Hi, Ik heb Baleno van Suzuki met G13B motor en deze loopt vanaf koude start de eerste minuut/2km gewoon goed stationair.
Hierna loopt de auto erg laag stationair en wordt dan gecorrigeerd en loopt dan te hoog, dan weer laag, en dat dan 4 a 5 keer in 20 seconden en slaat dan af.
Auto start altijd weer.
Na een km of 20 loopt ie goed stationair, maar bokt alleen nog bij lage toeren in (te) hoge versnelling.
Iemand een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen vacuum slangetje lek ?
Hi, Ik heb al diverse slangen van het inlaat en vacuum systeem gecontroleerd. Ik zal het nogmaals doen, er lopen er wel een paar weg richting de achterkant van het blok, zal ff lamp en krukje erbij pakken.
Laat het zeker weten als ik dit gedaan heb, thx.
11 jaar
Hi, Ik heb gisteren nogmaals alle grote, kleine vacuümslangen en alle aansluitingen nagelopen. Niets gevonden, geen scheurtjes geen losse connecties.
Ik gebruik de auto iedere dag en heb er alleen op de terugweg last van (dan sta ik in de file) en dan slaat hij weleens af en loopt echt slecht onder de 2000 toeren. Hij rijdt wel super zuinig, ik haal 1:16 en dan scheur ik best wel aangezien dat wel moet om hem niet bokkend lopend te houden (normaal toer je in zijn drie 50 bij 2000 toeren, maar dan hok en bok ik door de straat, dus dan maar in zijn 2 !)
Is er iemand die dit probleem weleens gezien heeft bij een G13B motor van Suzuki ? Bokken onder 2000 toeren en veel afslaan na 2 minuten vanaf koude start en daarna na 20 km redelijk stationair lopen weer??
11 jaar
Ik had met een 1.6 een paar jaar geleden iets dergelijks.
Bleek aan de koelvloeistoftemp.sensor te liggen.
Die gaf verkeerde waarden door waardoor de ECU de motor te arm aanstuurde.
Dat zou kunnen kloppen met dat lage verbruik.
Een motor die te arm wordt aangestuurd loopt heel beroerd onder de 2000 toeren.
Een half jaartje later heb ik ook de luchttemp.sensor vervangen en toen was ook het onregelmatig lopen direct na de start, dat bleef nog over, ook weg.
11 jaar
Hi Johan,
Super bedankt voor je reactie. Ik denk dat je best wel eens gelijk kan hebben. Je vermoeden zou nog wel eens bevestigd kunnen worden door het feit dat mijn auto nu met de temperaturen van rond de min 8 graden C nu in eens niet meer bokt bij <2000 rpm.
Ik ga eens kijken wat de sensoren nieuw kosten en anders zal ik ze op de sloop halen en vervangen.
Dit zal zeker even duren maar ik laat zodra het gedaan is weten wat de uitkomst was.
Ander tips, zoals waar je goedkoop Suzuki onderdelen kan halen of mensen met soortgelijke problemen (en mogelijke oplossingen), etc. blijven natuurlijk altijd interessant.
Vrg Nik.
11 jaar
Nieuw kopen , origineel , of doorborduren met andermans ellende ?
Bij www.feeldersautodemontage.nl de twee sensoren besteld, had alleen gebruikte van 1.6i liggen maar voor die 10 eur per stuk excl. Verzenden wil ik de gok wel wagen. Sensoren volgende dag binnen en door gemeten, werkte goed weerstand +/-2,5 k bij kamertemperatuur en +/- 3.0 k bij 10 graden. Koelvloeistof sensor heeft drie draden, heb gemeten op buitenste twee draden (waarvoor is die middelste?)
In de sneeuw eerst de koelvloeistof sensor vervangen en oude doorgemeten, deze werkte gewoon helaas, wel erg vettig door zeer lichte olielekkage over de bedrading daar.
Hierna inlaatluchttemperatuur sensor vervangen en binnen oude doorgemeten, ook deze was gewoon goed.
Omdat de auto het best goed doet bij deze lage temperaturen geen kans gehad om te ontdekken of het misschien een vervuild contact was door de olie, of toch een defecte koelvloeistoftemperatuur sensor?
Weet iemand waarvoor die middelste draad is aan de koelvloeistoftemperatuur sensor en wat je daar moet meten?
Wordt vervolgd (bij warme temperaturen ;-)
P.S. bijgevoegd de fotos van de twee modellen resp. G13B en 1,6i (lichte variatie in vorm maar zelfde ohmse weerstand en aansluitingen)
11 jaar
Het gaat natuurlijk niet om de weerstand in rust, maar om de weerstand bij bedrijfstemperatuur dus of ie goed is merk je al rijdend.
Een hele kleine afwijking bij bedrijfstemp. heeft al gevolgen.
Van de drie draden gaat er 1 naar de ECU en de andere naar het dashboard.
11 jaar
Hoi, zijn we weer. Nou auto naar de apk gehad en naast wiellagertje, remmen, wat banden en bougies slecht, ook een te hoog Co. Dus beetje shit wel, auto liep ook nog steeds slecht bij exact 2000 toeren, dus was te verwachten ook. Heb nieuwe schakel techniek ontwikkeld om maar te blijven rijden, hele tijd op en af schakelen om maar de 2000 toeren te mijden LOL.
Nieuwe universele Lambda sonde erin en loopt weer als een zonnetje en goed gekeurd, jeeh, kan ik weer jaartje rijden.
Verder off topic, ik hou van sloperijen (zie foto), lekker afstruinen, beetje rommelen met die ouwe rommel, zalig, is nog milieubewust ook. Maar kan mij wel voorstellen dat je er geen tijd voor overhebt en liever nieuw koopt, maar ja ieder zijn hobby.
En kan mij ook voorstellen dat kleine variaties en afwijkingen tussen de ohmse weerstand van de temperatuur sensoren een negatieve invloed hebben op het motor presteren, kijk maar eens naar de ringetjes die wel op de 1.3 inlaat temperatuur sensor zitten en niet op de 1.6i, das vast met dezelfde reden, om ervoor te zorgen dat je ver ver achter de komma wat verbruikwinst boekt.
Auto goed weer, bedankt allemaal voor de suggesties.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar