Ik heb een suzuki samurai uit 1992 met injectiemotor.
De motor draait 3000 toeren bij een koude motor en naarmate hij warmer word houd de auto in en stotterd hij. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is draait hij stationair 800 toeren en trekt hij redelijk op maar de topsnelheid is nu nog maar 110. Terwijl voordat ik dit probleem had de auto gewoon 140 reed.
Het diagnose-systeem geeft code 12 aan en dit betekend dat alles goed is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hier wat standaart proceduretjes die je misschien kunnen helpen:
* onsteking niet goed afgesteld?
* Lekke pakking?
* Klepspeling te strak?
* Klep(pen) verbrand?
* Vervroeging van de ontsteking defect?
Maar waar ik zelf het meest aan zit te denken is het mengsel.
Bij koud is het goed zeg je zelf, word de motor warmer...
Lambda sonde zou misschien valse waarden door kunnen geven. De computer geeft dan foutmelding normaal (12) want code lambda sonde (13)word alleen gegeven als de computer geen informatie meer ontvangt van de lambda sonde. Hetzelfde geld ook voor alle andere sensors. Misschien geeft 1 van de sensors een verkeerde waarde waardoor de computer denkt dat de zender niet kapot is. En geen foutcode geeft. Dat lijkt me de enige mogelijkheid die ik verder nog zou kunnen bedenken waarom hij warm een verkeerd mengsel berekend. Ik zou eerst bovenstaande even checken.
Dag Sebastiaan,
Ik zat dit te lezen en vroeg me af wat nu de oplossing van je probleem was, of is het probleem nog niet opgelost??
19 jaar
Hallo Henk,
Ik heb het probleem nooit kunnen oplossen, volgens een suzuki dealer was dit normaal. De auto heb ik ondertussen verkocht.
groetjes,
Sebastiaan
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar