Suzuki Alto: ik word een beetje gestoord van mijn koelventilator. heeeeelp!!!

Bouwjaar: 1984

Beste mensen,

Hopelijk loopt er een simpele ziel op deze aardbodem die mij van de rand van krankzinnigheid kan redden.
Mijn alto uit 84 heeft een onwillige koelventilator. Het probleem begon twee maanden geleden toen de koelvin niet aansloeg. Nadat ik de thermocontactschakelaar had vervangen dacht ik hiermee dit probleem opgelost te hebben,maar helaas. Uiteindelijk bleek dat de kabels aan de accu een beetje los zaten. Na deze goed schoongemaakt te hebben en alles behoorlijk vastgemaakt te hebben werkte de koelvin weer naar wens.

Tot mijn ergenis bleek twee weken geleden dat de koelvin het weer niet deed. De draadjes van de thermocontactschakelaar heb ik van de schakelaar af gehaald en tegen elkaar gehouden (uiteraard met contact aan). De koelvin sloeg hierop niet aan.

Nu komt het rare van dit probleem. Als ik met de spanningszoeker ga kijken waar spanning staat blijkt dat zowel op beide draden van de thermocontactschakelaar (gemeten bij de draden in de schakelaar laten zitten alswel bij draden van de schakelaar afgehaald te hebben) EN bij de beide draden die naar de koelvin lopen spanning te staan. Op het hele circuit staat dus spanning wat niet zou kunnen omdat de thermocontactschakelaar niet geleidt bij koude motor. Dit zou voor een niet gesloten circuit moeten zorgen en hierdoor zou dus op plaatsen na de schakelaar geen spanning moeten staan.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan helpen dit probleem uit de wereld te helpen.

Groetjes Prim

primramessar

Geplaatst door primramessar (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Tip 1- regel een fatsoenlijke multimeter, hiermee kun je meer en beter meten dan met een testlampje. Deze hoeven niet zo duur te zijn, rond de 10/15 euro heb je al wat leuks in handen.
Tip 2- ga met dit ding de spanning meten OVER de accu, motor en schakelaar, en vertel hier wat je gemeten hebt, dan kunnen wij een oordeel vellen.

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

of mail me effe, dan kom ik even langs.

Groeten Marcel

jhessels (0) PRO, 17 jaar geleden

Trek is 2 draden direct vanaf de accu naar de koelvinmotor en check even of het motortje het nog wel doet, die gaan wel eens kapot of vast zitten. En inderdaad je moet het even met een goede multimeter meten. Met een lampje kun je niet goed meten.
Motortje zal wel stuk zijn.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ben ervanavond bijgeweest, zit inderdaad iets in de bekabeling, misschien heeft het te maken met de achteraf vernieuwde ( niet originele) spanningsregelaar.

Spanning op losse contacten mat 11.4, en na aansluiten ( met draaiende koelvin dus) zakte deze weg naar 2.3, dus veel te weinig spanning.

Eigenaar gaat nu systeem omzeilen, en directe verbindingen vanaf accu aanleggen met zweefzekering.

Probleem dus hopelijk over.

Groeten Marcel

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je op beide draden spanning meet dan is ergens de massa niet goed,heb je daar al naar gekeken.

Hans

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ja, heb alles doorgemeten, spanning van plusdraad valt gewoon weg, had zelf een extra massadraad getrokken rechtstreeks op de accu, en ook spanning dan rechtstreeks vanaf accu gemeten, er zit in de kabelboom gewoon ergens een verlies van een dikke 8 volt.

Ventilatro rechtstreeks op de accu, was net een föhn, werkte perfect.

Dus advies, rechtstreeks aansluiten op accu, dan heb je ook een naloop.( kan nooit kwaad)

groeten Marcel

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Marcel,

De massa word heel vaak vergeten vandaar mijn tip ,maar je hebt er wel naar gekeken dit kan dus worden uitgesloten.

Hans

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

in elk geval bedankt voor het meedenken.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Was ook het eerste wat ik dacht Hans, maar het zal gezien de leeftijd van het beestje wel een verrotte draad zijn. En zoals Marcel al zei kun je sneller een continudraad gezekerd aan de thermoschakelaar knopen, dan ben je in een paar tellen van alle ellende verlost en heb je als je hem heet uit zet ook nog nakoeling.

Sytze

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

beestje zag er voor zijn leeftijd toch nog verrot goed uit, netjes onderhouden, blok netjes schoon en droog, bekleding nog redelijk netjes, heb alleen niet naar de balken gekeken, willen op de naad met bodemplaat wel eens doorrotten, maarja, moest komende week toch nog naar de keuring, dus zal ook wel meevallen.

Buitenzijde was in elk geval geen spoortje roest te bekennen.

Groeten Marcel

primramessar (0), 17 jaar geleden

Een aantal weken geleden heb ik hulp gevraagd voor een probleem met mijn koelventilator.
Kort daarop kreeg ik een berichtje en telefoontje van Marcel van Helden om even naar het probleem te kijken.

Dus ik naar Berkel-Enschot crossen en Marcel heeft met een multi-meter en een zaklampje getracht de oorzaak te vinden.
Helaas niet gevonden, maar niet getreurd, hij gaf mij een schema voor een onafhankelijke schakeling van de koeling.

Dag daarop de schakeling in elkaar genutseld( van pluspool accu via een zweefzekering van 15 A naar zwarte draad koelventilator, van blauwe draad koelventilator naar thermocontactschakelaar, van thermocontactschakelaar naar minpool accu).
En het wonder geschiedde; de koelvin blaast bij warme motor!(wat een heerlijk gevoel was dat toen de koelvin begon te blazen...#!*?).

Ik rij er nu weer probleemloos mee rond en tegen Marcel wil ik zeggen: je doet je naam werkelijk eer aan.

Groetjes Prim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dankje

Het is teveel eer hoor, het meeste werk heb je zelf gedaan.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.