Suzuki Ignis 2003: Speling op veerpoot en bakolie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Beste lezers,

Ik heb de linker aandrijfas van mijn auto vervangen want er zou een ashoes lekken zei een APK keurmeester (niets te zien, maar goed)..
Maar ik verving de as mede omdat ik links een blikkerig klinkende luide toon hoorde (soort gongslag op puur ijzer, betere omschrijving heb ik niet) als ik te stevig remde en dan met een schokje tot stilstand kwam (ik ben ADD'er en dus soms wat onhandig).
Voordat ik de as had vervangen hoorde ik het ook bijna altijd als ik over een verkeersdrempel reed en zeker als dat schuin moest, maar dat is nu wel over. Ik dacht dat het de homokineet was.
De fusee's zijn er vlak voor Corona helemaal 100% nieuw in gegaan dus die zijn het sowieso niet. De auto 'bonkt' ook helemaal niet of zo.
Er kwam toevallig een ANWB monteur langs voor een pechgeval en toen ik even zijn visie vroeg, begon hij meteen over de veerpoot schalen of lagers? Is dat duur en dat kan ik zeker niet zelf vervangen omdat het onder druk staat?
Toen de ANWB monteur de veer even stevig indrukte (door de voorzijde van de auto een paar keer omlaag te duwen) en keek hoe die terug kwam, zei hij dat de veerpoot zelf sowieso goed werkt.

Wat moet ik hier nou mee want mijn auto moet naar de APK en ik zit niet op afkeur te wachten omdat mijn auto mijn enige en dus primaire vervoermiddel is...

Verder moet ik de versnellingsbakolie nog vervangen want er is veel uit gelopen toen ik de as uit de bak trok. Kan ik dat zelf of wordt dat knoeiwerk zonder speciale hulpmiddelen en gereedschap?

Iemand met (zinnige) tip(s) of advies? Het is verder een prima autootje, alleen zijwind gevoelig.
Gokt de ANWB monteur goed of toch niet?

Ik kijk uit uit naar jullie visies.
Dank daarvoor sowieso.

*** Update 22-06-2022 ***

N.a.v. de reeds gegeven reacties (dank daarvoor) ben ik verder gaan zoeken en kwam er achter dat de rubbers scheurtjes vertonen welke boven op de veren (in de schotels) onder de motorkap zitten.
Zoekend op internet naar vervangers kwam ik er niet alleen achter dat deze dingen vrij duur zijn en 'stofkappen zijn, maar ook dat er aanslagrubbers onder zitten welke niet te vervangen zijn zonder veerspanner (of veerklem genoemd) maar ook dat ik de veerpoot volledig los moet maken van de fusee (onder op)en onder de motorkap bij de rubbers (boven op) zo dat ik de hele veerpoot met schokbreker uit de auto kan nemen om de kop schoon te maken en de lagers en rubbers te vervangen.

Vragen hierover:
- Klopt het dat de aanslagrubbers wanneer die versleten zijn ook het probleem kunnen zijn? (I.c.m. de lagers bedoel ik en dus beiden eruit moeten)
- Klopt het dat ik inderdaad de schokbreker helemaal los moet maken van de fusee?
- Houd dit in dat ik de auto na de vervanging van de lagers op de veren en de stofhoezen ook opnieuw moet laten uitlijnen? (Omdat ik de veren los haal van de draagarmen dus aan de stuur / draagconstructie van de voorwielen zit)
- Ik heb dus afbrokkelende hoezen (rubber) op de veren onder de motorkap. Houd dit in dat de lagers bloot komen te liggen en dus waarschijnlijk beschadigd zijn door inkomend vuil / vocht en dergelijke? (als dit waar is heb ik nog mazzel gehad dat ik geen grotere schade heb opgelopen denk ik)

Nogmaals dank voor jullie hulp. Dit stukje autotechniek is echt helemaal nieuw voor mij. De veerspannerset heb ik besteld en is onderweg hierheen. Voor alsnog bouw ik op de 1e reactie van Beunhaas. Ik citeer: '.Als je zelf een aandrijfas kan vervangen , lukt een toplager ook wel, het is verder doorgaans een goedkoop onderdeeltje... ' (einde citaat). Helaas lijkt het in dit geval dus 'iets' meer dan alleen 2 toplagers...

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Ignis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

Een toplager (zo heet dat, de hele veerpoot moet kunnen draaien t.o.v. de body van de auto) kan door doe het zelvers wel vervangen worden, maar het is een vrij omslachtige klus waarvoor je veerspanners nodig hebt.
Als je zelf een aandrijfas kan vervangen , lukt een toplager ook wel, het is verder doorgaans een goedkoop onderdeeltje...
Versnellingsbakken hebben meestal een ontluchting bovenop die je eraf kan draaien en wat oilie met een trechter en/of slang bijvullen..

