auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Ignis 2003: Omslaan stuur en bij gas los (hierom maak je altijd een proefrit...)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Wegtrekkend stuur en naar links trekken bij gas los.

Als ik op de autosnelweg rijd en het gas los laat (zodat de auto gaat afremmen op de motor) dan knalt de auto naar links als ik het stuur niet heel goed vast houd. Mensen achter mij schrikken er van omdat ik opeens een rare beweging met de auto maak.
Ook wil het stuur vanzelf de hoek in als ik het flink omgooi (naar links of rechts) terwijl ik van vorige auto's gewend ben dat het stuur altijd terug naar de neutrale stand (rechtdoor) wil.

Ook hoor ik 'kloenk' onder de auto als ik langzaam over een verkeersdrempel ga en overdwars sta (dus nog aan het sturen ben).
Let wel, ik ben een Pietje Precies ook hoor. Maar dat die wegtrekkers heel erg fout (en gevaarlijk) zijn, lijkt mij duidelijk.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Hoe los ik het op?
(ik heb deze auto pas en ja het is een miskoop, maar ik wil hem wel herstellen want het heeft geld gekost)

Aanvullende informatie:

* Inmiddels heb ik alle kogels en rubbers gecontroleerd tussen de wielen, geen mankementen. Banden zijn gebalanceerd, stuur trilt niet op de autosnelweg.
* Homokineet bestuurderszijde had een gat in de hoes, ik heb de hele as meteen maar vervangen voor een gebruikte (merk er niets van dat de as vervangen is, is puur preventieve actie).
* Homokineet (en hele as) rechts (bijrijderszijde) zijn nog goed. Alleen is die ronde (stoot?)rubber ring welke halverwege zit (op die scheiding tussen 2 asdelen) los gekomen (de buitenste stootring dus alleen). Hoe schadelijk is dit?
*Ik heb ook nog vraagtekens bij de stand van de wielen, want die waren niet gelijk sporend toen ik de auto kreeg (stonden niet exact in dezelfde stand t.o.v. van de auto en stuur trok alle kanten op). Ik heb dit op het oog gecorrigeerd via de spoorstang einden (verlengen / verkorten door draaien) en nu wijzen de wielen minimaal naar binnen als je voor de auto staat en staan op het oog precies hetzelfde. Het stuur trok gigantisch toen ik de auto net had, dat is nu voorbij. Als ik het los laat tijdens het rijden gaat de auto rechtdoor (zolang ik niet het gas los laat, want dan knalt ie dus naar links).
* Moet nog worden uitgelijnd, maar eerst maar eens veiliger maken die auto.
* Bak moet ook vervangen worden, want die fluit als ik naar zijn 5e schakel. Ik heb al een gereviseerde liggen maar zoek nog een hobbyist met een brug en bak krik om mij daarbij te helpen tegen betaling.

Ik kijk uit naar de reacties. Alles is welkom want ik ben inmiddels redelijk ervaren auto sleutelaar (houd niet van beunen, dus doe ik niet) maar mis nog wat praktijkervaring (o.a. versnellingsbak / koppeling vervangen en uitlijnen heb ik nog nooit gedaan).

Bedankt alvast.
Groetjes, Arno.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch denk ik dat er iets los zit of versleten is in de ophanging , zou dit controleren met de wielen belast , vrij hangend in de lucht werkt niet , alles staat dan onder spanning.

Dank voor de reactie kaleido.
Maar wat mis ik dan?
Als ik de wielen beweeg (horizontaal of verticaal) voel ik geen speling. De enige speling die ik voel ziet op de aandrijfas bestuurderszijde (komt uit de bak en is van binnen naar buiten horizontaal een paar mm, doet dus niets met de wiel stand). Niets op de kogels of de assen verder, dus zwenken doen de wielen totaal niet (zoals bijvoorbeeld bij een versleten stuur of fusee kogel).
De wielen zouden hoogstens in de verkeerde stand kunnen staan en daardoor het omslaan van dat stuur veroorzaken (dat zou zeker kunnen maar omdat er al aan gerommeld was voordat ik de auto kreeg weet ik niet hoe wielen normaal moeten staan, dat is waarschijnlijk iets naar binnen of iets naar buiten gericht als je voor de auto staat, zeg het maar...).
Maar dat verklaard niet dat naar links knallen van de auto als ik het gas los laat met hogere snelheid lijkt mij? Dat is meer iets alsof de versnellingsbak links harder in houd dan rechts (maar dat is mijn theoretische idee).

Wat bedoel je met belast testen?
Terwijl de auto op zijn wielen staat kijken of de wielen te bewegen zijn zoals ik hierboven omschrijf?

Op een brug met een bandenlichter alles goed nalopen .

Gewoon APK laten uitvoeren dus. Die loopt nog tot december. Ja dat vertelt veel en is voor de hand liggend, maar als ik zwom in mijn geld liet ik alles door de garage doen. En ik vertrouw die APK keuringen ook niet altijd. Ze verschaffen zichzelf werk en dan kan iedereen wel van alles defect noemen. Makkelijk geld verdienen.
Ik heb zelf een loods te leen, maar geen brug en geen bandenlichter. Wel de ervaring dat een slechte kogel of rubber in de wielophanging o.i.d. negen van de tien keer voelbaar is op de wielen, door radiale of axiale beweging met de hand...

Wordt vervolgd. Ik laat het weten als ik er achter ben.
En bedankt voor de tips.

Zoals Kaleido al zegt,er zit ergens speling op.Kijk dus ook eens naar de motor/bak steunrubbers.Draagarm rubbers kunnen ook dat effect teweeg brengen.Speling op de stangetjes die van de stabilisatorstang naar de Mcphersonpoot lopen kunnen aardig het weggedrag beinvloeden. Overigens kan je normaal speling op de rubbers van de ophanging niet met de hand voelen.Zoals al door Kaleido is gezegd,even een zware bandenlichter of breek ijzer kopen.Heb je in de toekomst ook wat aan.
Ferry

ferdinand 60

4 jaar

Ferry,

Dank voor jou aanvullingen. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Het roept wel een vraag bij mij op.
Ik kan mij niet voorstellen dat een slechte bak of motorrubber meer dan lawaai of 'bonken' kan veroorzaken. Wanneer het stuur opzij getrokken wordt bij los laten van het gas, denk ik veel eerder aan de wielophanging. Dus schokbreker, spoorstang, fusee, wielnaaf of lager, wielnaaf klem (op de schokbreker poot) of een versleten rubber in de wielophanging zo jij en kaleido aanduiden.. Of is dit te kort door de bocht?

In geval van de motor en bak denk ik dat het belang alleen aandrijving is. En dat stabilisatie van de auto daar dus niet plaats vind. Of moet ik het zo zien dat versleten motor en of bak rubbers het effect hebben van iemand die geregeld hard tegen de zijkant van de auto staat te trappen, waardoor het stuur geregeld een oplazer krijgt?

Als ik domme opmerkingen maak, laat het maar weten hoor.
Alvast dank voor een eventuele verduidelijking.

Alle versleten rubbers in de voortrein hebben een effect op het weggedrag.Versleten draagarmrubbers hebben dat effect van richting verandering.Maar zo bij zo kan het geen kwaad om bij een 16 jaar oude auto even de rubbers na te lopen.
Ferry

ferdinand 60

4 jaar

Met dat laatste ben ik het sowieso eens en heb inmiddels besloten dit even te laten doen, verwijzend naar de opmerking van kaleido (ook) het op een brug te doen (vanwege ruimte om te wrikken met een grote koevoet). Dus dit ga ik even laten doen, want dan weet ik zeker dat ik niet de fout in ga. Veiligheid is te belangrijk.

Eerlijk gezegd raak ik er steeds meer van overtuigd de oorzaak al min of meer te weten.
De linkerwielplaat (van het linker voorwiel) kan ik bewegen (millimeters, maar toch). Ik kan hem ietsje naar mij toe trekken en ietsje van mij af duwen. De as gaat mee maar het hoort volgens mij niet. Lijkt speling op de wielnaaf (lager?).

Als je met de wielplaat ,de wielnaaf bedoeld heb je speling op je wiellager.Die moet je zo bij zo vervangen.
Ferry

ferdinand 60

4 jaar

Dank je wel Ferry. Inderdaad ik bedoel de wielnaaf en ik ga er eerdaags naar laten kijken.

Heren,

Alle toestanden zijn achter de rug en nogmaals dank voor jullie bijdragen welke ik ten goede heb genomen.

Bij het onderzoek (in mijn geval met een breekijzer) kwam ik er achter dat de draagarm linksonder speling had op de fisee kogel. Dit bleek de reden van de speling op het linker voorwiel.
Ik heb een nieuwe draagarm (met nieuwe stabilisator rubbers) geplaatst en toen was de speling weg.

Ook kreeg ik door dat de voorwielen iets naar binnen stonden en de banden leken te slijten op de randen.
Ik heb toen besloten de spoorstang einden aan iedere zijde 1 slag naar binnen te draaien (borgmoer zit weer muurvast nu hoor en de rubbers op de stuurkogels waren nog goed, heb ik goed op gelet). Hierdoor kwamen de wielen mooi recht vooruit te staan.

Vervolgens heb ik een aantal testritten gemaakt, eerst kleintjes en toen van Zaanstad naar Rotterdam Havens en terug (ik moest nog een versnellingsbak terug brengen, dus...). Ik kan nu sturen met 2 vingers in plaats van 2 handen en de auto rijd - ook bij 130 km/u lijnrecht door.
Ik ga misschien ter overvloede ook nog laten uitlijnen bij een garage.

Hiermee is maar weer bewezen dat dit forum echt zijn diensten wel bewijst !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.