Suzuki Vitara: Kleppenstellen Vitara

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16V

Heeft er misschien iemand ervaring met de klepspeling van een Vitara uit 2009. De auto is uitgerust met een G3 installatie met kleppensmeersysteem.

De klepspeling wordt om de 15000km gecontroleerd. Inmiddels staat er 165000 km op de teller.

Gr.Tino

Maritieme

Geplaatst door Maritieme (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

Dus bij 180000 KM weer controleren...

inlaat warm 0,21-0,27mm
uitlaat warm 0,30-0,36mm

Maritieme (0), 10 jaar geleden

[quote=Hans4040]Dus bij 180000 KM weer controleren...

inlaat warm 0,21-0,27mm
uitlaat warm 0,30-0,36mm[/quote]
Nou ik heb vanuit het werkplaats handbook:
Inlaat 0.18-0.22mm
uitlaat 0.28-0.32mm
en da's koud

Dat is niet 't probleem.
Moesten 3 uitlaatkleppen nastellen.
Nu zijn er shims verkrijgbaar waarvan de dunste 2.18 is.

Alles is weer op de tolerantie gezet behalve die 3. Daar heb ik een plaatje voor nodig welke maar 2mm moet zijn.

Nu proberen we plaatjes te vlakken om zo toch aan de juiste speling te komen.

De achtergrond hiervan is dat de auto nog te goed loopt om de kop te trekken. Op deze manier moet er denk ik toch nog een ton bij te rijden zijn.

Maar wat is de filosofie achter 't dunste plaatje van 2.18? Is dit dan gewoon de kop oprijden tot hij niet meer te stellen is.
Bij de suzukidealer had men geen ervaring met een Vitara op gas. Kleppenstellen kwam bij hun al bijna helemaal niet voor.

Gr.Tino

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

De kleppen zijn dan zover ingeslagen dat geen fabrikant hier nog plaatjes voor heeft...
Optie is inderdaad zelf maken of de kop reviceren.

Maritieme (0), 10 jaar geleden

[quote=Hans4040]De kleppen zijn dan zover ingeslagen dat geen fabrikant hier nog plaatjes voor heeft...
Optie is inderdaad zelf maken of de kop reviseren.[/quote]
Dat dacht ik al.
Zoals gezegd loopt de motor nog te mooi om de hele kop te trekken en te overhalen.
En 't zijnmaar 3 kleppen
De dealer had alleen plaatjes liggen van 2.25.

Komt erop neer als je de drie kleppen voorziet van 2.18, je een klepspeling meet van 0.15 mm.
De maat is 0.28-0.32mm

0.15 vind ik te krap, optie is dan om 0.18 eraf te vlakken om weer op de maat te komen.
Typisch dat juist deze kleppen zijn.

Maar ja klepsmeersysteem injecteert 't op 1 plek net voor de verdeling naar de cilinders erin. Blijft dus pappen en nat houden.

Gr.Tino

check

Beste antwoord, geplaatst door Maritieme (0), 10 jaar geleden

Mensen,

De auto rijdt weer.
4 plaatjes van 2.25mm zijn gevlakt op een schuurbank tot een dikte van 2.00mm.
Hier is een mal voor gemaakt daar de magneet van de bank de plaatjes niet goed kan vashouden en de plaatjes dus wegschieten.
van de mal is dus met plaatje tegelijk 0.25mm afgehaald.
Alle klepspelingen zijn weer volgens spec's.

Verwacht toch nog zeker een ton erbij te rijden. Klepsmeersysteem is een beetje rijker gezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.