    Dank voor deze snelle en heldere reactie. Ik ben blij dat het mogelijk is om zelf bakolie te verversen want dat scheelt mij een garagebezoek en dus tijd en geld. Ik ga vanavond meteen op zoek naar dat ontluchtingsgat boven op de versnellingsbak.
    Wat betreft die lager boven op de veerpoot, zal ik dus wel een veerklem nodig hebben begrijp ik en dat klinkt als duur gereedschap. Is dat hulpmiddel ook nog afhankelijk van het type auto of veer? Of passen alle (auto)veerklemmen op elke (auto)veerpoot?

    P.s.: bedankt voor de reactie én het vertrouwen :-) - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

Veerspanners kunnen duur zijn, maar hoeft niet, bij Googelen kom ik setjes tegen vanaf 15€ .....
Zijn universeel, passen dus in principe op elk merk.
Wat de bakolie betreft, elk merk heeft zijn eigen methodiek, er is altijd een afloopstop onderop, maar voor het vullen moet je even kijken hoe dat het makkelijkste kan, voor Suzuki heb ik ook geen parate kennis.
https://problemcar.nl/topic/suzuki/waar-...

    Ook dank voor deze uitleg. Moet lukken denk ik, alleen kijken waar ik een vierkante dop vandaan haal :-) - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

https://problemcar.nl/topic/suzuki/versn...

    Dank je wel voor de aanvulling.
    Ik voeg even (onderaan, maar boven aan deze topic) iets toe aan het originele vraagstuk van mij (ts).
    Dat is ook een vraag... - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Hans4040 (190) PRO, 1 jaar geleden

Toplager is eigenlijk de verkeerde benaming voor het veerpootlager, oftewel taatslager...
Toplager zit in het vliegwiel en vangt de priceas op.
Maar dit terzijde....versnellingsbak olie vullen doe je inderdaad aan de zijkant van de bak, dan heb je gelijk het oliepeil.

    Dank je wel voor de aanvulling Hans.
    Ik voeg even (onderaan) iets toe aan het originele vraagstuk van mij (ts).
    Dat is ook een vraag... - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

Je onclusies kloppen grotendeels.
De veerpoot moet van de fusee los (meestal 2 bouten) en bovenop van de carosserie, soms moet ook nog een stabistangetje los.
Uitlijnen hoeft in principe niet, maar je kan vaak wel de sporing ongeveer goed zetten door even de speks op te zoeken en dan op het oog in te stellen, dit klinkt als prutswerk , maar het steekt niet heel erg nauw.
Dat de aanslagrubbers problematisch zijn kan ik niet zo bevestigen, misschien bij 500000 km, maar bij een normaal gebruikte auto hoef je die nooit te vervangen.

    Nogmaals dank.
    Deze auto staat op 3 ton, maar het was wel een sloper met eigenlijk alleen een goede motor.

