Suzuki Baleno: installeren verdamper AG DGC 2000

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo, autoexperts,

Wie weet hoe je een AG DGC 2000 verdamper startklaar moet maken na revisie en aansluiten?
Een paar weken geleden kocht ik ik een suzuki baleno combi 1.6 op lpg - G3, uit 1998.
Na een week al startproblemen, vooral als ie al warm gelopen is en een half uurtje stil staat. Maar soms ook koud starten problematisch. Het werd steeds erger.
De dealer wil niet echt helpen; die merkt ook wel dat ik een leek ben en verstopt zich achter de informatie die de vorige eigenaar hem heeft gegeven.
Nieuwe accu en nieuwe bougies er in latten zetten, maar helpt niet. De contactpunten (lassen op de printplaat) van de AG computer lijken prima (verbrande contactpunten zag ik op deze site als een typisch probleem genoemd voor AG in Suzuki Baleno 1.6 uit 1998 en zou precies deze startproblemen en ook het stotteren bij ong 2200 toeren en moeilijk stationair lopen verklaren).
Volgens een lpg-monteur was de verdamper niet meer goed. Revisie zou meer dan 300 Euro kosten. Dat is me te duur. Via internet heb een revisiesetje besteld voor 33 Euro en vandaag de verdamper er uit gesleuteld, mooi schoon gemaakt, rubberen flensen er in gezet en verdamper weer aangesloten. Gaskraan op de tank weer open gedraaid.

Kan ik de auto nu gewoon starten? Ik ben bang iets kapot te maken en kan vandaag geen garage bereiken (en wil het ook graag zelf afmaken).
Er is bij het losmaken van de slangen wel koelwater(?) uit een slang gelopen.

Plaatje van de verdamper is te zien op: www.lpgonderdelenshop.nl (dei AG verdamper met een bobbel erop)

Alvast bedankt voor je advies.
Hielke

totano

Geplaatst door totano (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Koelwaterpeil controleren en zonodig bijvullen.
Als alles aangesloten is gewoon starten.
Let wel: de G3 installatie start altijd op benzine en schakeld dan automatisch over op gas. (als de keuzeschakelaar op gas staat)

mvg,
Hans.

totano (0), 13 jaar geleden

Beste Hans,
Dat is snel! Bedankt. Ik ga het meteen proberen.
Vr. groet,
Hielke

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Meestal ligt het niet aan de verdamper. De printplaat van je AGkastje is nogal kwetsbaar en slechte solderingen zorgen voor startproblemen zowel op gas als benzine. Als de printplaat warm wordt komen slechte solderingen onder spanning te staan en gaan haperen.
Dus eerst even met een licht soldeerboutje die printplaat oversolderen, dan zijn je problemen hoogstwaarschijnlijk over.
Kijk hier maar eens.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Succes,
Johan

totano (0), 13 jaar geleden

Beste Hans,
Dat is snel! Bedankt. Ik ga het meteen proberen.
Vr. groet,
Hielke

totano (0), 13 jaar geleden

Hij doet het! Heb er ee n paar honderd meter in gereden. Hij sloeg goed aan maar bij gas terug nemen/stationair sloeg hij bijna af (ik moest gas bijgeven). Na stukje rijden bleef hij wel goed stationair. Alleen nu ruikt het naar gas, onder de moterkap en ook in de auto een beetje. Waar kan dat door komen? De gasfitting zit goed vastgedraaid.

Verder voelde ik dat de verdamper heel heet wordt. Is dat normaal?. Ik dacht eerst dat de hitte van het moter blok afkwam. Of koelt hij niet goed, omdat er nog lucht in de slang vd koelvloeistof zit?

