auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Ignis 2003: Draagarm vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Beste lezers,

Ik heb even een geheugensteuntje nodig. Ik heb max. 3 jaar terug (ben de tijd kwijt door die Corona toestanden) een nieuwe draagarm gemonteerd onder mijn Ignis 1 en nu heeft de kogel al een heleboel speling. Ook de veerpoot ligt uit zijn fitting (zo noem ik dat even want de echte naam weet ik niet). Wie dit snapt mag het zeggen....

Maar hoe zat het ook alweer met een Fusee kogel / draagarm? Die kan niet zomaar vervangen worden want die staat onder spanning toch? Ik herinner mij dat het een (...)klus was om dat ding op zijn plaats te krijgen. Of verwar ik dat met iets anders?

Bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een fuseekogel kan je doorgaans zo maar losmaken (zowel van draagarm als fusee) zonder verdere maatregelen......
NB opletten, bij sommige automerken kan je de aandrijfas zo uit het differentieelhuis trekken en dan loopt de olie eruit., voorzichtig werken dus
Terugzetten van de pen in de fusee kan wel eens lastig zijn, meestal moet je het fuseestuk naar binnen drukken , gelijk met de draagarm naar boven.

Beunhaas 1180
badge vip badge

2 jaar

Dat laatste bedoel ik inderdaad. Ik kan mij herinneren dat ik daar hulp bij nodig had want dat ging niet makkelijk helaas. Ik moet rijdend weg kunnen na de klus dus kan ik het risico niet nemen dat het mij niet lukt...
Bij deze Suzuki Ignis (en dit geld ook voor de oudere Swift want die heeft dezelfde versnellingsbak) zit de aandrijfas in de versnellingsbak gedrukt (met enige kracht recht er in dan 'klikt' de as vast). Dus die zal niet vanzelf los komen. Alleen aan de wielzijde zit de as er los in, maar ook pas na dat de naafmoer (die hele grote met een platte ring er achter) er af is gedraaid.

Maar begrijp ik het goed dat het punt waar de aandrijfas in de bak gaat 'diffrentieel' heet?

NB 2 vaak kan je de fuseekogel apart van de draagarm vervangen, vast veel goedkoper.

Beunhaas 1180
badge vip badge

2 jaar

Dank voor de tip, maar helaas is dat bij deze auto niet het geval. En Suzuki onderdelen zijn gelukkig niet zo duur.. Wat ongelukkig is, is dat de veerpoot uit zijn 'kooi' (boven aan) is verschoven (lager wellicht = € 25 euro), beide voorbanden zijn afgekeurd ( € 95,-) de fuseekogel bijna een centimeter beweging heeft, dus draagarm ( € 35) en remblokken tegenwoordig slechte kwaliteit hebben ( € 25 euro). Dus even 185 euro. Maar op de veerpoot na is dit alles 3 jaar geleden er 100% nieuw in gegaan.

Dat was dan wel een heel povere kwaliteit Arno, maar zelfs bij imitatiespullen zijn er behoorlijke kwaliteitsverschillen, eigenlijk wil je dat bij een dergelijke auto de 3th party spullen toch wel een jaar of 3 meegaan zonder gezeik.

Beunhaas 1180
badge vip badge

2 jaar

Ik ben er achter dat er veel kwaliteitsverschillen zijn onder imitatie en heb gemerkt dat de prijs vaak ook neit alles zegt. 'Goedkoop is duurkoop gaat bij imitatie lang niet altijd op (omgekeerd bedoel ik het, dus dat de hoofdprijs betalen lang niet altijd garantie geeft op betere kwaliteit).

In mijn geval was het zelfs zo dat ik 2 draagarmen bestelde van hetzelfde type maar kreeg er 1 die massief was en dof afgewerkt en 1 die dat niet was en zeg maar hol (met gaten er in). 2 verschillende dus, terwijl ik maar 1 type besteld had voor links en rechts. Blijkbaar was ik goed de weg kwijt toen want ik heb het nooit gezien, tot dat de APK keurmeester mij er gisteren op wees...

Oké, even een update * 5 juli 2022 * want het gaat niet van een leiën dakje.

Ik heb een splinternieuwe draagarm laten komen maar na montage (wat veel sloopwerk is voor zo'n staafje ijzer alleen) zit er nog steeds behoorlijk speling bij de fusee kogel... Nieuwe draagarm. Schiet mij maar lek...
Ondertussen heb ik een andere ontvangen van dezelfde donorauto als waar ik juist een veerpoot van had gekocht en boven deze draag of reactie-arm had geplaatst met succes (zie ander recent topic).

Vraag:
Als ik deze gebruikte draagarm met fusee (en met garantie) plaats en nog steeds speling bij de kogel houd, kan ik dan concluderen dat de konische klem waar de draagarm van onder naar boven ingestoken wordt (bij de wielnaaf) niet goed meer is? Dus dat ik dan de hele wielnaaf / plaat moet vervangen en wellicht over 2 goede linkse draag of reactie-armen beschik? Of is die conclusie te voorbarig? En zo ja, waarom dan?

Bij sommige merken verschilt de maat van de pen in de fusee , afhankelijk van het bouwjaar, ik ken dit b.v. bij Peugeot, of dat bij Suzuki ook een punt is weet ik niet uit m'n hoofd, maar het lijkt er wel op.
Kan je even tsjekken op onderdelensites, of er verschillende aangeboden worden.
Een dunnere pen dan erin hoort krijg je natuurlijk nooit spelingvrij,.

Beunhaas 1180
badge vip badge

2 jaar

Dank weer voor jou reactie.
Ik heb deze nieuwe draagarm van een onderdelensite en op kenteken besteld. Daarom snap ik niet waarom die niet past. Het lijkt inderdaad te zijn wat jij ook al aangeeft, dat de pen te dun is voor het gat waar die in moet. Hoe vast ik de boel ook draai, ik houd speling...

Maar als ik bovenstaande (van jou) goed begrijp zou het dus inderdaad betekenen dat die andere draagarm die ik nu heb wel zo maar eens zou kunnen passen. Als alles mee zit, kan ik dat morgen (donderdag 7 juli 2022) al gaan proberen. Ik laat het sowieso weten hoe het afloopt (dat is ook handig voor mee lezers met hetzelfde probleem). Is het niet morgen of vrijdag, dan zeker na het weekend.

Er lijkt inderdaad sprake te zijn geweest van een onjuiste maat pen, want uiteindelijk heb ik een draagarm uit de sloop er in gezet en na 1 tik op de onderzijde (omhoog dus) en het vast draaien van de strop zit deze nu 2 weken later nog steeds prima op zijn plaats zonder speling. Mijn auto is hierdoor ondertussen ook door de APK keuring gekomen, dus ik ben weer een blij mens.
Hartelijk bedankt voor de bijdragen, zonder had het absoluut een stuk lastiger geweest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.