close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto 2001: dynamo

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1, Vermogen (kw): 43

hoi,

nu het weer kouder wordt was de accu binnen no time dood.
dus de accu is slecht en heb nu een nieuwe accu er in, iets zwaarder, een 45ah ipv 35ah, deze accu heeft ook veel meer cca, 440 ipv 330, dat was voor mij ook de reden om een iets zwaardere accu met meer cca te plaatsen, liever iets extra kracht.
maar mijn dynamo lijkt niet bij te laden maar het lampje op het dashboard gaat niet branden.
dus je zou denken dat het niet de spanningsregelaar is ? (ik gok dit hoor, dit is meer youtube-wijsheid, heb niet veel verstand van electronica )
met multimeter gemeten, koud zonder starten 12.5v, daarna gestart maar blijft op 12.5v, al geef ik volgas er veranderd niets in voltage.
het vreemde is dat ik gewoon de hele zomer (altijd heel erg korte stukjes) zonder start/accu problemen gereden heb, dus m.i. MOET de dynamo wel bijladen ? kan toch geen hele zomer rijden/starten zonder werkende dynamo ?
of kan het zijn dat de dynamo heel minimaal bij laadt ?
wie weet waar ik het zoeken moet ?

Geplaatst door

benbijproblem123 (190)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik verdenk dan toch de dynamo.Die moet met lopende motor ongeveer 14v leveren.Laat tevens je oude accu bekijken bij een automaterialenzaak.Doen zij gratis.Misschien is die niet overleden.Loop ook je kabels even na.Vooral de massa.
Ferry

ferdinand 60

4 jaar

hallo ferry, ik heb net met lopende motor rechtsstreek op de dynamo op de +pool waar de dikke kabel aan bevestigd zit gemeten, die geeft dan15 tot 17 volt aan

heb nog een keer gemeten met lopende motor op de dynamo en het vreemde is dat bij stationair geeft tot over de 17 volt aan en als ik gas geef zakt dat naar ongeveer 15 volt (het voltage schommelt nogal).
toch de spanningsregelaar ?

Nou, je topic is helemaal niet gesloten. Je kunt antwoorden onderaan de pagina net als ik.

Als je 15 volt (of meer) bij de dynamo meet en slechts 12.5 volt aan de accu, dan verlies je onderweg nogal wat. Controleer of de kabels wel goed vast zitten in de accu-klemmen, of de accu-klemmen wel goed vast zitten en of de massa-strip van de accu wel goed vast zit.

oldford 0
badge

4 jaar

maar is tot meer dan 17 volt rechtstreeks gemeten op de dynamo niet vele te veel ?
sloopt dat de accu en overige elektronica niet ?

Ja, als die 15 tot 17 volt bij de accu aan komt, dan sloopt dat mogelijk de accu en de elektronika.
Maar het komt er niet aan volgens jouw meting. Er zou slechts 12,5 volt aankomen.

oldford 0
badge

4 jaar

ik probeer het te begrijpen, als het probleem bij de massa ligt, als de massa nu in 1 keer in orde zou zijn, krijg ik dan niet veel te veel laadspanning ?

update !
de dynamo blijkt dus goed te zijn, heb even met een startkabel rechtstreeks van de +pool dynamo naar de +pool accu ge-bypassed, en NU geeft is netjes bij stationair 13.2 volt en als ik gas geef 13.8 volt en met starten zakt ie even naar 11 volt.
dus mi.i. accu en dynamo prima.
conclusie, het probleem loopt dan vanaf het plus-deel van dynamo naar de accu.
zijn er nog tips wat ik allemaal moet nalopen voor ik iets vergeet ?

zit even te denken aan de makkelijkste (luie) oplossing, dan hoef ik namelijk niet alles uit te pluizen waar de foute verbindingen zitten.
mijn concrete vraag dus; is het een probleem als ik een blijvende bypass trek van de dynamo rechtstreeks naar de +pool van de accu ?

Er loopt maar 1 dikke kabel van je dynamo rechtstreeks naar je accu , deze kabel vervangen is de oplossing lijkt mij , waarschijnlijk aan het begin of aan het einde een sterk aangetaste kabelverbinding.

hoi kaleido,
bij mij loopt die dikke kabel origineel niet rechtstreeks naar de accu maar eerst naar de startmotor. maar heb het opgelost met de bypass.

terug koppeling oplossing laadprobleem dynamo,

heb van een dikke startkabel een bypass kabel gemaakt rechtstreeks van de B+ van de dynamo naar de +pool van de accu.
de oude/originele bekabeling ben ik vanaf gebleven.
de dynamo laadt nu netjes 14 tot14.2 volt bij gemeten op de accupolen met 1500 tpm.
heb ook een aansluiting gemaakt op mijn sigaretten aansteker waar ik mijn multimeter op kan aansluiten om te zien wat de laadstroom is tijdens rijden en met veel of weinig verbruikers aan.
zelfs met alle zware verbruikers tegelijk aan zoals de achterruitverwarming, verlichting, kachelaanjager hoogste stand, radio en mistachterlicht laadt ie nog steeds 13 tot 13.5 volt bij.

al met al dus een geslaagde maar vooral een simpele en weinig tijd in beslag nemende oplossing, geen gezoek naar waar de slechte verbindingen zitten.
de meeste tijd ging zitten in het fabriceren van zelf gemaakte messing ogen aan de nieuwe bypass kabel.

hoop dat iemand hier wat aan heeft in de toekomst.
iedereen bedankt voor de input.
groeten ben.

Misschien overbodig maar wel een kabel gebruikt van voldoende dikte , anders bedankt voor de feedback.

was een 25mm2 startkabel, is m.i. meer dan voldoende voor een 50 ampere dynamo.
als ik het fout heb lees ik het graag.
mvg ben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.