auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Ignis: horten en stoten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo mensen. Sinds enkele dagen rij ik een Ignis uit 2002.
Nadat ik de auto woensdag ophaalde bij de garage ben ik sávonds een stuk gaan rijden. Alles ging prima totdat ik de autoweg opging. Nadat ik 120 had gereden begonnen alle lampjes te knipperen en begon de motor te schokken en te stoten. Ik heb hem de autoweg laten afrolen en onderaan de afrit laten afkoelen. Toen ging alles weer prima. Ik heb toch maar de wegenwacht gebeld (daar betaal ik genoeg voor :) ) en die vertelde me na de auto uitgelezen te hebben dat de lambdasonde vervuild was. Vermoedelijk door lang stilstaan en korte stukjes rijden.
De dag erna de auto naar de garage (geen grote dealer, een kleine jongen) gereden en die heeft de lambdasonde vervangen. Hij vertelde me overigens dat de Ignis 2 lambdasondses heeft. Hij heeft er 1 vervangen. s'avonds ging ik weer over de autoweg en begon het probleem weer!

Vermoedelijk dus die andere sonde?

Wat is jullie ervaring, kan dit kloppen?

illya

Geplaatst door

imf (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De 2e sonde heeft geen invloed op de motor. Deze wordt alleen gebruikt om te zien of de katalysator nog werkt.
Laat ze eens een 4-gas meting doen en plaats dan alle waardes hier, Co, CO2, O2, HC en Lambdagetal.

oldford 0
badge

15 jaar

Goede info!
Voor zover ik weet hebben ze de sonde op het spruitstuk vervangen..
Morgen zou ik de garage weer bellen. Ik ga dit eens voorleggen.

imf 0

15 jaar

Laat ze hem meteen ook even uitlezen. Als de lampjes knipperden zal er wel een storing opgeslagen zijn.
Mogelijk een probleem met een bobine of bougie.

oldford 0
badge

15 jaar

De ignis heeft naar mijn weten twee DFS bobines. Dit lijkt op uitval van één van de twee bobines, waardoor de motor op twee cilinders gaat lopen.

foklop 0
badge

15 jaar

Opvallen is dat het zich alleen voordoet nadat ik een stuk autoweg heb gereden en de auto dus (langer) hogere toeren heeft gedraaid dan bij een binnendoor ritje.

imf 0

15 jaar

Vandaag is hij uitgelezen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat de krukassensor defect is. Nou ken ik een hoop onderdelen, maar deze heb ik nog nooit van gehoord...? Het schijnt overigens maar zelden voor te komen dat die kapot gaat.

imf 0

15 jaar

Krukassensor heeft verschillende namen, zoals BDP-sensor, krukaspositie-sensor of toerental sensor.
Is wel redelijk belangrijk omdat deze de positie van de krukas doorgeeft en het toerental waarmee de motor loopt.
Ze gaan bij bosjes kapot bij diverse merken.

oldford 0
badge

15 jaar

O.k. die ken ik, zit bovenop het blok t.h.v. de nokkenassen. Maar ik heb begrepen dat die het of gewoon doet, of totaal niet. Is er een middenweg bij dat ding, dus dat ie het soms niet doet. b.v. na een ritje autoweg.....?

imf 0

15 jaar

Bij de nokkenassen zal wel de nokkenas sensor zijn.
BDP-gever kan aan de voorkant zitten bij de poelie of bij het vliegwiel.
De problemen komen als de sensor warm wordt, koud doen ze het dan goed.

oldford 0
badge

15 jaar

Ty voor de tip , zelfde probleem,auto uitgelezen val er niks te zien ,maar wel precies het zelfde probleem mij auto sta nu voor de derde keer bij de garage.
Zit precies met het

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.