Het probleem is de volgende (op benzine). Als de motor warm is en een tijdje stil staat, is de auto met geen mogelijkheid te starten. De startmotor draait snel zat rond maar aanslaan is er niet bij. Het lijkt op het ouderwetse probleem van vapour-lock, ik dacht altijd dat dat met de komst van injectie tot het verleden behoorde, want na verloop van tijd (dit kan rustig 2 tot 3 uur zijn!!!!) start de Baleno weer alsof er niks aan de hand is (geweest). Enig idee waar ik mijn zoektocht moet gaan starten? Even voor de volledigheid, het maakt niet uit of ik gas geef bij het starten of niet, ook het los halen van de temperatuur-sensor heeft geen invloed. Ook voorzichtig kleine tikjes uitdelen op de plaats van de stationair stappenmotor om deze eventueel los te laten schrikken helpt niet.
Bijkomend eigenaardigheid is dat de auto vaak rond-uit beroerd op het gas reageert wanneer de motor zich in het toerengbied van 2200 / 3000 rpm bevindt (het lijkt op het ouderwetse 'te lang met de hand-choke open rijden'). Ofwel, met het gaspedaal helemaal ingedrukt pakt 'ie ook tussen de 2200 en 3000 goed op, maar met geleidelijk gas geven sputtert en stottert de wagen. Uiteraard heeft ook deze Baleno het eigenaardig stationair loop-gedrag waarbij het toerental van een lekkere 700 terug kan zakken naar een beangstigende 100/150 om vervolgens volledig op hol te slaan naar 2000 rpm.
Bovenstaande is overigens allemaal op BENZINE.
Nu zou het warme-start probleem minder erg zijn als de G3 installtie van AG probleemloos zou functioneren. Maar ook dat is niet het geval. Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, werkt de LPG installatie aardig goed (af en toe is een back-fire waarneembaar als het gas al te gretig in getrapt wordt), echter wanneer de bedrijfstemperatuur gehaald is, wordt het bijna Russisch roulette of de motor blijft lopen of af slaat. Ook voor dit probleem ben ik op zoek naar een oplossingsrichting.
Wie kan me helpen? Is er iemand in Eindhoven e/o die voor een billijke prijs de computers kan uitlezen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik vermoed dat lamdasonde is vervuild of niet de goede waarde meer geeft.
heb je ook al de bougie kabels vervangen daar de weerstand te hoog kan zijn
hoi bert
ik denk zelf niet dat het de lambda sensor is want die regelt met de koude start nog niks af. die komt pas 100% in werking als de motor op temp is.
heb ongeveer zoiets meegemaakt met een baleno en daar was het probleem een van de bobines,maar dan moet je deze suzuki toch eerst ff laten uitlezen om te weten welke cilinder die een mis fire geeft.
groeten ravi
Hoi Bert,
ik denk dat je die startproblemen in de AG computer moet zoeken.
Ik had afgelopen jaar dezelfde problemen.
AG printplaat losgehaald en overgesoldeerd en het was weer starten-lopen bij elke temperatuur zowel op benzine als gas.
Backfire kan ook ontstaan bij te weinig klepspeling en als dat blijft ben je misschien toe aan koprevisie.
Groeten,
Johan.
16 jaar
Hallo Bert,
Backfire kan wijzen op bougies, bougiekabels...lek inlaattraject.
Kan inderaad ook het gevolg zijn van kleppen die op zijn gebrand door het vele rijden op gas...wat heeft ie gelopen?
Warm slecht starten kan ook aan de toerentalsensor liggen maar ik zou niet weten hoe dit bij de Baleno is uitgevoerd...bobine probleem leidt ook tot klachten die je aangeeft bij het accelereren vanuit een relatief laag toerental.
Tikjes op de stappenmotor lijkt me niet zo zinvol dan zou ik hem eens grondig reinigen als je denkt dat daar een probleem zit. Ik zou een gasboer opzoeken en de boel eens uit laten lezen.
Gr Jaap
16 jaar
Hoi Bert,
nog even voor de duidelijkheid: de AG computer regelt ook de keuze en het overschakelen tussen benzine en gas.
