Beste medeforumers,
Al een poosje genieten wij vollop van onze Vitara Cabrio JLX. Echter sinds een week werd het rijden met ongeveer 90 á 120km/h echt niet leuk meer!
De auto houd in en "lijkt" even geen vermogen te hebben. Houd je je gaspedaal vast pakt hij soms de draad weer op en gaat weer optrekken.
Even snel gaspedaal los en weer gas geven helpt ook en dan gaat tie weer als een speer.
Gister het volgende gedaan:
Brandstoffilter vervangen (leek alsof deze nog nooit vervangen was trouwens!) Er mee gereden en het probleem leek opgelost.
Luchtfilter vervangen
Oliefilter en olie (leek ook alsof de filter en de olie nog nooit vervangen was!)
Injektiereiniger in een volle tank benzine bij gegoten.
In de avond wat rondjes gereden en autootje liep prima.
Vandaag op de snelweg ineens toch weer "schokkerig" rijden. Inhouden soms. Op de terug weg (Wel met volle tegenwind trouwens) kwam de auto niet harder als 100km/h en bij lichte helling zakte hij zelfs ver terug.
Weet iemand hier een oplossing / verklaring voor misschien ? Graag wel snel want me MOETEN er zaterdag mee naar de Ardennen rijden!
Bougies ga ik morgen sowieso even vervangen. Wie weet zitten die er ook nog in vanaf 1992! :S
UPDATE: Vandaag bougies vervangen. Bleek een verkeerd type in te zitten en vrij versleten. Nu zitten de originele er in die de computer aangaf.
Het probleem nog niet verholpen. De motor "lijkt" nu zelfs slechter en onregelmatiger te lopen ??? Wat kan het nu nog zijn ?
Iemand al een idee ?
Grtjs Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Chris,
heeft de Vitara aut. klepstoters of zijn de kleppen te stellen en is tie aan een stelbeurt toe?
Hoi Johan,
Goh daar vraag je me wat. Heb hem in mei 2009 gekocht van een autobedrijfje (geen dealer). Of tie dus toe is aan een stelbeurt weet ik niet. En of het zelfstellende kleppen zijn of dat je de kleppen met de hand kan afstellen weet ik ook niet... hoe zie je of herken je dat ?
We zijn er morgen mee op vakantie... ben een weekje weg met de Vitara en op vakantielocatie geen internet! Als ik het terug haal hoop ik of de oplossing te hebben of iemand hier een oplossing heeft achtergelaten :D
Grtjs Chris
15 jaar
Beste mensen,
Terug van vakantie en probleem is nog steeds niet opgelost. In de "bergen" van de Ardennen viel het me op hoeveel het vermogen terugliep bij een steile helling. Kroop vaak trager dan de vrachtwagens omhoog. Moet er wel bij zeggen dat er een klein karretje achter hing maar die was niet zwaar beladen, 2 fietsen en 3 koffers maar...
Het viel me op dat de tank redelijk vacuüm zoog en heb een tijdje met de tankdop los gereden. Las elders hier dat dit ook wel eens het probleem kon zijn. Ook dit hielp niet.
Ik heb wel de bougiekabels eens dichterbij bekeken en die zien er redelijk poreus / oud uit. Deze ga ik van de week maar eens vervangen door een "doe het zelf setje" of een kant en klaar setje.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Chris
15 jaar
Update:
Boegiekabels vervangen. Leek opgelost te zijn maar het is momenteel weer gewoon pet. Het is nog steeds inhouden, stotteren en vermogensverlies zo af en toe... (de ene dag gaat het dus prima en de andere dag is het pet)
Lees zo hier en daar wel eens wat. Suzuki dealer wil er wel naar kijken... maar ik heb geen geld om de auto weg te brengen, 300 euro armer te zijn en dat het dan nog niet opgelost is zoals ik hier vaak lees!
Heb gehoord dat het in of het verdeelkapje en rotor zou kunnen zitten ? Dealer zegt dit in 15 nog nooit aan de hand gehad te hebben bij een Vitara om die te vervangen. Heeft even geluisterd en kwam met dat de spruitstukpakkingen kapot zijn (misschien). Uitlaat een lekje heeft. Dit klopt ook, maar heeft naar mijn mening geen invloed op het inhouden van de motor.. misschien wel het vermogensverlies ?
Owja... iemand kwam met misschien injektoren versleten ? kan dat ?
Ik hoop dat er eens iemand komt met een duidelijke oplossing en of verklaring. Ben ten einde raad...
Alvast bedankt weer.
15 jaar
Injectoren versleten? Niet waarschijnlijk, vervuilen is wel heel goed mogelijlk. Wat is de km.stand nu?
Uitlaat lekt. Dat kan een heel groot probleem veroorzaken. Ligt eraan waar het lek zit. Voor of na de lambdasonde.
Is er ooit brandstofdruk gemeten? Is het brandstoffilter ooit vernieuwd?
Beste Oldford,
Zie eerste bericht wat ik er tot nu toe aan gedaan heb. Lek in uitlaat zit ergens achter voor de einddemper. Kan het inhouden en stotteren en ruiken naar brandstof niet veroorzaken toch ?
Brandstofdruk is niet gemeten. Zoals ik ook net vertelde heb ik geen geld om de auto naar de garage te brengen en een paar honderd euro kwijt te zijn en het blijkt nog niet verholpen te zijn... ook ik heb crissis! :D
Toen ik het gister een kennis vertelde wat de auto precies doet of niet doet zei hij stellig overtuigd te zijn van de rotor en of verdeelkapje... dus tja...
Moelijk geval... omdat het ook de ene dag prima gaat en de andere dag pet is met die auto... heel vreemd!
15 jaar
Tja, uitlaat zul je toch moeten repareren voor de eerstvolgende APK.
En als je brandstof ruikt loopt ie ook niet echt zuinig nu.
En ik denk niet dat je er zelf achter komt, althans niet zonder meetapparatuur.
Dus gewoon door de zure appel heenbijten en de dealer er naar laten kijken.
Verdien je snel genoeg weer terug als het brandstofverbruik weer normaal is.
Als hij goed loopt, nevel dan de verdelerkap etc eens nat met een plantenspuit oid, als dan de auto slechter gaat lopen is idd de verdelerkap kapot.
Groeten Marcel
Bedankt voor de reacties zo ver.
Plantenspuit geprobeerd en maakt niks uit. Verdelerkap ook niet gescheurd voor zover te zien is. Nog wel die 4 puntjes schoongemaakt want die waren een beetje geoxideerd. Ik wil verder niet eigenwijs zijn, maar een lekke uitlaat verzoorzaakt niet zulke problemen volgens mij! Stel dat ik de uitlaat repareer, vervang en of vernieuw dan ben ik een hoop geld kwijt terwijl dezelfde problemen blijven bestaan... dit wil ik zien te voorkomen snap je.
En dat brandstof ruiken is echt alleen op momenten dat tie dus inhoud. Vermoedelijke oorzaak volgens die kennis dus dat hij dan op 3 cilinders loopt doordat de rotor de contactpunten niet of soms niet goed raakt en dan 1 kamer onverbrande brandstof eruit gooit wat we dan op zo'n moment ruiken.
Brandstof verbruik nog niet precies gemeten, maar er zit 40 liter geloof ik he ? waar we 400 a 450km mee kunnen rijden.
Owja.. de auto start echt prima en loopt als een zonnetje stationair trouwens! Op een zo nu en dan eens een klein hikje...
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar