Suzuki Ignis 2003: Draagarm vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Beste lezers,

Ik heb even een geheugensteuntje nodig. Ik heb max. 3 jaar terug (ben de tijd kwijt door die Corona toestanden) een nieuwe draagarm gemonteerd onder mijn Ignis 1 en nu heeft de kogel al een heleboel speling. Ook de veerpoot ligt uit zijn fitting (zo noem ik dat even want de echte naam weet ik niet). Wie dit snapt mag het zeggen....

Maar hoe zat het ook alweer met een Fusee kogel / draagarm? Die kan niet zomaar vervangen worden want die staat onder spanning toch? Ik herinner mij dat het een (...)klus was om dat ding op zijn plaats te krijgen. Of verwar ik dat met iets anders?

Bedankt voor de reacties.

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos , lid sinds 10 jaar geleden

3 Reacties

Beunhaas PRO, 1 dag geleden

Een fuseekogel kan je doorgaans zo maar losmaken (zowel van draagarm als fusee) zonder verdere maatregelen......
NB opletten, bij sommige automerken kan je de aandrijfas zo uit het differentieelhuis trekken en dan loopt de olie eruit., voorzichtig werken dus
Terugzetten van de pen in de fusee kan wel eens lastig zijn, meestal moet je het fuseestuk naar binnen drukken , gelijk met de draagarm naar boven.

    Dat laatste bedoel ik inderdaad. Ik kan mij herinneren dat ik daar hulp bij nodig had want dat ging niet makkelijk helaas. Ik moet rijdend weg kunnen na de klus dus kan ik het risico niet nemen dat het mij niet lukt... Bij deze Suzuki Ignis (en dit geld ook voor de oudere Swift want die heeft dezelfde versnellingsbak) zit de aandrijfas in de versnellingsbak gedrukt (met enige kracht recht er in dan 'klikt' de as vast). Dus die zal niet vanzelf los komen. Alleen aan de wielzijde zit de as er los in, maar ook pas na dat de naafmoer (die hele grote met een platte ring er achter) er af is gedraaid. Maar begrijp ik het goed dat het punt waar de aandrijfas in de bak gaat 'diffrentieel' heet? - Arno Streekvos, 22 uur geleden

Beunhaas PRO, 1 dag geleden

NB 2 vaak kan je de fuseekogel apart van de draagarm vervangen, vast veel goedkoper.

    Dank voor de tip, maar helaas is dat bij deze auto niet het geval. En Suzuki onderdelen zijn gelukkig niet zo duur.. Wat ongelukkig is, is dat de veerpoot uit zijn 'kooi' (boven aan) is verschoven (lager wellicht = € 25 euro), beide voorbanden zijn afgekeurd ( € 95,-) de fuseekogel bijna een centimeter beweging heeft, dus draagarm ( € 35) en remblokken tegenwoordig slechte kwaliteit hebben ( € 25 euro). Dus even 185 euro. Maar op de veerpoot na is dit alles 3 jaar geleden er 100% nieuw in gegaan. - Arno Streekvos, 22 uur geleden

Beunhaas PRO, 20 uur geleden

Dat was dan wel een heel povere kwaliteit Arno, maar zelfs bij imitatiespullen zijn er behoorlijke kwaliteitsverschillen, eigenlijk wil je dat bij een dergelijke auto de 3th party spullen toch wel een jaar of 3 meegaan zonder gezeik.

    Ik ben er achter dat er veel kwaliteitsverschillen zijn onder imitatie en heb gemerkt dat de prijs vaak ook neit alles zegt. 'Goedkoop is duurkoop gaat bij imitatie lang niet altijd op (omgekeerd bedoel ik het, dus dat de hoofdprijs betalen lang niet altijd garantie geeft op betere kwaliteit). In mijn geval was het zelfs zo dat ik 2 draagarmen bestelde van hetzelfde type maar kreeg er 1 die massief was en dof afgewerkt en 1 die dat niet was en zeg maar hol (met gaten er in). 2 verschillende dus, terwijl ik maar 1 type besteld had voor links en rechts. Blijkbaar was ik goed de weg kwijt toen want ik heb het nooit gezien, tot dat de APK keurmeester mij er gisteren op wees... - Arno Streekvos, 19 uur geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.