Als er tinrot optreed in de solderingen dan krijgt het hele managementsysteem van de motor een haperend signaal binnen.
Als je de motor uitzet na een rit komt er nog behoorlijk wat restwarmte uit de motor die de AG computer mee opverwarmd.
De printplaat zet dan ook mee uit en soldeerverbindingen die al op het randje zaten kunnen nu net te weinig kontakt meer maken. Bij die fabriekssolderingen van AG hebben ze sowieso bezuinigd op tin.
Laat achteraf nog eens horen wat nou de oorzaak was.
Groeten,
Johan.
16 jaar
Aan de antwoorders:
Sorry voor de late reactie. Op de eerste reactie kreeg ik namelijk braaf een mailtje in mijn mailbox dat er weer iets was toegevoegd, op de verdere reacties is dat niet gebeurd en werd ik dus ook niet getriggerd om te kijken.
Ter aanvulling. Vandaag en gisteren, ´t was rond het vriespunt, was het stotteren en nukken tussen de 2000 en 3000 toeren totaal verdwenen. Welliswaar op benzine natuurlijk, LPG durf ik even niet aan op het moment.
Wat betreft de kilometerstand, die is onderhand een kleine 210.000 kilometer. Bij de vorige beurt heb ik nog de opdracht gegeven om de klep-speling te controleren, maar deze was in orde. Wel was er toen een isolatie probleem bij één van de bobines geconstateerd en hersteld. Ook zijn toen de bougies vervangen en afgesteld. Dit hielp wel iets maar ook direct na de beurt hield de gas installatie er af en toe mee op.
De TPS daarvan hoor je inderdaad regelmatig dat deze vervuild kan raken. Helaas heeft er ooit een beun geprobeerd (bij de vorige eigenaar) deze los te schroeven met verkeerd gereedschap waardoor nu geen enkele schroevendraaier nog lijkt te passen.
Wat betreft die AG computer. Ik heb wel wat ervaringen met het opnieuw aanpunten van solderingen maar dat was nog in het tijdperk dat je weerstanden gewoon kon vastpakken zonder een pincet nodig te hebben. Zijn de AG computers al van het ellendige SMD tijdperk?
Ik heb ondertussen een verzoek lopen bij een LPG specialist in Helvoirt. Uiteraard laat ik hier weten wat bij deze Baleno de problemen veroorzaakt en... hoe het wordt opgelost. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
16 jaar
Je vraagt als het de temp sensor die de lucht meet, jawel dat is hij.
Maar die kun je uitlaten lezen bij de Suzuki.
Zelf kun je het niet.
Ze moeten dan naar de waardes kijken.
Verder is het zo moeilijk om het te zeggen.
Maar klep spling kunnen ze zo niet kontroleren omdat de 1800 hydraulische kleppen heeft.
Compressie kunnen ze meten en een cylinder lek test kan ook veel laten zien.
Ook omdat de motor 4 bobines heeft kan er een door slaan, ze hebben in het verleden nog al wat storingen aan die bobines gehad.
Als ze voor jou op gelost zijn kan ik zo niet zeggen, je zou eventueel ( weet ik niet zeker) als men een korte bobine kabel er tussen kan bouwen en dan nogmaals proberen.
De 1800 motor heeft ook een ketting zover dat ik het weet, anders kan men ook kijken als de onderste uitgeslagen is.
Verder moet ik het even af laten weten.
Hopenlijk heb je er iets meer aan anders mail maar terug misschien kunnen we verder kijken.
Gr harrie
16 jaar
Hoi problemcar experts,
Hoewel ik voor donderdag a.s. een afspraak heb bij de garage om het warme start probleem te verhelpen blijf ik piekeren waarom met name dat lauw / warme start probleem er is, en blijft. Ik heb dan ook voor mezelf eens even een schema getekend van de twee brandstof-systemen en heb ik geprobeerd het probleem te analizeren.
