Suzuki Ignis 2003: Speling op veerpoot en bakolie
- 1 week geleden gevraagd
- 6 reacties
Beste lezers,
Ik heb de linker aandrijfas van mijn auto vervangen want er zou een ashoes lekken zei een APK keurmeester (niets te zien, maar goed)..
Maar ik verving de as mede omdat ik links een blikkerig klinkende luide toon hoorde (soort gongslag op puur ijzer, betere omschrijving heb ik niet) als ik te stevig remde en dan met een schokje tot stilstand kwam (ik ben ADD'er en dus soms wat onhandig).
Voordat ik de as had vervangen hoorde ik het ook bijna altijd als ik over een verkeersdrempel reed en zeker als dat schuin moest, maar dat is nu wel over. Ik dacht dat het de homokineet was.
De fusee's zijn er vlak voor Corona helemaal 100% nieuw in gegaan dus die zijn het sowieso niet. De auto 'bonkt' ook helemaal niet of zo.
Er kwam toevallig een ANWB monteur langs voor een pechgeval en toen ik even zijn visie vroeg, begon hij meteen over de veerpoot schalen of lagers? Is dat duur en dat kan ik zeker niet zelf vervangen omdat het onder druk staat?
Toen de ANWB monteur de veer even stevig indrukte (door de voorzijde van de auto een paar keer omlaag te duwen) en keek hoe die terug kwam, zei hij dat de veerpoot zelf sowieso goed werkt.
Wat moet ik hier nou mee want mijn auto moet naar de APK en ik zit niet op afkeur te wachten omdat mijn auto mijn enige en dus primaire vervoermiddel is...
Verder moet ik de versnellingsbakolie nog vervangen want er is veel uit gelopen toen ik de as uit de bak trok. Kan ik dat zelf of wordt dat knoeiwerk zonder speciale hulpmiddelen en gereedschap?
Iemand met (zinnige) tip(s) of advies? Het is verder een prima autootje, alleen zijwind gevoelig.
Gokt de ANWB monteur goed of toch niet?
Ik kijk uit uit naar jullie visies.
Dank daarvoor sowieso.
*** Update 22-06-2022 ***
N.a.v. de reeds gegeven reacties (dank daarvoor) ben ik verder gaan zoeken en kwam er achter dat de rubbers scheurtjes vertonen welke boven op de veren (in de schotels) onder de motorkap zitten.
Zoekend op internet naar vervangers kwam ik er niet alleen achter dat deze dingen vrij duur zijn en 'stofkappen zijn, maar ook dat er aanslagrubbers onder zitten welke niet te vervangen zijn zonder veerspanner (of veerklem genoemd) maar ook dat ik de veerpoot volledig los moet maken van de fusee (onder op)en onder de motorkap bij de rubbers (boven op) zo dat ik de hele veerpoot met schokbreker uit de auto kan nemen om de kop schoon te maken en de lagers en rubbers te vervangen.
Vragen hierover:
- Klopt het dat de aanslagrubbers wanneer die versleten zijn ook het probleem kunnen zijn? (I.c.m. de lagers bedoel ik en dus beiden eruit moeten)
- Klopt het dat ik inderdaad de schokbreker helemaal los moet maken van de fusee?
- Houd dit in dat ik de auto na de vervanging van de lagers op de veren en de stofhoezen ook opnieuw moet laten uitlijnen? (Omdat ik de veren los haal van de draagarmen dus aan de stuur / draagconstructie van de voorwielen zit)
- Ik heb dus afbrokkelende hoezen (rubber) op de veren onder de motorkap. Houd dit in dat de lagers bloot komen te liggen en dus waarschijnlijk beschadigd zijn door inkomend vuil / vocht en dergelijke? (als dit waar is heb ik nog mazzel gehad dat ik geen grotere schade heb opgelopen denk ik)
Nogmaals dank voor jullie hulp. Dit stukje autotechniek is echt helemaal nieuw voor mij. De veerspannerset heb ik besteld en is onderweg hierheen. Voor alsnog bouw ik op de 1e reactie van Beunhaas. Ik citeer: '.Als je zelf een aandrijfas kan vervangen , lukt een toplager ook wel, het is verder doorgaans een goedkoop onderdeeltje... ' (einde citaat). Helaas lijkt het in dit geval dus 'iets' meer dan alleen 2 toplagers...
Geplaatst door Arno Streekvos , lid sinds 10 jaar geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
6 Reacties
Beunhaas PRO, 1 week geleden
Een toplager (zo heet dat, de hele veerpoot moet kunnen draaien t.o.v. de body van de auto) kan door doe het zelvers wel vervangen worden, maar het is een vrij omslachtige klus waarvoor je veerspanners nodig hebt.
Als je zelf een aandrijfas kan vervangen , lukt een toplager ook wel, het is verder doorgaans een goedkoop onderdeeltje...
Versnellingsbakken hebben meestal een ontluchting bovenop die je eraf kan draaien en wat oilie met een trechter en/of slang bijvullen..
Beunhaas PRO, 1 week geleden
Veerspanners kunnen duur zijn, maar hoeft niet, bij Googelen kom ik setjes tegen vanaf 15€ .....
Zijn universeel, passen dus in principe op elk merk.
Wat de bakolie betreft, elk merk heeft zijn eigen methodiek, er is altijd een afloopstop onderop, maar voor het vullen moet je even kijken hoe dat het makkelijkste kan, voor Suzuki heb ik ook geen parate kennis.
https://problemcar.nl/topic/suzuki/waar-...
Beunhaas PRO, 1 week geleden
https://problemcar.nl/topic/suzuki/versn...
Hans4040 PRO, 1 week geleden
Toplager is eigenlijk de verkeerde benaming voor het veerpootlager, oftewel taatslager...
Toplager zit in het vliegwiel en vangt de priceas op.
Maar dit terzijde....versnellingsbak olie vullen doe je inderdaad aan de zijkant van de bak, dan heb je gelijk het oliepeil.
Beunhaas PRO, 1 week geleden
Je onclusies kloppen grotendeels.
De veerpoot moet van de fusee los (meestal 2 bouten) en bovenop van de carosserie, soms moet ook nog een stabistangetje los.
Uitlijnen hoeft in principe niet, maar je kan vaak wel de sporing ongeveer goed zetten door even de speks op te zoeken en dan op het oog in te stellen, dit klinkt als prutswerk , maar het steekt niet heel erg nauw.
Dat de aanslagrubbers problematisch zijn kan ik niet zo bevestigen, misschien bij 500000 km, maar bij een normaal gebruikte auto hoef je die nooit te vervangen.
Beunhaas PRO, 1 week geleden
Nog even een aanwijzing voor de veerspanners: pak zoveel mogelijk windingen, aders kan je de veer niet zo ver spannen dat de moer op de zuigerstang loskomt...