auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Alto: Trillingen in stuur

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Al vanaf nieuw trilt mijn Suzuki Alto. Het begint met een vorm van schudden door de hele auto bij 60/70 km/uur. Het stuur trilt dan niet. Dit schudden verdwijnt weer vanaf ca 80 km/uur totdat bij 110 km/uur en harder het stuur gaat trillen.

Binnen de garantieperiode is de auto hiervoor veelvuldig bij de dealer geweest. Uiteindelijk is het trillen toen voor 80-90% verdwenen, maar nooit helemaal!!

Onlangs is de auto bij een bedrijf behandeld tegen roest (Dinitrol) waarbij de wielen gedemonteerd zijn geweest. En jawel, het schudden en trillen is weer terug! De Suzuki dealer beweert dat het komt doordat er wat dinitrol op aandrijfassen en hoezen terecht gekomen is en dat dat nu de oorzaak is: Ga maar terug naar het bedrijf die de antiroestbehandeling uitgevoerd heeft!

Maar het probleem is nooit echt weg geweest... Vandaag bij een bandenhandel alle wielen opnieuw laten balanceren, wat vanwege het probleem nauwkeurig gedaan is (alle banden zijn zelfs van de velgen gehaald en opnieuw met bandenvet gemonteerd): Helpt niets. Overigens zitten er nylon ringen bij de voorwielnaven waarvan ik op een ander forum gelezen heb dat dit een Suzuki service oplossing zou zijn voor het trillen! Die zullen er wel door de dealer opgezet zijn?? Zou een probleem met centrering op de naaf zijn bij 2002 alto?? Kent iemand dit?

Maar nu dit: Het trillen is niet altijd aanwezig. Soms kan je op een vlakke snelweg enige tijd (100 meter) zonder trilling rijden met 110/120 km/uur. Dan komt het trillen plotseling weer terug en wordt steeds heftiger. Bij even gas loslaten verdwijnt het weer en kan je weer zonder trillen accelereren waarna het weer even wegblijft...

Wanneer je tijdens het trillen (wanneer het heftig is) de koppeling intrapt, verdwijnt het echter niet meteen. Het verdwijnt pas weer nadat de snelheid zakt tot onder 110 km/uur. Hierna kan het zoals gezegd best zijn dat je weer kan accelereren tot 110/120 en enige tijd met constante snelheid kan rijden totdat het ineens toch weer terug komt. En dan behoorlijk heftig in het stuur.

Wat ook opvalt is dat wanneer je het stuur even loslaat, de auto bijna perfect rechtuit rijdt. Sporing OK dus. Maar als je dan het gas intrapt, trekt ie behoorlijk naar rechts.

Heeft iemand enig idee wat er moet gebeuren om definitief van het gebibber af te komen? Moeten de naven vervangen worden? Iets anders?

Geplaatst door

AM1969 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

flauwe kul dat er tectiel op de aandrijfas is gekomen dat het zaakie daar door weer trilt.

wat betreft het demonteren van de wielen en weer monteren van wielen daarna trillen, ik denk dat jouw alto door de dealer als laaste oplossing gebalanceerd is met de wielen aan de auto, dan wordt het hele gebied van af de versnellings bak tot en met het wiel gebalanceerd.
dus ook alles wat dan mee draait.

perfecte manier om probleem auto's trillingvrij te maken, echter voor het demonteren van het wiel zal het wiel gemerkt moeten worden op de naaf,het wiel moet immers op de zelfde plaats weer terug.........anders is men weer bij af en kan het balanceren opnieuw.

dat is de enige verklaring die ik kan geven voor het opnieuw trillen na het vewijderen van de wielen..

arie549 0
badge

18 jaar

Volgens de dealer hebben ze niet op de auto gebalanceerd, omdat ze daar tegenstander van zijn (moet niet nodig zijn)! Voordat ik zelf vandaag de wielen opnieuw heb laten balanceren bij een bandenhandel, had de Suzuki dealer na de roestbehandeling dit zelf ook alweer gedaan omdat ik eerst daar met mijn probleem naartoe gegaan ben en zij eerst zelf een 'poging wilden wagen'. Daar kreeg ik toen de melding dat hoe ze de wielen nu gebalanceerd hadden, het beste was wat ze konden doen gevolgd door het verhaal/excuus van het antiroestmiddel op de aandrijfassen.... Vandaar ook dat ik naar een bandenhandel gegaan ben.

Echter de actie door de dealer heeft niets geholpen. Ik neem aan dat de dealer dezelfde procedures/oplossingen toegepast heeft die ze ook toegepast hebben toen ze het wel voor 80/90% weggekrgen hebben. Dit was dezelfde dealer waar de auto ook nieuw gekocht is en die ook alle reparaties binnen de garantieperiode uitgevoerd heeft. Zij kennen dus de geschiedenis.

AM1969 0

18 jaar

Er is inderdaad een probleem met die type alto's van trillen.
1 de wielen worden niet gecentreerd op de naaf wat een hoogte slag kan geven als ze iets verkeerd gemonteerd zijn.
2 de eerste montage banden geven vaak ook al problemen en vervangen wij direct door een ander merk ( ook hoogte slag)
3 De standaardvelgen geven ook wel eens rare onbalans (ook hoogte slag)
Wij moesten van suzuki de hoogte slag van de banden en velgen bekijken en zo monteren dat het mekaar opheft. Wat je gewoon haast niet gaat lukken.

Dus wat wij doen, eerst ander merk/ type band proberen (vredestein, viking maar geen dunlop!!) is het dan nog niet beter kun je er licht metalen velgen onder gaan zetten.
Je kan de dealer ook even vragen of zij er een alto hebben staan met lmv om te proberen.

jhessels 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.