Suzuki Baleno: Let op. Hulpveren? Remdrukverdeler afstellen!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Ik rijd nu 3,5 jaar in deze Baleno Estate die ik kocht met gasinstallatie en hulpveren.
De voorbanden vond ik wel redelijk snel slijten maar ik dacht dat dit bij de auto hoorde.
Ben absoluut geen scheurmonter op de weg.
Nu ben ik net terug van een vakantie in de Pyreneen, met caravan erachter, en heb onderweg ontdekt dat er te weinig remdruk op de achterwielen stond.
Met nat wegdek blokkeerden de voorremmen terwijl er achter haast niets gebeurde.
Reden om op de camping even naar de remdrukverdeler te kijken. En ja hoor, door de hulpveren staat de auto belast achter wat hoger zodat de remdruk verminderd werd.
Ik heb de remdrukverdeler zo bijgesteld dat de auto met volle gastank de volledige remdruk heeft.
Dus geen speling op de arm.
Het remgedrag is er echt veel beter (en veiliger) op geworden.
Wie weet hoe je die remdrukverdeler officieel hoort af te stellen?

Bijvoorbaat dank.
Johan.

johan 56

Geplaatst door johan 56 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

je moet een meter links voor en rechts achter aansluiten
nu wanneer je voor 100bar krijgt moet achter ergens rond een gegeven waarde zitten
bij peugeot 206 is dit tussen 27 en 43bar verschilt per motor

bij volkswagen was het volgens mij ook hetzelfde
dus bij suzuki ook
de simpelste manier is door met een normaal belade auto op nat wegdek te gaan remmen
de remdrukverdeler moet er voor zorgen dat de achterwielen niet stil gaan staan

tevens moet je in je achterhoofd onthouden dat de auto voor meer dan 70% van de remvertraging op zijn hoede neemt

momenteel staat hij dus verkeerd afgestelt
denk dat er nog een vrije slag op de arm zit voordat hij tegen de veer komt
de vrije slag zijn voor de hobbels zodat niet bij het in en uit veren constant de remwerking wordt anders

officieel is met meters maar je kunt ook op ervaring afgaan en op gevoel afstellen
dit is wel gevaarlijker maar als je weet wat je doet dan kun je het proberen
andere mogelijkheid is om remtest te kijken wat de remwerking is
maar gebruik dan wel een rollwerbank en een meter van hoe hard op het pedaal wordt getrapt zo heb je de beste test gegevens
echter je weet niet hoe je voor de rest moet afstellen en wat het exact moet zijn
remkrachtverdeler heb ik tot nu toe alleen maar hoeven schoon te maken ivm vastzitten

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Met die lpg tank achter de achterwielen ben ik niet zo bang voor blokkerende achterwielen.
Ik begrijp uit je reactie dat de arm eigenlijk geen vrije slag mag hebben bij standaard belading en dat de veer de bewegingen tijdens het rijden moet opvangen.
Ik heb de veer met volle lpg tank precies spelingsvrij afgesteld maar zal er binnenkort met lege tank nog even naar kijken.
Nat wegdek genoeg deze dagen, ik zal het eens testen.
Bedankt voor je reactie.
Johan.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

de wagens waar ik lpg in zie zitten peugeot 307 en 308 voornamelijk
deze hebben geen lastafhankelijke remdrukverdeler meer
tegenwoordig doet de abs de remdruk zonder storing van de achterwielen regelen
hij meet dus de grip via de wielsensor meet hij dat hij door extra gewicht meer grip heeft dan wordt automatische de druk iets hoger
is de druk te hoog dan zorgt hij ervoor dat de druk geblokkeerd wordt op tijd

maar vertel maar wat hij doet met remmen in nat weer

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Ja, dit is inderdaad nog één van die Baleno's zonder abs. Er rijden geloof ik ook '98gers rond met abs.

Heb vandaag met lege gastank nog even gekeken en dan is er inderdaad weer een stukje ruimte op de veerarm.
Heb hem bijgesteld en nu staat ie dus ook met lege lpg tank spelingsvrij zodat ie de maximale remdruk achter heeft, maar zodra de achterkant door remmen omhoog komt gaat ie wel remdruk verminderen.
Vandaag overal in NL regen behalve in NWFriesland. Moet dus nog even geduld hebben dus om te testen.

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Vanmorgen reed ik in een hoosbui naar mijn werk. Even getest op glad asfalt en ja hoor, de voorwielen blokkeren bij een noodstop, de achterwielen blijven grip houden maar remmen stevig mee.
Het voelt veel beter aan dan vroeger.
Bedankt voor de tips.
Johan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.