Ik heb net een Legacy station 1.8 DL gekocht (alleen voorwielaandrijving). Er zit 192.000 km op, dus ik wil in ieder geval de distr. riem vervangen. APK wordt nu gekeurd (bij aankoopprijs inbegrepen).
Wat is verder aan te raden? Kleine beurt, grote beurt?
Punten om op te letten?
Ik wil er in de zomer met een gerust hart mee naar Roemenie kunnen rijden (2600 km, waaronder 600 km in de bergen).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koppeling. bv. in zn 2 laten opkomen met handrem er op. Slaat de auto af of gaat de koppeling slippen? zijn ook andere methoden voor koppeling controleren.
versnellingsbak controleren op rare geluiden (gewoon tijdens proefrit)
schokdempers voor en achter (hard induwen, dempt ie na?)
Schokdempers en koppeling kunnen aardig versleten zijn als deze niet al een keer vervangen zijn in die 13 jaar.
Verder eigenlijk niets bijzonders. de gewone dingen natuurlijk zoals banden, remmen, uitlaat, want ook bij een subaru slijt dat.
dist riem moet elke 100.000 maar vaak wordt t al vaker gedaan. is niet al te lastig bij een subaru.
kleine beurt/grote beurt?
ik weet t niet, ik zou zelf altijd een aantal zaakjes nakijken als ik een auto koop. Zoals wanneer is voor t laatst olie ververst en is oliefilter ook meegenomen. Luchtfilter even bekijken en evt vervangen. remvloeistof evt vervangen. Oliepijl versnellingsbak (zit een pijlstokje op dus das makkelijk. en niveau van je stuurbekrachtiging en evt koelvloeistof vervangen of temperatuur laten controleren (als je naar bergen gaat). niveau accuvloeistof en leeftijd accu (geeft beetje indicatie van hoe lang die nog mee gaat). een bougie eruitdraaien en kijken of ze aan vervanging toe zijn.
Allemaal in een half uurtje te doen. Zijn geen zaken waardoor je auto dr snel mee op houd, maar te verlengt wel de levensduur van je auto.
Subaru`s zijn betrouwbare auto`s die zelfs met een hoge km-stand
nog voor jaren rij plezier kunnen zorgen, alleen op onderhoud
moet je nooit bezuinigen. en precies wat Victor zegt voor alle
zekerheid de vitale punten even checken en indien nodig vervangen
wekelijks olie peilen / banden spanning en zo.
en je kunt met een gerust hart op vakantie , en gebruikt hij wat
olie neem dan voor alle zekerheid een kannetje olie mee om
indien nodig onderweg wat bij te vullen.
groetjes Ron.
19 jaar
Micha, als je hem nog niet hebt gekocht: ik heb zo'n zelfde gekocht met zelfde km stand en had kort daarna last van lekkende keerringen bij de versnellingsbak. dat schijnt een bekend probleem en ik raad je aan om deze preventief te vervangen en ook de ophangrubbers van de motor. Het kantelen van de motor in bochten geeft vervelende krachtwerking op de overbrenging naar de versnellingsbak en daardoor gaan de keerringen lekken. zo heb ik begrepen. Door lekkende olie uit de versnellingsbak heeft de versnellingsbak bij mij te weinig olie in gestaan en is er een lager kapot gegaan. Reparatie of vervanging van de versnellingsbak is bijna duurder dan zo'n auto (van '91 - '94?)
Ant.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar