Ik heb een probleem met een Suzuki swift (3 cyl.) 1.0 inj.kat. hb. mot.g10a 993cc 39kw.
Nadat de auto een uurtje in een parkeergarage had gestaan wilde hij niet meer starten. Startmotor draait wel goed rond maar motor slaat niet aan.
Naar huis laten slepen en een en ander gecontroleerd:
- Na 2 seconden de startmotor laten lopen heb ik een zekering geplaatst in de Diagnose plug en de foutcode uitgelezen. Gaf geen foutcode (dus alleen code 12)
- Na omdraaien van contact hoor ik de brandstofpomp even lopen. Benzine retourleiding bij de motor heb ik ook losgehaald. Benzine stroomt uit de retourleiding.
- Bougies gecontroleerd. Deze waren redelijk schoon en de contactopening is 0,7-0,8 mm. Ook een bougie eruitgehaald en tegen massa gehouden en gestart. De bougie vonkt.
- De kap voor de distributieriem (50.000 km) gedeeltelijk losgemaakt. De riem lijkt in orde.
- De ontluchting van de benzinedop heb ik ook gecontroleerd en is in orde.
Ik heb het luchtfilter erafgehaald. Binnenin zie daar een relais?/klep? (2 gele draden, zie foto; A). Is deze te testen? Zo ja hoe.
Links zit ook een electronische unit. Is dit de monopoint-injectie? Er gaan 4 draden in, zei foto; B. Is deze te testen? Zo ja hoe.
Hopelijk kan iemand mij hints geven.
p.s. Ik heb geen handboek van de 1.0. Wel van een 1.3 Swift (Engels). Iemand een electronische versie van de 1.0?
[url=http://img215.imageshack.us/i/injectie.j...][img]http://img215.imageshack.us/img215/3599/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je vonk hebt is het een brandstof probleem draait de pomp in de tank krijg je brandstof bij de injector werkt de injector
succes ermee jan
Het volgende heb in intussen ook al uitgevoerd:
- Ik heb met een ohmmeter van de voorschakelweerstand en de injector gemeten. Waren respectievelijk 6 en 1 ohm.
- Daarna met behulp van een LEDje gemeten wat op de injector kwam te staan tijdens het starten -> de LED knippert. Dus aansturing is goed.
- De injector spuit benzine (met pulsen) tijdens het starten op de gasklep.
Resumé: Ik heb ontsteking, er is brandstof.. maar nog geen resultaat.
Hoe kan ik tijdens het starten meten of de ontsteking goed staat??? (ik heb wel een stroboscoop. Is deze ook te gbruiken tijdens het starten??)
14 jaar
Een ontsteking verdraait niet vanzelf of de riem moet zijn versprongen, slaat de rotor niet door naar massa?
gr jan
Ik heb intussen ook een luchtslang schoongemaakt. Deze slang zit tussen bovenkant motor en bovenkant inlaatspruitstuk met een aftakking naar het luchtfilter. De slang zat vol met smurrie (olie/water?). Heb dze schoongemaakt. Opnieuw gestart en het gaspedaal paar keer helemaal ingetrapt.. en ..
De auto doet het weer...
Of deze verstopping ook echt de oorzaak was kan ik niet beredeneren.
Toch dank voor alle adviezen.
Voor iedereen het beste voor 2010.
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar