Suzuki Baleno: Baleno versnellingsbak 1.6

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Beste mensen,

sinds gisteren krijg ik de bak niet meer in de vierde versnelling.
Vorige week heeft ie even moeilijk gedaan bij het schakelen, maar bij de volgende rit was het weer over.
Nu wil ie dus echt niet meer in de vierde versnelling, vanaf zijn vrij krijg je de pook niet meer naar achteren.
Ik heb geen kracht gezet en niets geforceerd.
Ik heb wel eens iets gelezen over afgebroken boutjes, maar met de zoekfunctie kan ik er niets meer over vinden.
Deze versnellingsbak is in het verleden al eens gereviseerd en heeft geen bijgeluiden. Ik heb een aantal keren, zo om de 30 a 40.000 km, olie ververst voor de zekerheid dus de lagers zijn voor mij niet verdacht.
Ik vermoed een probleem bij de schakelstangen.

Kan je dit aan de auto repareren of moet de bak er onder uit?
En heeft er ook iemand een exploded view van deze versnellingsbak?
Bijvoorbaat dank voor je reactie.

Johan.

johan 56

Geplaatst door johan 56 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

DEFLO (0) PRO, 13 jaar geleden

toch eerst is naar het plaatje van de vijfde versnelling kijken

metalux (0) PRO, 13 jaar geleden

plaatboutjes afgebroken in de V-bak
Dit is het aloude probleem bij baleno,s
ik heb ze bij een baleno al 2X vervangen(bij de zelfde Baleno met een interval van 20000 KM)
klinkt raar maar om het goed te doen zou je ze eigenlijk bij elke beurt moeten vervangen
haal het buitenste dekseltje er maar eens al bij je Linkerwiel,dan zal je het zien
plaat vervangen, afgebroken boutjes gaatje in boren en een inbusje erinslaan ,dan draai je ze er zo uit

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het plaatje + boutjes besteld en zonet de bak afgetapt en het deksel verwijderd.
Jammer, de plaat (die met een groot en een klein gat, 6 boutjes) zit goed op zijn plaats en alle boutjes zijn nog goed.
Sinds gisteren begint de pook bij de andere versnellingen vaag aan te voelen. Net of er ruimte is ontstaan ergens in de overbrenging.
Tijd voor een ruilbak? of heeft nog iemand een idee of tip?
Bijvoorbaat dank.

DEFLO (0) PRO, 13 jaar geleden

indien ge een ruilbak plaatst toch effe kijken naar plaatje ze is er toch onderuit snapje , groetjes deflo

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Hallo Deflo,
dat plaatje van de 5 de versnelling dat jij noemt, is dat hetzelfde plaatje wat Metalux noemde, of moet ik dat ergens anders zoeken?

Vr. groet,
Johan.

DEFLO (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad plaatje met zes boutjes en 2 grote gaten voor tandwielen, groetjes

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Afgelopen zaterdagmiddag aan de slag gegaan. Motorsteun naast het linker voorwiel verwijderd en de bak iets laten zakken om er beter bij te kunnen.
Deksel los en ik had de bedoeling om die plaat te vervangen, dus de binnenkant van het grote tandwiel losgehaald en naar voren getrokken. Springen er meteen 3 palletjes weg die met veerdruk naar buiten geduwd worden. Ze zitten daar om in de uitsparing van een synchromesring te vallen.
Ik heb geprobeerd om de zaak verder te demonteren maar had zo weinig ruimte dat dat me niet lukte. Ik had niet genoeg ruimte om het holbusje van de bovenste hevel er uit te tikken.
De plaat zelf zit stevig vast en er zijn een paar sterkere inbusboutjes gebruikt om hem vast ter zetten. Ook voel ik nergens speling dus ik besluit om de zaak maar weer in elkaar te zetten en het aan een garage over te laten.
Ik heb minstens een uur zitten klooien met die palletjes om ze er op de juiste manier weer in te krijgen.
Dat lukt me uiteindelijk (langere uiteinde naar binnen en als laatste de buitenste veer plaatsen).
Dat was niet echt goed voor mijn humeur, zinloze actie denk je dan bij jezelf.
Maar het vervolg maakte veel goed want zodra ik de zaak weer inelkaar had zitten deed de 4de versnelling het ook weer helemaal goed. Dus olie gevuld en nu rijd ik alweer een paar dagen zonder problemen.
Blijft over de vraag: was er een palletje scheef geschoten doordat een veertje wat verdraaid was en nog maar 2 palletjes naar buiten duwde?
Ik kan niets anders bedenken. Mocht dit probleem zich later herhalen dan bestel ik eerst 2 van die ronde, bijna cirkelvormige veertjes met een omgebogen haakje naar buiten aan beide zijden, en herhaal deze actie, want ze zagen er wel redelijk gesleten uit.

Tot zover de versnellingsbak.
Groeten,
Johan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.