Suzuki Vitara: Koppeling blokkeert na lang rijden in 3e of 2e versnelling

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel

Beste,

Ik heb me vorige week een tweedehands Suzuki Vitara4x4 gekocht. Hij heeft zo'n 250000 km, wat niet veel was voor zo'n wagen (zeiden ze me) Ik heb er nauwelijks mee gereden, van de garage tot bij me thuis. Nu wou ik de wagen even testen en ben ik er een bergpas mee gaan doen. Ik had eerst 60 km gereden, zonder enig probleem, vooral in 4e en 5e versnelling, langs de grote baan. En daarna 40 km langs een bergpas, geen enkel probleem, tot de laatste 10km, omdat het kleine scherpe bochten waren en ik verplicht was veel in 2e en 3e versnelling te blijven rijden. Ik merkte al gauw dat het schakelen héél moeilijk werd, tot ik op een moment naar 1e wou schakelen omdat ik een opstakel had, en daar stond ik dan... ik kon niets meer doen, ik kon in geen enkele versnelling meer schakelen, ook niet in achteruit. Ik heb onmiddellijk de motor afgelegd, en met afgelegde motor lukte het perfect om in alle versnellingen te schakelen, maar van zodra ik opnieuw de motor aanlegde lukte dat opnieuw niet. In achteruit schakelen leek wel of ik "vergat" de koppeling in te drukken, want ik kreeg telkens zo'n knarsetandend geluid !
Ik heb zo'n 15 à 20 minuten gewacht (want ik stond midden in een bergpas), dacht dat het was omdat de wagen te warm had gekregen, nochtans de temperatuursmeter dit niet aangetoond had... Na het wachten heb ik de wagen opnieuw gestart en het lukte opnieuw om te schakelen ! Ik had nog voor 5 minuten van de plaats van aankomst, bovenaan de bergpas. Ik heb dit op mijn gemak in 2e gedaan en niet meer geschakeld, omdat ik geen risico meer wou nemen :-)
De dag nadien heb ik diezelfde afstand gedaan, de bergpas af, ik heb dit vooral in 3e versnelling gedaan, af en toe geschakeld naar 2e, en geen enkel probleem gehad. Dit is zo'n 10 km (zo'n 20 minuten rijden vermoed ik) De auto heb ik dan een hele tijd laten staan, ik ben dan teruggekeerd en op terugweg ben ik opnieuw geblokkeerd met de vitesses ! Op dezelfde plaats ! Ik had nochtans de hele weg naar boven getracht in 3e versnelling te blijven rijden, enkel de scherpe bochten in 2e versnelling te nemen, en het lukte vrij "normaal" de hele tijd, maar door een obstakel ben ik moeten stoppen en moest ik opnieuw vertrekken in 1e versnelling en het lukte niet om in 1e versnelling te krijgen. Het lukte wel vrij snel, ik ben dan opnieuw die laatste 5 minuten in 2e naar boven gereden om niet opnieuw stil te staan en eens aangekomen op de parking (in 2e vitesse), wou ik me achteruit parkeren, dus ik stop, ik wil in achteruit schakelen en opnieuw dat schurend geluid, ik kan niet schakelen, in geen enkele vitesse. Ik heb de wagen opnieuw 10 minuten afgezet (met uitgeschakelde motor lukte dat wel opnieuw ter info), en na 10 minuten kon in weer schakelen in achteruit of in om het even welke vitesse.

Kan iemand me helpen aub ? Want ik moet die 100 km terug naar huis rijden en ik weet me geen raad. Ik vrees voor de 1e rode lichten of obstakels die ik zou hebben langs de weg en dat ik daar midden op de baan zou stilvallen en niets meer kan doen. Niet zo evident om midden op de weg te blijven gedurende 10 minuten :-) !

Bedankt voor de hulp in ieder geval,
Veerle

Veerle1976

Geplaatst door Veerle1976 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Vermoed dat er lucht in je hydraulische systeem zit , als dit warm wordt en dan uit zet , komt de koppeling niet goed meer vrij.
Systeem laten ontluchten om mee te beginnen.
Mocht dit niet helpen , dan zit het probleem in de koppeling zelf.

Veerle1976 (0), 9 jaar geleden

Beste Kaleido,

Dank je wel voor je antwoord !
Heb zonet nog eens de test gedaan, de bergpas van zo'n 10 km af en op gereden ... bij het afrijden, geen enkel probleem gehad met het schakelen. Vooral in 3e versnelling gereden, een enkele keer in 4e en een paar keer teruggeschakeld naar 2e vitesse. Ik heb me dan geparkeerd en zelfs bij het stilstaan, met draaiende motor, kon ik nog in alle versnellingen schakelen zonder enig probleem.
Ik heb de auto dan enige tijd laten staan en heb dan dezelfde 10 km terug naar boven gereden. Ook vooral in 3e, een enkele keer in 4e en een paar keer in 2e versnelling voor een scherpere bocht. Ik heb niets geforceerd, heb op mijn gemak gereden.
Maar opnieuw, net voor het aankomen bovenaan de bergpas, een scherpe bocht, ik wou schakelen van 3 naar 2, het is me maar "net" gelukt, ik voelde dat het opnieuw niet zou gaan maar het is dan toch gelukt, maar éénmaal boven op de parking, in stationair, wou ik van 2e in 1e, maar niets lukte ... opnieuw identiek als de voorbije dagen :-( Zou het kunnen dat de koppeling kapot is, als de wagen het eerste half uur "normaal" schakelt en dan plots niet meer ? En dan na 10 minuten stilstaan (met uitgeschakelde motor), opnieuw normaal schakelt ?

