Ik heb deze auto nu drie weken en tot nu toe 2 dagen 'plezier' van gehad, want daarna begon het gelazer. Hij begon in te houden en de uitlaat begon te knallen (vooral als ie warm is). Ook ruik ik duidelijk een benzinelucht. Omdat de verdelerkap & rotor er niet meer zo best uitzagen heb ik die vervangen. Overigens zat er een spoortje olie langs de rand van de kap, maar niet in de kap zelf. Die was/is droog. Waarschijnlijk moet er dus zowiezo op korte termijn een keerring worden vervangen. Luchtfilter was al aardig verstopt, dus die is (even) verwijderd. Bougies zien er ook goed uit; licht van kleur, niet versleten en niet vet of vies. Wat mij wel opviel, was dat bij de (electronische) ontsteking 2 draden gedeeltelijk aan elkaar waren gesmolten (inmiddels van elkaar geisoleerd). Persoonlijk lijkt mij dat de meest voor de hand liggende oorzaak, maar 'kenners' wijzen dat van de hand en zien een versleten carburator als boosdoener.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
knallen in de uitlaat kan twee dingen betekenen, De eerste is iets met onstekingstijdstip, dus prbeer je kap eens iets te draaien.. Wat ook kan is lekkende kleppen, maar dan zou je dit al van de eerste dag moeten hebben gehad. Je kunt dit meten mbv een compressiemeter.
Hoewel er nog geen reparatie heeft plaatsgevonden, lijkt het probleem nu wel duidelijk.
De MAP sensor, een sensor die voortdurend meet hoeveel brandstof er nodig is, blijkt defect te zijn. Iets waar je in 1e instantie absoluut niet aan denkt. Gelukkig deed een bevriend monteur dat wel:-)
21 jaar
Update: helaas, het was/is niet de MAP sensor die het probleem veroorzaakt. Inmiddels is alles doorgemeten en is er niets gevonden. Ook de carburator was niet echt vies.
21 jaar
Heb advies ook gevolgd? Want knallen in de uitlaat betekent inderdaad vaak een verkeert ontstekings tijdstip.De gesmolten draden in je ontsteking duiden wel op een probleem, maar als dat goed is doorgemeten moet dat in orde zijn.
Sinds een aantal dagen staat de auto in (bij) een garage, waar een bevriend (en zeer ervaren) monteur werkt. Volgens hem is dit geen ontstekings- probleem. Overigens is de auto een week geleden ook al door een andere kennis nagekeken (ook in een garage) en die zei hetzelfde.
Volgende week ga ik (op verzoek) een vraagbaak halen om te kijken of dat wat meer mogelijkheden/duidelijkheid biedt.
Overigens doet het probleem zich hoofdzakelijk voor bij het rijden. Bij stilstand is het een stuk minder. Ook schudt de motor nogal bij stationair draaien (wat ie ook niet echt lekker doet).
Zo....en nu een Bavaria :)
21 jaar
Het is ongelooflijk, maar het 'probleem' is verholpen. Wat benzine in de auto doet wonderen :)
Wat bleek: de benzinemeter blijft zo'n halve cm. boven de 'E', van empty dus, gewoon staan. M.a.w., de tank is al leeg voordat 'empty' is bereikt. Heel stom, want dit is natuurlijk niet iets waar je aan denkt!
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar