Suzuki Samurai 1992: Afstellen of/en meten van diverse sensoren

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Ben al een tijdje in het bezit van een Suzuki Samurai SJ700 (import uit duitsland)
Maar het stoort me nu al vanaf de koop dat als de motor nog in koude toestand zolang met 2000/2500rpm stationair blijft draaien (+/- 10min lang).
Eenmaal op temperatuur dan draait ie mooi op 800rpm.
Het is een suzuki met een mitsubischi computer en een mikuni carburateur.
Heb wel op internet het garagehandboek gevonden, maar deze is van een samurai zonder computer, dus heb ik daar weinig aan.
Ik denk/vermoed zelf dat er ergens 1 of andere (temperatuur)sensor verlopen is of 1 of andere electrische-luchtklep niet goed functioneerd.
Want als ik de electrische-luchtklep die tussen de carberateur en het luchtfilter zit spanningsloos maak dan draait de motor direkt al een paar honderd toeren minder.
De samurai rijd verders perfect en zijn er geen andere mankement op te merken.
Maar het is zo zonde van de verloren brandstof en erg zuinig is ie ook weer niet, +/- 1 op 8,5
Is er iemand die mij hier een beetje mee op weg kan helpen.

gheijnen

Geplaatst door gheijnen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ronny10459 (0), 19 jaar geleden

vermoedelijk is de voorverwarming van de carburateur verstopt of defect(dit zijn 2 dunne koelslangen die naar de carburateur gaan)
maar omdat het een duitse import is weet ik niet zeker of deze
dat ook heeft. is het er een met gewone carburateur of heeft hij
indirecte injectie ? (TBi) als hij TBi heeft dan kan het een sensor zijn (lamda sonde) als hij tenminste een katalysator heeft. graag meer info over het type carburateur ik kan dit dan
opzoeken in mijn werkplaats handboek.
wat betreft het verbruik dit is (helaas) vrij normaal 1 op 8 of
hooguit 1 op 9,5 zuiniger kun je bijna niet rijden.
m.v.groet Ron

gheijnen (0), 19 jaar geleden

Het is inderdaad een "electronic fuel injection" tenminste dat staat boven op de luchtuitvoer. Verders staat er ook "mikuni corp" op de carburateur, kan alleen geen typeaanduiding vinden.
De lambda sonde, kan ik die zelf ook doormeten?

Ronny10459 (0), 19 jaar geleden

hallo , ik heb het nagezocht in het werkplaats handboek en hier staat alleen vermeld wat de oorzaak kan zijn , en niet wat de
oplossing is . dan maar de eventuele oorzaak:
De TPS sensor kan defect zijn (gasklep stand sensor) deze geeft
waarschijnlijk een verkeerd signaal aan de ECM computer , maar
het lijkt mij beter om eerst de computer uit te laten lezen en
dan aan de hand van de eventuele storingscodes achter het
probleem te komen . je kan wel vanalles los maken of vervangen
maar als hiermee het probleem niet opgelost wordt kost het alleen
maar geld . wat betreft de lamda sonde als deze defect is en je
laat de computer uitlezen komt dit vanzelf aan het licht.
ik wens je veel sucses.

gheijnen (0), 19 jaar geleden

Ok, bedankt.
Zal 1 dezer dagen eens een suzuki dealer bezoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.