Nog een vraag (misschien dom maar ik ken helemaal niets van technische autoproblemen :-) ), maar denk je, indien het probleem "lucht in de hydrauliek" zou zijn, dat ik nog 100 km zou kunnen rijden tot bij mij thuis ? Mits af en toe stoppen misschien ?

Bedankt voor de informatie.
Veerle

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Lijkt me geen probleem , je lost het nu ook iedere keer op.
En als je eenmaal rijd en eigenlijk niet of veel minder hoeft te schakelen is het probleem er ook niet/zo snel.

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

Koppelingsvloeistof vervangen...net als wat ferrie zegt: lucht in het systeem, omdat de vloeistof heet wordt treedt er stoomvorming op en dat worden luchtbellen.
Als de koppeling gebruik maakt van het zelfde reservoir als de remmen, dan ook de remvloeistof vervangen.

Veerle1976 (0), 9 jaar geleden

Dank je wel Hans voor je reactie!
Je lijkt wel vrij zeker van je stuk dat het de koppelingsvloeistof zou zijn ? Heb je dan enige ervaring met dit probleem ?
Ik keer morgen terug huiswaarts met de wagen, ik hoop dat hij me veilig en wel zal thuisbrengen en dan vraag ik de garagehouder de koppelingsvloeistof (en eventueel de remvloeistof) te vervangen. Hopelijk heb ik vanaf dan een aangename tweedehands Vitara om mee te rijden :-)

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Dat was ik ook al veerle.

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

ferrie en ik zijn dezelfde mening toebedeeld en dat is niet voor niets zo...
De koppelings cilinder zit op de vesnellingsbak, welke weer tegen de motor aangebouwd is.
Met name in de bergen, als de motor hard moet werken en zeer heet wordt, trekt die hitte in de koppelings cilinder.
De vloeistof, vooral als die enige jaren oud is, gaat koken en er vormen zich luchtbellen door het aanwezige vocht (remvloeistof is hygroscopisch)

Dus; vloeistof laten vervangen.

Prettige thuisreis...

Veerle1976 (0), 9 jaar geleden

Bedankt aan allebei voor de hulp !
Ik volg jullie raad op...

Nog een fijn weekend !

Veerle1976 (0), 9 jaar geleden

Hoi,

ik ben zondag op de terugweg (de 100 km die ik moest afleggen), zo'n 5tal keren langs de kant van de weg gestaan, omdat ik niet meer kon schakelen.
Ik ben vandaag naar de garage geweest. Ik heb daar mijn hele verhaal gedaan. Ik heb eerst afgewacht wat zijn reactie zou zijn, maar hij was nogal onwetend... (het is geen suzuki dealer, iemand die allerlei tweedehands auto's verkoopt). Ik heb toen gezegd wat jullie me aangeraden hebben. Hij heeft de mecanicien de olie van de versnelling laten vervangen en ontluchten. Die van de remmen had ik ook gevraagd maar achteraf heb ik gehoord dat dit niet gebeurd was (niet nodig zei hij ?!) Echter, na 30 km rijden en vrij bergop opnieuw want ik woon in de bergen (en met een vrij warme motor want ze hadden hem heel lang laten draaien) ben ik opnieuw geblokkeerd :-( Ik voelde al voordat ik helemaal blokkeerde dat het schakelen naar 2e vitesse wat stroef ging, maar het lukte nog net. Maar toen ik een manouvre moest maken (van achteruit terug in 1e) dan zat alles weer blokvast. Daar stond ik weer voor een half uur aan de kant van de weg !! :-( En helaas zijn de laatste 4 km tot bij me thuis langs een heel smal baantje, en moet ik soms enkele meters achteruit om een andere wagen door te laten, om dan weer in 1e aan te zetten ... heel frustrerend als je op een paar km van je woning een half uur moet blijven staan !! :-)
Ik weet me geen raad meer... ik heb nog geen 100 km kunnen rijden met deze wagen op een "deftige" manier. Ik heb zonet opnieuw 75 EUR betaald enkel voor wat olie (de auto is in garantie, heeft nooit goed gereden, en ik moet delen in de kosten ? ) Nog iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn ? Toen ik er was dan hoorde ik één van de mekaniekers dat er een probleem was met een "dop" ? Dat hij die niet durfde losschroeven om de olie af te laten, dat er een nieuwe op zou moeten, maar die was nergens in voorraad... en ik mocht er niet meer mee blijven rijden want anders zou de versnellingsbak stuk gaan... maar dan plots was het geen probleem meer, de dop zou toch lukken... Een kleine puinhoop :-) Maar rijden met deze wagen is steeds een uitdaging en een enorm tijdverlies :-(

Iemand nog een idee ?

lenssens (0), 9 jaar geleden

Voor zover ik begrijp heeft de garagist de versnellingsbak olie vervangen. Dat is niet wat de andere bedoelde. Het is wat ze niet gedaan hebben en dat is de remolie die ook de ontkoppeling bediend. Je probleem zit zo te horen niet in de versnelling maar in het
Ontkoppelen. Terug naar garagist om olie van remsysteem te laten vervangen+ontkoppelingspedaal ontluchten. Remolie(hetzelfde waar ontkoppelingspedaal met werkt) neemt met de jaren vocht uit
De lucht op en rest van het verhaal is al verteld geweest :-)

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Ze hebben inderdaad niet gedaan wat wij voorgesteld hadden , het hydraulische koppelingssysteem ontluchten.

Veerle1976 (0), 9 jaar geleden

tja, ik heb dit allemaal gevraagd te doen :-( Ik heb net opnieuw gebeld met de garage, ik moet terug gaan... hopelijk doen ze het dit keer wel goed ! Zelfs erg dat het ik zelf ben die hen de dingen moet zeggen die jullie me aangeraden hebben... Bedankt voor jullie hulp in ieder geval ! :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.