    Off topic een stukje voorgeschiedenis om van te klappertanden:
    Sinds ik deze auto heb weet ik dat jij zo te lezen geen beunhaas bent. De echte beunhazen (en oplichters) hebben deze auto 'gerepareerd'. Was een APK keuringsstation in Tilburg...
    Overal op het motorblok zater verschillende bouten (sommige te lang en of dol gedraaid). Er zat geen thermostaat in, alleen nog een restje (de ring er van zonder middenstuk) dus bij de eerste lange rit kookte de motor al zo wat, maar ik was oplettend. Ik heb het hele spruitstuk en meer moeten verwijderen en ontdekte dat 2 van de 4 injectoren lekten langs de rubber afdichtringetjes. En ook het spruitstuk zat niet dicht omdat die er op was gezet zonder eerst de resten van oude pakking te verwijderen. De versnellingsbak was kapot en daar zat geen druppel olie meer in. Beide fusee's volledig versleten en zo kan ik nog wel even door gaan...
    Ik heb met hulp van iemand met een brug een nieuwe koppeling en een door mij gekochte gereviseerde bak gemonteerd want dat had ik nooit alleen gekunt. Verder heb ik zelf o.a. 2 nieuwe draagarmen, goede gebruikte aandrijfassen, 2 nieuwe stuurkogeltjes, 2 relais en een nieuwe klokveer (die zit in het stuur) gemonteerd. De uitlaat (met 2 katalisators, een goed en 1 defect, dus het waren 2 stukken uitlaat aan elkaar gelast maar dat lekte ook nog...) die verkeerd gemonteerd zat en niet voor Ignis maar Alto was bedoeld en daardoor de verkeerde vorm had en klem zat onder de trekhaak, aangepast en laten lassen op 2 plaatsen door 1 van de beste en goedkoopste autolassers (ik ken hem gelukkig al jaren). Verder nog een goede trekhaak gemonteerd (zat er 1 onder maar fout gemonteerd en kogel zwaar verroest), trekhaak bedrading vernieuwd, 2 nieuwe koplampunits geplaats (1 van de 2 was inwendig gebroken), de bedrading naar de achterlichten helemaal opnieuw aangesloten, alle audio vernieuwd (zaten 4 opgeblazen speakers in), de slotenset vernieuwd, de CV opnieuw aangesloten (hadden ze kortsluiting in gemaakt met de elektrische ramen waardoor ik 1 raammotor moest vervangen en de elektr. ramen niets deden), de CV draadloos gemaakt, 2 wiellagers met naaf vervangen, 4 bougies vervangen (waren 3 verschillende typen, 2 waren zwaar verroest en 1 was drijfnat) startmotor vervangen en interieur helemaal schoon gemaakt. En o ja, 4 nieuwe banden en electronisch laten uitlijnen en dat was nodig ook want het stuur stond scheef, de auto trok naar links en ik voelde het stuur amper. Later kwam ik er achter hoe dat laatste kwam. Het stuurgewricht (helemaal onder het stuur met die knik er in) daar hadden ze een omgeboden stuk ijzeren staaf in gestoken i.p.v. de hiervoor bedoelde stalen bouten. En onder de stuurkogels zaten geen splitpennen terwijl 1 van de borgmoeren los zat (dol gedraaid).
    Enfin, dit is nog lang niet alles. Het mooie slot van het verhaal was dat ik na 5 of 6x een dag sleutelen en na € 1000 euro miskoop + € 980 euro onkosten door reparaties, ik tot de ontdekking kwam dat de motor na herstellen brandstof en koelsysteem (slangen zaten verkeerd, laatste beetje koelvloeistof was zwart-groen en waterpomp lekte behoorlijk) nog in geweldige staat was. Na al mijn werk liep het ding als een naaimachientje (en nog).
    Ik liet de natuurlijk opnieuw APK keuren omdat ik aan de stuurinrichting e.d. had gezeten en het vetrouwen in de veiligheid kwijt was. En toen kwam de beloning: De auto werd APK goed gekeurd met complimenten van de keurmeester. Verder is deze roestvrij en ondertussen voor de 2e keer goed gekeurd...

    Maar die veren hebben ze vast gemist.
    De auto gaat straks voor de 3e APK keuring in mijn eigendom en ik ben reuze benieuwd. Of ze het nou gaan missen of niet, ik ga met deze geschiedenis deze auto sowieso nieuwe toplagers geven!

    En laat bovenstaande voor velen een waarschuwing zijn nooit (dus ook niet 1x zoals ik hier deed) een auto te kopen op het gevoel dat de verkoper je geeft en zeker niet zonder proefrit (zo deed ik dat wel voor deze ene keer naïef als ik toen was). Trap er niet in!

    On topic:
    Ik zal sowieso de lagers en de hoezen vervangen (er vanuit gaande dat ik dat kan) en dan spoort de auto ook vast beter. Ik snap dat uitlijnen geen grote noodzaak is, maar zal het ergens na de klus wel laten doen (elektronisch) want het helpt altijd. Maar goed gevoel te weten dat dit geen bloedspoed heeft want daarvoor moet ik een afspraak maken in Amsterdam en mijn agenda staat propvol... - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

Nog even een aanwijzing voor de veerspanners: pak zoveel mogelijk windingen, aders kan je de veer niet zo ver spannen dat de moer op de zuigerstang loskomt...

    Ga ik doen. De set die ik besteld heb zou tot 30 cm spanwijdte kunnen grijpen op de veer dus ik ga dat zien... - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Oké, voor de veer dacht ik veel te moeilijk.
Die was inwendig helemaal aan gruzelementen, dus heb ik een identieke uit een goede donorauto gekocht en die zat er zo in (2 stuks M12 bouten geklemd op de wielnaaf bevestiging en 2 M6 boutjes boven onder motorkap).
Dus dat is opgelost.

Topic mag dicht en dank voor de reacties
(Mijn andere topic over de reactie of draag-arm zal nog wel even open staan...)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.