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Als er een luchtbel in zit dan bevriest de verdamper, hij heeft de motorwarmte, een aftakking van de kachelslang, juist nodig om vloeibaar gas te kunnen verdampen.
Die gaslucht kan ook veroorzaakt worden door een slecht afgestelde verdamper. Bij een te rijk mengel krijg je onvolledige verbranding en dan ruik je een gaslucht.
Maar er kan ook gewoon ergens een lekje zitten. Vul maar een plantenspuit met zeepsop en spuit dat met draaiende motor op de verdamper en op alle onderdelen die je wilt controleren.
Zeepbellen betekenen lekkage.
Als hij warm niet meer start dan ligt het toch echt aan je AGprintplaat.
Vr.groet,
Johan.

totano (0), 13 jaar geleden

Beste Johan, bedankt voor je antwoord. Zo te zien was het de schroef aan de zijkant van de verdamper, heb die verder dichtgedraaid en nu is de gasgeur gelukkig weg. Regelt deze schroef het mengsel? (dan zou het nu dus armer moeten zijn?!). Wel moest ik het minimum van het gas naar boven bijstellen (zei de buurman). Maar de startproblemen blijven.
De AG computer voelt nog koud aan. Volgens een eerdere poster was de reden voor slecht starten van zijn nauto juist warm worden vand e contacten in / naar de AG computer (zelfde merk, type, ook AG). Ik heb maar een klein stukje gereden en daarna bij (warm) herstarten nu dus weer dezelfde problemen. Ik krijg hem uiteindelijk wel aan, maar het lijkt heo harder je probeert, hoe minder hij reageert.
Zouden het ook de bobines kunnen zijn? (was een hint van de buurman).
En als het de AG-cprintplaat is, wat zou ik er daan aan moeten doen? De contacten zien er pico bello uit ...
Vr.groet,
Hielke

totano (0), 13 jaar geleden

PS: Vanavond nog ong 10 km gereden en een half uur gewacht. Inderdaad weer dezelfde startproblemen, en terugvallen bij stationair (tijdens rijden trowuens geen last van! En kon na stoppen en afzetten ook meteen weer starten. Stationair ook goed).
Als ik geen gas geef bij starten lijkt de moter eerder te pakken, maar valt dan meteen weer terug en slaat af. Heel moeilijk om met gasgeven hier op aan te haken. Ook als hij met gasgeven wel pakt, valt de moter stationair te ver terug en slaat af. Op benzine blijft hij wel stabiel op 1000 toeren draaien. Bij terugschakelen naar gas valt de moter weer weg.
AG-printplaat nog weer even bekeken; kan er niks vreemds aan zien (welke contacten ik bijv. zou kunnen oversolderen).
Vr.groet, Hielke

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Laat de verdamper eens goed afstellen bij een LPG specialist.

mvg,
Hans

totano (0), 13 jaar geleden

Ga ik doen!
Hielke

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Dat van die printplaat is ook niet altijd te zien. De doorgestoken pinnetjes van in ieder geval de relais in het midden (ik zelf zou alle doorgestoken pinnetjes even nalopen) even met harskern doorsolderen (of dit door een electronicaspecialist laten doen).
Als er slechte contacten in die printplaat zitten dan valt hij ook voor een lpg specialist niet goed af te stellen want een G3 installatie hoort voor het grootste gedeelte door het motormanagement tijdens het rijden te worden bijgesteld en dat lukt niet goed met haperende verbindingen.

totano (0), 13 jaar geleden

Ondertussen ben ik naar een een gasboer geweest. Ze hebben de motor gecontroleerd, opnieuw ingeleerd, en gezegd dat ik de bougieskabels moet vervangen. Heb ik gedaan, maar problemen zijn nog hetzelfde: als de motor warm is en een tijd heeft stilgestaan gaat starten moeilijk. Met name als de klik van omschakelen benzine naar gas heel snel komt na omdraaien vd contactsleutel, valt de motor meteen weer weg. Uiteindelijk lukt het wel, maar ik ben bang dat er een keer komt dat ik de accu leegtrek (zaols met de vorige, oude accu). Gisteren gaf de motor trouwens een plof/knal. Is dat naverbranding van het teveel aan gas/benzine?
Als de auto eenmaal rijdt draait de motor wel goed, alleen optrekken rond de 1500-2000 toeren gaat vaak schokkeirg en langzaam en komt heel precies met gasgeven.

Ik ga nog een keer die printplaat bestuderen en kijken of ik snap waar die 'relais in het midden' zitten en dan kijken of ik de fijnsolbeerbout van mn vader er tegenaan durf te houden.