Hoewel de garagehouder vrij resoluut naar de bobines verwees (zonder eerst maar een blik onder de kap te gunnen) twijfel ik hier een beetje aan. Natuurlijk is er een kans dat ze in eens alle 4 tegelijk overlijden maar je zou dat toch niet echt verwachten. De twijfel wordt versterkt omdat ik deze zomer in Italië stond met een Baleno die warm NIET op benzine, maar wel op LPG wilde starten. Dat de Baleno dat nu niet wil zal ongetwijfeld in achterstallig onderhoud in de LPG installatie gezocht moeten worden. (Kees, als het start probleem is verholpen maak ik een afspraak!) Voor mij vallen hiermee eigenlijk ook redelijk simpel alle sensoren en systemen af die ook bij LPG gebruikt worden (TPS, lucht-temperatuur meter, motor-temperatuur sensor, luch-flow meter, BDP sensor, Lambda-sonde...).
Mijn aandacht verplaatst zich dan eigenlijk ook naar bet benzine stuk van het systeem. Het benzine filter in de motor-ruimte zit er nog geen 7000 km in, dus die lijkt met de boosdoener ook niet. Kan ook eigenlijk niet omdat de Baleno goed loopt zodra hij loopt en blijft ook goed lopen. Even verdacht ik de injectoren nog, wat nog steeds zou kunnen natuurlijk, en dan met name het probleem met nadruppelen. Echter, gisteren ben ik van m´n werk gekomen en heb een half uurtje na thuis komst de auto proberen te starten, en dat ging zonder problemen! Uurtje later nog eens geprobeerd, en weer prima starten. En dat terwijl zowel eergisteren en de dag er voor de wagen met geen mogelijkheid wilde starten na een vergelijkbare tijd stil te hebben gestaan. Ook vandaag was het weer starten en lopen nadat de auto niet meer dan een uur had stil gestaan. Na druppelen lijkt me dan ook geen veroorzaker.
Maar wat is er dan veranderd sinds eergisteren? Wel, de benzine tank heb ik gisteren helemaal vol getankt. De dagen dat ik de problemen had, was de meter in het dashboard al gezakt tot het niveau halverwege tussen het eerste en tweede streepje (kwart vol zeg maar). Terug denkend aan de keren dat de wagen me ook liet staan met de lauwe start was ook in die gevallen het brandstof niveau ongeveer een kwart. Nu is mijn vermoeden dat de brandstofpomp te weinig druk op bouwt als de auto nog warm is. De enige verklaring die ik daar voor kan verzinnen is dat de benzine mischien wat warmer is en daardoor minder makkelijk op druk te brengen is. In Italië had ik het start probleem namelijk ook een keer zonder dat ik die dag al gereden had, wel stond de auto in de brandende zon. Met ruim 200.000 km mag zo´n brandstofpomp natuurlijk ook best een beetje op zijn. Maar wat denken jullie experts van deze theorie? Ik moet de schema´s van de Baleno nog even op snorren dit weekend, wat namelijk ook nog zou kunnen is dat de pomp dienst weigert wanneer de oliedruk te laag is in het systeem. Ook dat zou kunnen wanneer de olie nog lekker warm en dun is.
Spui je visies eens.
16 jaar
.Hallo Bert,
die AGprintplaat even doorsolderen is met demontage en montage een klusje van een half uur.
Op de achterkant van de printplaat alleen de doorgestoken pinnetjes even aantippen met een 15 watt soldeerboutje en wat dunne harskern.
Ik rijdt ook een baleno uit 98, 277000 km, en mijn probleem dit voorjaar was identiek aan het jouwe maar sindsdien niet meer teruggekomen.
Baat het niet, het schaadt ook niet.
Johan.
16 jaar
Nou, donderdag naar de garage geweest en wat denk je? Natuurlijk deed het probleem zich niet voor! Op mijn verzoek is de brandstofdruk gemeten en ook die schijnt in orde te zijn. Daar wordt je dus niet vrolijk van :-(.
