close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Ignis 2003: Koeling doet vreemd

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Hallo lezers,

Ik heb iets vreemds met mijn koeling (in mijn ogen) en dat is als volgt:

Als je gas geeft en op een recht stuk provinciale weg rijd dan zou je toch verwachten (denk ik) dat de motor meer koeling krijgt dan wanneer je stil staat in de bebouwde kom met een draaiende motor? Volgens de thermometer in mijn dashboard gebeurd het omgekeerde.

Dus:
- Als ik gas geef en op een stuk helemaal in open gebied gelegen provinciale weg rijd met 80 km/u dan loopt de thermometer (te) hoog op (bovenaan in de schaalverdeling en door stijgend maar de hoek boven in).
- Als ik stil sta voor een verkeerslicht, keldert de thermometer naar normale waarde (in het midden van de schaal, noem het de 'horizontaal stand').

Ik heb nog geen stoom onder de motorkap vandaan zien komen en ook ruik ik geen koelvloeistof damp in de auto (dit zijn vaak eerste kenmerken van een kokende motor).

Herkend iemand dit verschijnsel?

Het is overigens spontaan begonnen tijdens een ritje van 12 km van dorp naar dorp. Ik heb hiervoor nog nooit koelproblemen gehad en heb de auto al sinds 2019. En het teruglopen van de temperatuur komt doordat de grote vin op de radiateur met hoge toeren begint te draaien. Het is dus niet zeker dat het koelsysteem goed doorstroomt, maar ik weet wel zeker dat er geen lek onder in zit. Ik heb diverse keren gekeken (ook kort na het bijvullen) en heb nergens koelvloeistof zien liggen onder de auto.

Tot slot dit:
Het is mij opgevallen dat de vulopening boven op de radiateur niet rond maar ovaal is. Volgens een ANWB monteur die voor iets anders bij mijn auto was, lekt de dop. Maar dat zei hij vorig jaar eens en sindsdien heb ik nooit problemen gehad met vloeistofniveau of iets dergelijks. Wel had ik twijfels over de waterpomp (was nogal lawaaierig vond ik) en heb deze uit voorzorg in 2020 vervangen voor een gloednieuwe.
Ik snap er niks van :-(

Ik zie daarom graag reacties tegemoet.

Geplaatst door

Arno Zdm (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Radiateur inwendig verstopt ?
Lekke koppakking , koelwater laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Thermostaat gaat niet ver genoeg open daardoor doorstroming geremd.
Temperatuursensor defect of meter in dashbord.
Heb je al eens de temperatuur daadwerkelijk gemeten ?

Dank voor de snelle reactie kaleido.
Ik reageer hieronder even op jou tips:

Radiateur inwendig verstopt ?

Ik heb een andere liggen uit de sloop dus die ga ik er vandaag eerst maar eens in zetten. Ik geloof dat de bumper er dan af moet en alle vloeistof moet uit de koeling uiteraard, dus gaat even klusje worden... Maar misschien sluit ik dan meteen meerdere mogelijkheden uit.

Lekke koppakking , koelwater laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.

Deze hoop ik niet en wil ik niet. Daarbij heb ik mij laten vertellen dat je dan witte smurrie onder de dop van de motorolie ziet? En dan zou de auto toch optrekvermogen (compressie) verliezen? Autootje trekt juist als een malle op voor een 1.3 tje...

Thermostaat gaat niet ver genoeg open daardoor doorstroming geremd.

Toen ik de auto kreeg (2019) heb ik er een nieuwe in gezet (was ook nog een dingetje want hele brandstofsysteem moet ik van de motor halen om er bij te kunnen (ik heb uiteraard geen brug om onderdoor te werken als dat al mogelijk was geweest). Maar kan ook door vervuiling verstopt raken zeker?

Temperatuursensor defect of meter in dashbord.

Deze vind ik best wel aannemelijk. Er zijn recent ook lampjes in het dashboard uit gevallen en het gezeik begon kort nadat ik waarschijnlijk een kat onder de motorkap gehad heb. Zekeringkast hing los boven de versnellingsbak (aan zijn stroomkabels) en was dus volledig uit de houders gerukt. Accu leeg, kon ik meteen vervangen want volgens de ANWB was die op (geloof het niet, maar dat terzijde).

Heb je al eens de temperatuur daadwerkelijk gemeten ?

Nee dat heb ik niet maar vind ik ook een hele goede want dan kan ik ook zien of de waarde op de meter in de dashboard wel correct is. Middenstand is 90 graden en boven in de hoek +120 graden dacht ik toch? Moet ik alleen een thermometer hebben die zo hoog gaat :-) Even over nadenken hoe ik dat ga doen. Is meten boven in de radiateur objectief genoeg?

Wat ik mis in jou reactie is waarom de temperatuur oploopt als ik rij i.p.v. als ik stil sta. Daar ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar... Enig idee?

Wie het weet mag het zeggen...

Arno Zdm 0

2 jaar

Als je auto meer vermogen moet leveren (je rijdt immer harder) én de koeling is niet in orde wordt de motortemperatuur hoger. Ik verdenk toch ook je thermostaat en of waterpomp (losse schoep?) de oorzaak zijn. Er stroomt waarschijnlijk niet (genoeg) koelvloeistof door je radiateur (of deze zit idd (ver) dicht/verstopt)

Master_ 140

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.