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Rijdt eerst eens enkele dagen op benzine en zie of je dan ook startproblemen hebt. De wagen moet eerst goed lopen op benzine, voor je de LPG kan afstellen.

De problemen die jij beschrijft (slecht stationair en stotteren bij lagere toeren), wijzen op erop dat hij in het lage toerenbereik te mager loopt.

Je kan proberen de verdamper iets rijker te zetten, maar wat er eigenlijk moet gebeuren is een volledige afstelling van de installatie. Eerst zorgen dat de basisafstelling van de verdamper OK is. Vervolgens het elektronisch gedeelte van het DGC systeem nakijken.

Bij het DGC systeem gebeurde de aanpassing van de mengselsamenstelling door een stappenmotor. Het kan ook zijn dat deze regeling niet meer werkt en daardoor in een te arm gebied blijft staan.

Zo doorrijden is slecht voor motor (kleppen), startmotor en accu.

totano (0), 13 jaar geleden

Beste Harald, bedankt voor de tips. Ga ik proberen eerst een paar dagen op benzine.
Bijregelen van het mengsel heb ik al geprobeerd (met de platte schroef aan de zijkant van de DGC, maar bij ietsje losser draaien gaat het al snel naar gas stinken en zou het mengsel te rijk zijn, begreep ik).
Wat ik vooral niet begrijp, is dat het starten moeilijk gaat juist als de motor warm is. Of heeft die warmte invloed op de rijkheid van het mengsel?

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Start hij dan wel op benzine of schakelt hij bij het starten al over op gas ?

Ook is het mogelijk dat hij bij het starten beide krijgt en verzuipt. Stinkt hij bij de uitlaat naar benzine/gas als hij niet wil starten ?

totano (0), 13 jaar geleden

Bij koud starten schakelt hij na pakweg 20 seconden over van benzine naar gas.
Als de motor warm is (en ik een keer of vijf of tien de sleutel moet omdraaien en opnieuw proberen), schakelt hij al heel snel over naar gas. Gisteren zelfs zo snel dat hij, als ie even pakte, niet op toeren kon komen en afsloeg.
Ik weet niet of de uitlaat naar gas of benzine stinkt (waneer hij slecht start), zou ik moeten proberen. Als dit het geval is, wat zou er dan aan te doen zijn?
Vr.groet,
Hielke

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Rijd hem eens warm op gas. Dan stilzetten, half uur wachten, op benzine zetten en dan starten. Wat doet hij dan ?

FritsEE9 (0), 13 jaar geleden

Hielke,

Waar heb jij de revisie set besteld?

Groet,
Arjen

totano (0), 13 jaar geleden

Beste Harald en Arjen,

Ik heb een tijdje niet gereageerd. Herbij een up-date, maar eerst jullie vragen.

>> Harald, als ik de auto warm reed op gas, een half uur stil zette en op benzine alleen startte, kreeg ik hem vrijwel niet aan de praat.

>> Arjen, de revisieset heb ik besteld bij GMS in Alkmaar. Het eerste setje dat ze toestuurden paste niet en ik kon het zonder problemen terugsturen en een nieuwe bestellen ruilen; geld van de eerste bestelling werd meteen teruggestrot. Heel prettige service. Heeft me 30 Euro gekost en een hoop gesleutel, maar niet ingewikkeld.

De auto rijdt nu prima. Ik had hem naar een garage in Wijchen gebracht en ze zeiden daar dat ie op gas goed rijdt maar op benzine niet. Verder dus de bougiekabels vervangen. Zelf heb ik nog contactpunten op het printerplaatje in de AG-computer overgesoldeerd (nl. de putnen die door het plaatje heen steken) maar ik geloof niet dat dat iets heeft uitgemaakt. Het lijkt of het opnieuw inleren nog het meeste geholpen heeft (omdat de problemen met de verdamper en bougiekabels het inleren hadden ontregeld). De auto rijdt nu goed en de startproblemen zijn bijna weg. Ik start nu zonder meteen gas te geven en precies op het moment dat de moter terugvalt (na 1-2 seconden) voorzichtig gas bij te geven. Het komt vrij precies, maar er is goed mee te leven.

Nogmaals bedankt voor jullie tips.
Hielke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.