auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki SJ 413 1986: Koppelingsprobleem Suzuki SJ413

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

Welke techneut kan mij helpen?

Ik heb een probleem met het koppelen en ontkoppelen van mijn Suzuki SJ413.

Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een SJ413 uit 1986 met G16B blok. Kort na aanschaf heb ik de versnellingsbak gereviseerd en een nieuwe price-as, toplager, koppelingsset (https://www.autodoc.nl/sachs/779742 ) en koppelingskabel geïnstalleerd. Nadat ik alles weer in elkaar had gezet bleek ik een probleem te hebben.

Als de motor niet loopt schakelt de versnellingsbak als een zonnetje, maar als de motor loopt krijg ik hem moeilijk in de onderste versnellingen. Door verschillende afstellingen van de koppelingskabel is dit probleem iets minder, maar zeker niet opgelost. Daarnaast slipt de koppeling als ik iets sportiever gas geef.

Het lijkt erop dat er iets fout gaat bij zowel het koppelen als het ontkoppelen. De koppelingsset ziet er verder nog wel prima uit.

Heb jij dit ook eens ervaren?
Hoe kan dit opgelost worden?

Alle tips zijn welkom, want ik ben het spoor bijster…

Met vriendelijke groet,
Wouter

.

Geplaatst door

Suzi Pruttel (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bak er weer achter weg e kijken wat er fout is gegaan/gedaan , plaat zit er op de juiste wijze in ?
Heb je vrije slag op de kabel en hoeveel ?

Bedankt voor je reactie Kaleido. Koppelingsplaat zit er op de juiste wijze in. De koppelingsarm heeft een behoorlijke vrije slag (denk ongeveer 4 cm) en de kabel had ik met de hand aangedraaid tot het contactpunt. Kan het zijn dat kracht van de druklager te laag is? Of dat de drukgroep te stijf/slap is?

4cm vrije slag is teveel , als je hem strakker zet wat gebeurt er dan ?
Denk toch dat er met je drukgroep of plaat iets niet in orde is zal niet de eerste keer zijn dat autodoc spullen problemen geven ondanks dat het een merk is.

Ben inderdaad bang dat het aan de nieuwe koppelingsset ligt. Zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Volgens Autodoc is dit één van de beste opties voor de SJ413, maar de set mist toch bereik in het koppelen/ontkoppelen. Waar doe ik slim aan? Weer een nieuwe set bestellen en hopen dat deze wel z'n werk doet?

Ik kan de vrije slag trouwens wel minimaliseren door de kabel een stuk strakker te zetten. Maar hierbij krijg ik weer het probleem dat de koppeling meer gaat slippen en soms totaal niet z'n werk doet. Dit hoor je dan vooral bij het lastig schakelen.

Bak er weer uit en kijken wat er fout gaat .

Ik heb onlangs ook problemen gehad met een autodoc Valeo koppeling. Drukgroep te slap, koppeling begon te slippen bij iets meer belasting. Luk gemonteerd e probleem opgelost.

Garmick89 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki SJ 413 of stel zelf een nieuwe vraag.