close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto: alto slaat niet meer aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hallo allemaal,

Mijn trouwe Alto is in oktober na wat normaal onderhoud opnieuw voor een jaar APK goed gekeurd. Toen ik 'm bij mijn garage ophaalde wilde hij moeilijk starten. Na 1 1/2 week stilgestaan te hebben wilde ik 'm weer gebruiken maar hij deed niets meer!
Startkabels eraan, startmotor draait als een nieuwe maar lopen ho maar. Terug naar garage, uitvoerig nagekeken (niet uitgelezen) niets gevonden. Er is een vonk, benzine tot de injectoren maar daar houd het op.
Vraagbaak Alto modellen 1994-1997 besteld, maar hierin wordt alleen het monopoint-injectiesysteem besproken, terwijl ik een uitvoering met multipoint-injectie heb! Ook de storingscode na aansluiting van de diagnosesteker (38 of 83) staat niet in de tabel in de vraagbaak.

Heeft iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn of heeft iemand misschien een boek waarin wel het multipoint-injectiesysteem wordt beschreven?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

tedje07 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het grote verschil tussen mono- en multypoint is het aantal injecteurs en de plaats ervan. Bij momopoint is er 1 centraal aan het begin van het spruitstuk geplaatste injecteur welke meestal redelijk constant wordt bediend, bij multiepoint zijn er meestal voor elke cilinder aparte injecteurs geplaatst vlak bij de inlaatklep. Deze injecteurs werden aanvankelijk meestal tegelijktertijd bediend, tegenwoordig worden de meeste sequentieel bediend. (er wordt per cilinder rekening gehouden met het moment van open van de betreffende inlaatklep.
Als de benzine druk bij de injectoren voldoende is (+/- 2,5 bar) en de bougies vonken tijdig? zou ik als eerstvolgende controleren of de injectoren bediend kunnen worden. Tijdens het starten(lopen) van de motor moet op 1 pen 12 volt spanning staan. De ECU zorgt er voor dat op de andere pen gedurende een aantal milliseconden massa komt te staan. Door een digitale voltmeter te plaatsen op de beide pennen van een injecteur kun je controleren of deze daadwerkelijk bedient wordt. Deze zal tijdens het starten ietsje uitslaan. Met wat ervaring kun je meestal de naald erin ook wel voelen tikken.
Als de injecteurs ook bediend worden zou ik daarna de bougies verwijderen en zo nodig schoonmaken of vervangen en de compressie meten.

Bedankt voor je reactie Cor. Ik ga eerst controleren of de injectors bediend kunnen worden. Het controleren van de brandstofdruk lijkt me iets lastiger. Hoe is dat te meten?

tedje07 0

12 jaar

Plaats een manometer tot 10 bar met een T stuk op de benzinetoevoerleiding na de pomp.

[quote=tedje07]Bedankt voor je reactie Cor. Ik ga eerst controleren of de injectors bediend kunnen worden. Het controleren van de brandstofdruk lijkt me iets lastiger. Hoe is dat te meten?[/quote]

Bedankt Cor. Benzinedruk is goed (2.5 bar). Injecteurs worden niet bediend, er komt geen spanning op. Ze werken nog wel, want als ik er een extern 12 volt op zet hoor ik ´m inderdaad tikken. Enig idee wat de oorzaak kan zijn>

tedje07 0

12 jaar

De injecteurs hebben 2 aansluitingen. bij draaiende of startende motor moet een relais ingeschaked worden dat op 1 van de twee aansluitingen de boord spanning zet (12v) net als de bezinepomp. soms is dat dezelfde relais.

De andere draad wordt bediend door de ecu. welke steeds gedurende enkele hondersten seconden massa geeft. Ook de ecu doet dat alleen bij startende of draaiende motor.

Gaat het sleutel lampje knipperen tijdens starten? Zoja dan word sleutel niet herkend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.