort!
Probleem doet zich enkel voor bij in werking treden van de turbo!

Waar zou dit probleem kunnen liggen/zoeken?

MVG Marc

Geplaatst door

kavek002 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitlezen zou ik zeggen , anders gaan rijden met de uitleesapparatuur aangesloten en live data uitlezen , om zo te kunnen zien wat er fout gaat.
Turbo werkt trouwens altijd als je rijd.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hallo,

Bedankt voor uw reactie!
Heb hem met een obd reader uitgelezen, en geeft geen foutcode aan.
Kan het proberen onder het rijden,anders laat ik hem door de garage even uitlezen.
Heb het idee dat de turbo op volle druk zn druk verliest (pakking of zoiets)
De pest bij deze autos is dat je overal zo slecht bij kan,motorruimte totaal vol.

kavek002 0

11 jaar

Hij begint niet ergens te sissen /fluiten , dat zou inderdaad kunnen duiden op een lekkage.
Druktraject even afpersen.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Heb niet het idee dat hij ander geluid maakt dan anders.
Ben trouwens ook niet zo bekend met turbomotoren!
Heb trouwens vorige week een paar keer over de turbo goed getest,en daarna kwam er witte rook onder de kap weg.
Kon het slecht zien,waar het weg kwam.
Bij normaal gebruik heeft de auto hier nooit geen last van (gebruik de turbo haast nooit)
Kan het niet zo zijn dat er vloeistof uit de turbo lekt en op het hete uitlaatdeel of motor komt?
Weet niet of de turbo vloeistofgekoeld is,of gesmeerd??

kavek002 0

11 jaar

vanaf welk toerental is dit? boven of onder 3000?
enkel boven 3000 toeren ongeveer kan het je "boost solenoid" zijn. bij het rechter voorwiel onder de kap, in de buurt van de toplager van je veerpoot zitten als het goed is 2-3 sensoren. 1 hiervan heeft een vacuumslang naar de aanzuigbuis van je turbo zitten en een andere loopt vanaf de sensor naar de wastegate van de turbo waar deze met een T-stukje van zit.

Deze sensor wil wel eens vaak verstopt gaan zitten waardoor de wastegate niet perfect meer gaat werken.
Hierdoor bouwd hij teveel druk op en uit veiligheid gaat je brandstof systeem zich inhouden om overdruk te voorkomen.

Haal deze 2 vacuumslangen op je sensor eens los en spuit je sensor even door met remmenreiniger.
Als hier een boel olie uit komt is dit waarschijnlijk je probleem. Gewoon doorspuiten en daarna droogmaken met een luchtpistooltje (niet teveel druk in je sensor zetten!) of gewoon paar minuten laten drogen.

Sensor weer vastzetten, stekker terug erop en 2 vacuumslangen weer aansluiten.
Probeer dan nogmaals eens een stuk te rijden om te kijken of het over is

mvg

kf201 0
badge

11 jaar

Hallo Benno,

Ja klopt,boven de 3000toeren.
Eerst bouwt deze mooi druk op en daarna gaat hij sputteren.
Ga er vanavond even mee aan de gang!!
Super bedankt voor de reactie!

Laat nog horen als dit lukt

kavek002 0

11 jaar

Heb de hele zooi uit elkaar gehad,alle slangetjes doorgespoten en de sensor ook!
Helaas kwam er geen zooi uit!
Door een stroompje op de sensor te zeten opent hij zich,toen goed doorgespoten met remreiniger!
Kwam geen drap of olie uit!
Heb alles netje weer aangesloten en morgen kijk ik even of de auto beter loopt!
Had trouwens maar een sensor!
Zat op de wielkast rechts ,onder een zwart afdekplaatje (samen met de stekkers van de lamdasondes )
Kon verder ook geen lekages of gekke dingen vinden!
Er zit trouwens wel een hks blow of ding op! of hoe heet zn ding ook a weer.
Zal er wel nix mee te maken hebben of wel?

MVG Marc

kavek002 0

11 jaar

rij zelf ook een impreza met blow off valve... opzich zou dit geen probleem moeten zijn, maar wel als deze los blijft staan, dan ontstaat er drukverlies.

is de retourslang die onder de top mount intercooler zit goed afgesloten/afgedopt?

Test anders eerst het volledige druk gedeelte op lekkages. dit werkt prima met wat water met sop. kijk of je belletjes ziet op slangenklemmen etc.

Een andere optie zou de luchtmassa meter kunnen zijn.
Heb dit bij mij zelf ook gehad en met een andere rijd hij wel een stuk soepeler.
Ook de luchtmassa meter kun je proberen te reinigen/vervangen al is dit vervangen vrij duur dus ik zou eerst alle andere opties proberen.

kf201 0
badge

11 jaar

Heb even gereden,en stottert nog steeds!
Heb gekeken naar lekkage op slangen en dergelijke,mankeert niets aan.
Voor de rest rijd de auto prima,dus denk zelf niet aan de lucht massa meter.
Loopt ook netjes stationair!
Als de turbo er in komt begint de auto te bokken!
Als ik niet volgas ga ,maar wel hoger in de toeren heb ik geen last!!!
Het geeft een beetje het gevoel dat je grip verliest wegdek/banden!
Zit net een nieuwe koppelingset in de auto,dus aan slippende koppeling kan het ook eigenlijk niet liggen!
Wat een raadsel he

kavek002 0

11 jaar

Heb zelf het idee dat hij wel te veel druk opbouwt en dan begint te stotteren
Pakt eerst goed op en begint dan te schokken
Kan het geen wastgate probleem zijn of zo??

Help help!!!

kavek002 0

10 jaar

Ja dat kan... je moet anders een proberen het "c" klipje van he wastegate los te halen en dan kijken of je hem handmatig kan bewegen. En ook de stang die in je wastegate gaat moet je handmatig kunnen aantrekken ondanks dat dit redelijk zwaar zal gaan.

kf201 0
badge

10 jaar

Ok bedankt ,weer iets hoop!
Ga morgen wel even proberen

MVG

kavek002 0

10 jaar

Na het inlaathuis te hebben schoongemaakt kwam het horten en stoten weer terug!
Rekening bij de garage van 300 euro
Heb de auto ingeruild op een andere!
Weg er mee
achteraf denk ik aan een te laag bbrandstofmengsel.
Omdat de auto na het reinigen met remreiniger even beter liep dan anders

kavek002 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.