hallo,
wij hebben een suzuki baleno uit 1996 met een 1.6 motor.
pasgelden is waarschijnlijk de waterpomp kapot gegaan, waardoor we met een overhitte motor langs de kant stonden.
toen de auto thuis aangekomen was heb ik met een compressiemeter een compressietest gedaan. hij gaf 3 bar aan op 3 cilinders en op éé cilinder 5 bar, en er kwam allemaal water uit de bougie gaten.
dus ik denk dat de koppakking lek is.
maar hoeveel werk is dit om dit te repareren? ik heb al een beetje gekeken en volgens mij moet de motorsteun ( links als je voor de auto staat ) er af, omdat je anders niet eens bij de distributie riem komt. en de stuurbekrachtings pomp moet er af anders kan je de motor steun niet los maken.
maar klopt dit allemaal? lijkt me namelijk erg sterk dat wanneer de distributieriem vervangen moet worden dat er van alles los gehaald moet worden voor je uberhaupt bij de distributieriem bent.
en is het lastig om de kop er af te halen? heb namelijk nog nooit de pakking verwisseld van een 16 klepper. kan ik bijvoorbeeld goed bij de kopbouten komen?
en als laatste, de kopbouten, zijn dat rekbouten of kan ik ze gewoon weer opnieuw gebruiken?
bedankt voor jullie reacties.
ramin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klopt. De hele handel moet los om de distributie los te halen. Natuurlijk zorgen dat alles nadien weer exact optijd gezet wordt.
Meteen de kop laten vlakken en laat ook de kleppen controleren of deze nog wel goed afdichten op de zittingen. 3 en 5 bar is nou niet echt de beste compressie die je je wensen kunt.
Nieuwe kopbouten gebruiken. Ook olie verversen en oliefilter vervangen. En uiteraard meteen een nieuw distributieset er op.
De bouten allemaal netjes vastdraaien op voorgeschreven volgorde en aanhaalmoment.
Succes.
Ben het helemaal eens met Petje57, maar wil wel even aanvullen, bekijk de kop heel erg goed voordat je alles te haastig terug bouwt, de koppen van de 1.6 Baleno willen nog wel eens scheuren tussen 2e en 3e cilinder, als het je lastig valt dit te beoordelen neem dan de kop mee om hem door een garage te laten beoordelen of door de mensen van waar je de kop laat vlakken., zonde om alles terug te zetten en later blijk je een gescheurde kop te hebben.
Anders is het recht toe recht aan sleutelwerk, Baleno's zijn redelijk sleutelvriendelijk.
Succes
Er zit een scheur in de kop kan haast niet anders, ik heb in die 6 jaar dat ik bij suzuki werk nog nooit een koppakking lek gehad van een Baleno. De boos doener is altijd de cilinderkop.
14 jaar
thanks voor de reacties!
we zijn bezig met het opbouwen van de motor, maar lopen tegen een probleempje aan. de markeringen die we op de distributie riem hebben gezet zijn weg.
dus kan iemand me duidelijk uitleggen hoe ik de distributie riem goedzet? mbv markeringen
thank!
groeten
ramin
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar