close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Grand Vitara: Grand Vitara manual schakelt zwaar!!

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7 V6

Goedendag,

Ik heb nu al een tijdje (>jaar) een 2006 Grand Vitara en gebruik m ook voor (licht) 4x4 werk.
90% van de tijd schakeld ie gewoon, geen probleem, 7% van de tijd schakeld ie zwaar, en heel soms krijg ik m helemaal niet in de versnelling!
Vooral 1e en 2e versnelling zijn dan een probleem, 5e is nooit een probleem. Laatst wou ik achteruit de garage uit rijden en kreeg ik dat 'tandenpoetsen' geluid alsof ik vergeten was de koppeling in te drukken.

Heb koppelingspedaal e.d. gecheckt en alleen gevonden dat ik geen of nauwelijks vrije speling heb, rest ziet er goed uit.
Vloeistof wordt gedeeld met de remmen en ik heb niet het idee dat er lucht in zit.
De koppeling begint wel te slijten, maar zou ik dan niet juist veel speling in het koppelingspedaal moeten hebben?

Ik hoop dat iemand een goed idee heeft wat t zou kunnen zijn.

Geplaatst door

Puk9194 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij is de koppeling / drukgroep aan vervanging toe.

Je zou eerst de remolie kunnen verversen aan remmen en koppeling, zo ben je zeker dat alle lucht er uit is. Dat kan nooit kwaad en moet normaal toch tweejaarlijks gebeuren.
Speling heb je bijna nooit, juist omdat het een hydrolisch systeem is.

Een andere mogelijkheid is dat één van de koppelingspompen inwendig of uitwendig lekken, maar ik geef toch de koppeling de meeste kans

ix55 0
badge

11 jaar

Dank je ix55,

Met de drukgroep bedoel je de hydraulische 'zuiger' in de koppelingsbak die uiteindelijk de koppelingsplaten van elkaar drukt?
Ik heb een engelstalige werkplaats manual waar ze het hebben over een operating cylinder, ik denk dat dat is wat je bedoelt.
Hier heb ik ook al aan zitten denken ja, helaas een werkplaats klusje en dus kostbaar (+nieuwe koppeling e.d.) tenzij iemand een beter idee heeft wat het zou kunnen zijn, ga ik maar eens sparen.....

Puk9194 0

11 jaar

zie tekening: koppelingsplaat is nr2 , drukgroep is nr 1, koppelingspomp/lager (slave) is nr 5, masterpomp is nr 4

ix55 0
badge

11 jaar

Sorry dat ik even op me liet wachten...

Goed plaatje! Ik zat dus te denken aan nr5, de slave omdat het maar heel zelden gebeurt en dacht eerst dat jij die ook bedoelde.
Bij aanschaf van een nieuwe koppeling krijg je toch 1-drukgroep EN 2-koppelingsplaat?

Puk9194 0

11 jaar

Wij vervangen steeds schijf, drukgroep en druklager (1,2 en 5).

Wij kunnen het ons niet veroorloven dat een klant na enkele maanden weer moet terugkomen omdat nu een ander onderdeel versleten of kapot is. Een masterpomp gaat bijna nooit stuk en is bovendien gemakkelijk te vervangen.

Begin toch maar eerst eens met de remolie te vervangen. Mogelijk zit er lucht op. Bovendien de goedkoopste oplossing om mee te beginnen.

ix55 0
badge

11 jaar

Ok, dank je!
Zal er eens achteraan gaan.

Als ik nieuws heb post ik het hier weer.

Puk9194 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.