Nu heb ik voor mezelf dan maar het plan opgevat om het interieur van de Baleno wat professioneler te maken met een benzinedrukmeter en een oliedrukmeter. Dit zal het probleem niet oplossen maar mocht het zich weer voor doen dan kan ik alvast controleren of er voldoende benzine en olie druk is. Wordt vervolgd. En mocht er iemand suggesties hebben, deponeer ze dan hier. Gezien de vele Baleno's met vergelijkbare problemen denk ik dat er velen gebaat zijn bij een oplossing voor dit probleem.
16 jaar
Ik ben erg benieuwd wat dit oplevert want onze Baleno heeft ook kuren op gas en dan voornamelijk met een koude motor.
Onregelmatig stationair lopen en af en toe slaat hij gewoon af en dan start hij ook moeilijk.
16 jaar
Inmiddels dik een maand verder en natuurlijk nog steeds het probleem :-S. Gisteren liet de Baleno me overigens voor de tweede keer staan vanuit een situatie dat de motor draaide: De Baleno sloeg dus af! En natuurlijk niks niet starten! 'k Wordt er een tikkie moedeloos van. Wat me opvalt bij de keren dat het probleem zich voordoet is:
1) Altijd buiten openingstijden van de garage :-S
2) Relatief weinig brandstof in de tank (de wijzer staat ongeveer halverwege het eerste streepje)
3) Soms weken geen last en dan enkele keren in de week.
Afijn, aangezien het probleem lastig te vinden is omdat het probleem zich vooralsnog niet op laat wekken en ik nog even geen budget heb om allerlei meters in het dashboard te plaatsen heb ik wat tips nodig. En nu hoop ik die hier te krijgen.
M'n multimeter ligt inmiddels als vaste passagier in de auto en nu lijkt het me handig om te weten welke metingen ik zou kunnen verrichten wanneer dit probleem zich voor doet. Om verbranding te laten plaats vinden hebben ik natuurlijk een vonk nodig, brandstof, lucht en een goede menging van de laatste twee.
Het bepalen of er een vonk is was vroeger eenvoudig, bougie-kabel los trekken en kijken of er vonken getrokken kon worden tussen de kabel en massa. Helaas heeft de Baleno bobine's direct op de bougies, dus geen bougie kabels. Hoe kan ik meten of de bobine's aangestuurd worden?
Zijn er andere dingen die ik met de multimeter kan meten om dichter tot de oorzaak te komen? De boordspanning is overigens voldoende en de kracht in de accu ook ('k kon gisteren met gemak de auto op de startmotor van de rijbaan krijgen, je moet wat als niemand een poot uit steekt).
Denk alstublieft mee, 'k begin deze Jap aardig zat te worden maar heb geen budget voor vervanging voor iets betrouwbaars, zoals een Italiaanse diesel ;-).
16 jaar
Exact hetzelfde gezeik heb ik met een 1.8 Baleno gehad. Soms een week geen probleem, daarna weer 3 keer achter elkaar en altijd bij warme motor. Veel backfire, onregelmatig stationar toerental. Auto in de zon zetten was er bijvoorbeeld ook niet bij. En natuurlijk deed zich in de garage het probleem nooit voor. Helaas nooit opgelost en uiteindelijk verkocht. Werd er gek van. Misschien heb jij hem nu wel (De RS-NB-03).
16 jaar
Steve:
Nee, maak je niet ongerust, ik heb 'm niet. De mijne is een Estate, niet een sedan zoals die van jou. 'k Zag dat 'ie toch APK gekregen heeft tot oktober 2008 :-).
Morgen ga ik met de diagnose-schema's van het werkplaatshandboek aan de slag. Eens kijken waar 't schip strandt.
16 jaar
De metingen hebben niks opgeleverd en dus gewoon door blijven rijden. Vorige week donderdagavond was het echter serieus raak. Op een relatief korte rit door de stad hield de Baleno er tijdens het rijden tot twee keer toe mee op! Da's niet fijn natuurlijk. Maar het heeft wel een denk richting opgeleverd.
Nog altijd zat ik met 't idee van eventueel lucht in de brandstofleiding zou kunnen zitten en dus leek het een goed idee om dan maar even de leiding helemaal leeg te starten. Dus ik greep naar de relais-kast om daar het relais voor de brandstofpomp uit z'n voet te lichten. Wat me opviel was dat dit relais beduidend warmer aanvoelde dan het hoofdrelais, beide relais die tijdens rijden bekrachtigd zijn. Met deze wetenschap liet ik de kap van de auto omhoog staan en liet ik de kap van de relaiskast los liggen, om zo het koelen van het relais te bespoedigen. En inderdaad, de wachttijd tot dat ik weer kon rijden was duidelijk korter dan voorheen.
Dus maar verder gezocht op internet, wat met collega's gebabbeld en de conclusie is vandaag getrokken, waarschijnlijk heb ik hier te maken met slechts een rot brandstofpomp relais! Heeft iemand van jullie ooit in die richting gedacht? En bij de andere Baleno rijders met vergelijkbare problemen?
Dit weekend maar eens proberen om een vervangend relais te kopen en als dat gelukt is natuurlijk even het huidige relais uit elkaar halen :-).
16 jaar
Hoi Bert,
dat relais wordt aangestuurd door de AGcomputer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
16 jaar
[quote=johan 56]Hoi Bert,
dat relais wordt aangestuurd door de AGcomputer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]
Hoi Johan,
Vanavond m'n vrees voor de soldeerbout overwonnen en de AGcomputer verwijderd. Na de computer opengehaald te hebben zag ik in één opslag één verdachte soldeerverbinding (duidelijke breuklijn en een donker uitgeslagen trace, duidend op licht vonkwerk) en na verdere inspectie nog drie. Ik heb alle punten (m.u.v. de punten verbonden met de chips) even opnieuw aangestipt met de soldeerbout en vers soldeertin (met hars). De computer weer terug gebouwd en gelukkig.... de patiënt leeft nog. Het is nu natuurlijk nog prematuur om te zeggen dat het probleem nu weg is maar ik heb goede hoop. De stationair-loop op benzine leek zelfs wat stabieler maar ik vermoed dat dat toch verbeelding is.
Je snapt natuurlijk wel dat ik me enorm voor m'n harses ga slaan als inderdaad blijkt dat dit klusje van een uur (ben niet zo heel snel met de soldeerbout :-)) de veroorzaker van de ellende is geweest.
Ik hou jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Bert
16 jaar
We zijn een week verder ennuh.... nog niet één keer dus nog een probleem gehad met de lauwe start! Dit is bemoedigend!
16 jaar
Zodra je overtuigd bent, niet te hard slaan hoor Bert, je kon die harses nog wel eens vaker nodig hebben.
Johan. :)
16 jaar
We zijn dik een maand verder en 't probleem heeft zich niet meer voorgedaan :-) (inmiddels 2 tanks LPG leeg gereden). Geweldige tip dus van het doorsolderen. Nu moet ik alleen het stationair toerental nog iets om hoog drukken. Over het algemeen is deze aan de lage kant en heel soms dus te laag waardoor ik op nieuw moet starten. Gelukkig start de wagen wel direct :-).
16 jaar
Korte update:
Inmiddels zijn we op en neer naar Tsjechië geweest met de Baleno (op 50 km na alles op LPG gereden, die 50 km waren niet de schuld van de Baleno maar vanwege lege LPG stations) en ik ben er nu werkelijk van overtuigd dat de slechte solderingen de veroorzakers waren. De wagen heeft zich sinds de soldeer-actie voorbeeldig gedragen. Ook het stationair probleem is nagenoeg weg (niks aan gedaan, denk dat de flinke vakantie kilometers de boel goed schoon gebrand hebben).
Dus heeft je LPG Baleno (AG installatie) problemen, trek even de computer los en controleer de solderingen. De constructie van de computer die in de mijne zit is namelijk op z'n zachts gezegd ongelukkig: Een koellichaam zit vast gekit op een tweede component (die de koeling niet nodig heeft). Door het uitzetten en krimpen van dit lichaam ontstaat er een behoorlijke mechanische belasting op dit component waardoor het wachten is op gebroken solderingen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar