Suzuki Alto: cilinder 4 misfire en motormanagment lampje.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo, mijn vrouw heeft een suzuki alto automaat. Tijdens een onderhoudsbeurt heeft de monteur geconstateerd dat cilinder 4 een misfire heeft (uitgelezen).
Met rijden merk je er echter niets van. Bougiekabels en bobine gecontroleerd maar daar zit de oorzaak niet.
Wat mij opvalt is dat er ook geen motormanagment lampje brand in het dashboard, dwz tijdens sleutel omdraaien zie ik geen motormangement lampje branden zodat ik denk dat men het lampje eruit hebben gehaald of dat er geen in zit.
Iemand een idee of er een motormanagment lampje in hoort en wat het probleem kan zijn van cilinder 4 misfire ?

69martin

Geplaatst door 69martin (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Jazeker hoort dat lampje er in te zitten (wettelijk verplicht in Europa).
De afwezigheid ervan betekent ook afkeur (in Nederland) bij de eerstvolgende APK keuring.

De oorzaken voor misfire zijn helaas talloos. Het kan een ontstekingsprobleem zijn, een probleem met de injector van die cylinder, valse lucht bij die cylinder, of een mechanisch probleem zoals een lekke klep.
Gezien het weghalen van het lampje, vermoed ik het laatste - een of ander mechanisch (duur) probleem.

69martin (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had zelf ook al een bang vermoeden dat het weghalen van het lampje niet voor niets is gedaan, ik zal daar eerst eens na laten kijken want dat is nodig voor de apk.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Auto net gekocht? Of heb je hem al langer? Garantie?
Mogelijk van terug brengen en geld terug vragen wegens "verborgen gebrek"?

Behalve het lampje zou ik ook naar de oorzaak van die misfire laten zoeken, want doorrijden met die storing sloopt vervolgens ook nog je katalysator op den duur.

69martin (0), 8 jaar geleden

Sinds augustus heb ik de auto, zit natuurlijk geen garantie op maar het is inderdaad een verborgen gebrek, misschien kan ik dat nog verhalen op de verkoper ? (gekocht bij garage).
Dat met die katalysator kon je nog wel eens gelijk in hebben, volgens de monteur klopte de uitlaatgasemissie niet maar hij dacht toen niet direct aan een defecte katalysator, daarna kwam aan het licht dat cilinder 4 een misfire had.

69martin (0), 8 jaar geleden

Inmiddels storing verholpen, lampje was er bewust uitgehaald. Kleppen stonden te strak afgesteld wat kennelijk de foutcode veroorzaakte.
Cilinder 4 heeft wel wat minder compressie...jammer, had het niet verwacht van een suz met maar amper een ton gelopen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als je zelf tevreden bent met de oplossing en de bijbehorende kosten, prima dan.

Maar ik had mijn geld terug gehaald op grond van een verborgen gebrek.
Met een verwijderd fout lampje (officiële naam MIL) is dat niet zo moeilijk aan te tonen.

Had je bij aankoop nog een APK keuring gekregen? Zo ja, hoe is de auto daar dan in godsnaam doorheen gekomen?

69martin (0), 8 jaar geleden

Ik heb die auto sinds juli dit jaar en de apk was tot januari...kon dus geen "verse" apk krijgen. Wel heb ik gevraagd voor een grote beurt, staat zwart op wit op papier.
Tevreden ben ik allerminst...auto is nu weer redelijk in orde maar heb geen zin meer om er nog meer geld/tijd in te steken....vrees dat het een zorgenkindje blijft dus ik denk dat ik de auto maar laat apk keuren en vervolgens ga verkopen of inruilen. Ik zou ook liever mijn geld terugvragen en de auto teruggeven maar ik denk niet dat ik de verkoper zo ver zal kunnen krijgen dat hij dat doet, ik heb al vaker bij hem geklaagd maar tevergeefs, "grote beurt" betekent volgens hem "het controleren van vloeistoffen". Het schiet dus niet op, ik zou juridische stappen moeten ondernemen om mijn gelijk te halen maar dat kost ook geld.
Ik denk dat ik mijn verlies maar moet nemen en volgende keer beter moet opletten.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Voor onwillege verkopers die rommel verkopen hebben we de rechter in dit land.
Vaak moeten alle onkosten ook vergoed worden en soms zelfs de kosten van een huurauto voor een beperkte tijd (1 maand).
Onder kosten vallen uiteraard alle juridische kosten die joor jou gemaakt zijn, de diagnosekosten, reparatiekosten, etc.
Zelfs nu maak je nog een kans, zeker gezien het 2e verborgen gebrek - compressieverlies.
Uiteraard wel een advocaat raadplegen voordat je werkelijk begint met procederen.

69martin (0), 8 jaar geleden

Ik zal je advies opvolgen maar eerst eens proberen of ik de verkoper kan bewegen om mij tegemoet te komen.
Wat betreft het motormanagementlampje : die was er dus doelbewust uitgehaald, (door de vorige eigenaar of de verkoper) maar is door mijn garage waar ik altijd mijn auto's in onderhoud heb weer hersteld.
Nu kan ik dus niet meer bewijzen dat het lampje er niet inzat, immers...het werkt nu weer, dat wordt dan waarschijnlijk mijn woord tegen dat van de verkoper. Dat de 4e cilinder compressieverlies heeft kan ik uiteraard nog steeds aantonen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Vraag/discussie hier uitprinten en dan combineren met een verklaring van de reparateur (mischien staat dat lampje op de factuur) en een rechter zal het verhaal over het missende lampje aannemelijk vinden.
Zelfs al was het de vorige eigenaar, dan nog is de verkoper aansprakelijk - zeker omdat het hier makkeljk te constateren was.

Er is een uitspraak over een auto waar de kilometerteller was terug gedraaid - door de vorige eigenaar.
Garage wist van niets hier, dat geloofde de rechter zelf ook. Distributieriem brak veel te vroeg (volgens teller), maar in werkelijkheid was de riem ver over tijd natuurlijk. Toch moest de verkoper de auto terug nemen, sleep en diagnose kosten betalen, de juridische kosten betalen en zelfs een huurauto voor 1 maand betalen.

69martin (0), 8 jaar geleden

Ok, bedankt voor je advies.
Ik ga hier zeker mee aan de slag.

69martin (0), 8 jaar geleden

Inmiddels contact opgenomen met de verkoper, die wil de auto niet terugnemen en suggereert dat ik misschien zelf wel het lampje heb verwijdert. Beweert bij hoog en bij laag dat hij niet het lampje heeft verwijdert. Gelukkig heb ik de rekening van de garage nog, want het zou van de zotte zijn als ik zelf het lampje zou verwijderen en dan vervolgens naar de garage zou gaan om het te laten herstellen. Rest mij verder niets anders dan een advocaat in te schakelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.