close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Impreza: visco koppeling in versnellingsbak defect

Bouwjaar: 1998, Motorcode: EJ16

Hallo,

Heb sterk de indruk dat de lamellenkoppeling van mijn Impreza defect is. Voorbanden "happen" bij volle stuuruitslag, bij koude motor geen probleem, alleen als de
motor en de bakolie goed warm zijn (na minim. 25 km rijden).
Waarschijnlijk ontstaan na met volle stuuruitslag en achteruitrijdend de caravan op z'n plek heb moeten zetten.
Kan in dit geval de aandrijfas tussen bak en achteras (tijdelijk) gedemonteerd worden, zodat je alleen de voorwielaandrijving gebruikt?
Ben op dit moment op vakantie in het buitenland en heb nog niet onder de auto kunnen kijken.
Kan me voorstellen als de tussenas zowel op de bak als op het achterdiff. met bouten op een flens gemonteerd zit, dat de as er zo tussenuit kan.
Als de as met splines in de bak zit kan het uiteraard niet. Voor zover ik weet zit hij op een flens aan het achterdiff. gemonteerd, dus dat zou
geen problemen op moeten leveren.
Betreft een Impreza 1.6 Plus, MY '99 en 220.000 km op de telller.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Groeten Sipke

Geplaatst door

betten (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij zit de viscose koppeling tussen voor en achter. links en rechts wordt met een dfferentieel of een thornsen geregeld...

ook denk ik dat het happen het gevolg is van een niet tot in de hoeken doorgevoerd akkermans principe...

Dwz beide wielen willen in een bocht een andere kant op... Rechtuit heb je er waarschijnlijk geen last van...

Het gepiep in parkeergarages heeft dezelfde oorzaak.....

Gewoon naar huis rijden met gebruik making van de 4 wiel drive....

kijk op wikipeda bij: Ackermann-principe
ook bij: torsen differentieel
en bij: Visco-koppeling

Hoe het werkelijk is weet ik niet ,maar ik kom 3 keer een andere spelling tegen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.