Sinds kort het ik Suzuki SX4 met Vialle LPi installatie en valvelube systeem. De auto heeft inmiddels 80k gelopen op gas en in het totaal 93k op de teller. Loopt prima en het verbruik op gas is tussen de 1:10 en 1:11. Heel acceptabel voor een 1.6 automaat.
Enige probleem is dat de auto heel af en toe even inhoudt op de snelweg (voelt als een klein schokje) en dat de auto in de file de neiging heeft om af te slaan. Gelukkig start hij daarna (op benzine) wel weer. Helaas geen garantie meer.
De auto heeft bij de laatste beurt, door de vorige eigenaar, wel injectorreiniger (Wepp) gekregen getuige een kaartje in de auto dat ik bij een halve tank weer moet bijvullen met verse benzine. Lijkt erop dat het probleem wel bekend was.
Het onderhoud is verder door de Suzuki dealer gebeurd dus ik vermoed (cq. hoop) dat het LPG filter gewoon op tijd vervangen is. De accu is bij aflevering vervangen dus het inleren heeft opnieuw moeten gebeuren. Waar moeten we naar zoeken? Stappenmotor, gasklephuis, bobine, bougies???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kleppenstellen misschien?
Is misschien een mogelijkheid al verwacht ik dat de dealer, die het onderhoud altijd heeft gedaan, daar ook naar gekeken heeft. Zal er bij de volgende beurt om vragen.
Wat ik ondertussen wel gedaan heb is eens een heel stuk op benzine rijden. De auto start natuurlijk op benzine maar gaat in ca. 30 seconden op gas over. De injector-reiniger in de benzine krijgt dan ook weinig kans. Na die 50km op benzine merkte ik dat de auto geen last meer had van de schokjes (het kort even inhouden op snelheid). Afslaan in de file heb ik nog niet kunnen testen. In stadsverkeer in ieder geval geen last gehad. Het verbruik is nu zelfs 1:12, was 1:10. Niet slecht voor een 1.6 (120pk) automaat op gas.
Voorlopig ga ik dus even door met, af en toe, een stuk op benzine te rijden. Hopelijk kom ik daarmee tot aan de volgende beurt en, heel misschien, is het probleem dan zelfs opgelost. Hoop doet leven!
11 jaar
Even een update: de auto slaat niet meer af in de file. Het stationair toerental pendelt nauwelijks meer. Lijkt toch een inleerprobleem te zijn geweest omdat de accu bij aflevering vernieuwd is. De schokjes (af en toe een beetje inhouden) zijn er nog wel. Altijd precies bij 120km/h, niet bij lagere, niet bij hogere snelheden. Heel vreemd. Ik zit toch een beetje aan de stappenmotor te denken. Misschien ook wel de sensor van de gasklep???
Verder doet de auto het prima afgezien van, af en toe, wat lastig starten. D.w.z. ik moet de sleutel langer vasthouden voor hij aanslaat. Of er verband is met dat inhouden weet ik niet. Prestaties en verbruik lijken verder normaal te zijn..
11 jaar
Nog even nagesnuffeld. Op het forum van de SX4 club wordt ook regelmatig opgemerkt dat de SX4 af en toe niet direct start. Kwestie van de sleutel vasthouden of gewoon een tweede keer proberen. Dan schijnt hij het altijd te doen. Vreemd!
Volgens mij een Suzuki kwaaltje, ik heb eerder een Opel Agila 1.0 driecilinder (=Suzuki Splash) gehad die hetzelfde gedrag vertoonde. Als het niet erger wordt maak ik me er niet druk over. Dat inhouden bij 120km/h is wel vervelend, hopelijk is dat gemakkelijk op te lossen maar ik verwacht van niet omdat hij het niet altijd doet. Pas na ca. 50km begint het en het komt maar af en toe voor. Het zal een hele zoekpartij worden om dit boven water te krijgen daarom rij ik er maar voorlopig mee door tot het erger wordt (of misschien wel beter wordt).
11 jaar
Weer iets wijzer, of misschien niet. Ik heb even contact opgenomen met de inbouwer van de installatie. Die dacht dat het misschien iets te maken had met de uitstroompijpjes (?) maar wist het ook niet zeker. Het was wel een gevoelig punt bij deze auto volgens hem. Checken kost ca. 350 euro en is geen garantie dat het opgelost is. Tja, wat nu?
11 jaar
De kleppen van deze auto zijn niet geschikt voor het rijden op LPG.
Het rijden op LPG zorgt ervoor dat de kleppen (veel) vaker gesteld moeten worden zeker als ze er niet geschikt voor zijn.
11 jaar
Op benzine heb je deze klachten niet?.
Het kunnen idd de uitstroom pijpjes zijn,zitten los en staan daardoor de verkeerde kant op.
Of de pomp in de tank is aan zijn eind,maar dit kan een gasboer aan de drukken aflezen.
Of de kleppen stellen.
11 jaar
@primera p11, ik denk ook dat de uitstroompijpjes niet goed staan. Het lijkt erop dat de injectoren af en toe bevriezen (LPi). Dat is de reden dat, als ik even op benzine overga en dan weer terug naar gas, de auto gewoon weer lekker loopt voor de volgende 50-100km. De pomp lijkt al een keer vervangen te zijn geweest.
@richard9712, klopt de SX4 staat niet op de (heel korte) lijst van geschikte auto's. Het is echter wel zo dat ik vanaf het begin een flashlube systeem heb gehad dat ervoor zorgt dat de kleppen extra gesmeerd worden aan de hand van de belasting van de motor. Daarbij komt dat bij LPi de thermische belasting veel minder is omdat het gas met ca. -40 graden ingespoten wordt. Juist de extra hitte bij verbranding van LPG zorgt voor de slijtage van de kleppen. Daarboven op komt nog dat het een automaat is dus nauwelijks hoog in de toeren gejaagd kan worden. Enige dat me nog zorgen baart is dat er een trekhaak onder zit. Als de vorige eigenaar zware lasten heeft getrokken dan hebben de kleppen het wel voor hun kiezen gehad. Maar of je daar nu een SX4 voor zou kopen???
Enfin, de auto loopt perfect op benzine dus het zal (hopelijk) wel meevallen met die kleppen. Als de kleppen niet goed zouden staan zou hij toch ook op benzine slecht lopen?
Bij de volgende beurt worden de kleppen gesteld voor alle zekerheid. Nu het, naar alle waarschijnlijkheid, een probleem is met bevroren gasinjectoren laat ik het voorlopig maar even zo. Even een paar km op benzine en terug op gas en de boel loopt weer perfect. Als het niet erger wordt heb ik daar geen 350 euro (zonder garantie dat het dan goed is!) voor over.
11 jaar
Een auto die niet geschikt is voor het rijden op LPG word dat ook niet met het Vialle systeem en Flashlube, ondanks dat veel mensen dat wel denken.
Dat de thermische belasting iets minder is met een Vialle systeem klopt, maar dat maakt niet het verschil.
Als de kleppen uitgesteld zijn zou ik gewoon geharde klepzetels laten monteren.
Zolang de auto goed loopt op benzine hoef je het niet te zoeken in versleten kleppen, het is wel zo dat je zeker als de kleppen niet geschikt zijn voor LPG ze veel vaker moet stellen bij het rijden op LPG.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki SX4 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar