close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Wagon R: Radio inbouwen...probleem !

Bouwjaar: 2000

Hallo Experts....

vraag, we willen een radio inbouwen in de Wagon R.
de stekkers zijn gewoon aanwezig, er is dus niet gebakken en gebraden in de bekabeling.
er zit dus een iso stekker in, die netjes ingeplugt is in de ori-stekker die in het dashboard zit.

bij het insteken van de stekkers in de radio ( DK Digital DCR B5000 )
gaat de radio niet altijd aan. als ik de antenne stekker insteek vonkt het een beetje...

de stekker geeft op de juiste kabel de permanente +
de aansturing voor de versterker zit op een andere plek in de stekker, maar in de stekkerverbinding in de radio zit geen
pennetje, dus daar kan niks mee zijn.

de massa zit op de juiste plek in de stekker, ook de + .
( heb even verzuimt om te meten of deze 2 niet verwisseld zijn, dat er dus een verkeerde iso stekker inzit ?? )
wat wel vreemd is, is dat als ik meet tussen de body van de radio en de massa van de auto, er 12 volt te meten is....

heeft suzuki de massa en de 12Volt + toevallig anders om geschakeld of zo ??
de uitgebouwde radio speelde overigens wel gewoon....

wij weten het even niet meer....

wie weet iets ??

alvast bedankt...

( o ja...ik weet dat de omschrijving iets wazig is ;-) )

Geplaatst door

erka (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de + niet verwisseld is, mag je tussen de radio en massa geen 12 volt meten, maar 0 volt.
Kontroleer zowel de plus als de massa op korrektheid.
Ook bij een afwezige massa kun je 12 volt meten.
Het vonken van de antenne-stekker bevestigt dat daar een stroom loopt en dat hoort niet.
Bij een plus stroom zou de zekering moeten springen en bij een min stroom niet.
In dat laatste geval zoekt hij onbedoeld zijn massa via de antenne.
Dus ik denk dat de normale massa-verbinding ontbreekt.
Kijk eens wat er gebeurt als je een aparte extra massa op het huis van de radio aanbrengt.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Als de + niet verwisseld is, mag je tussen de radio en massa geen 12 volt meten, maar 0 volt.
Kontroleer zowel de plus als de massa op korrektheid.
Ook bij een afwezige massa kun je 12 volt meten.
Het vonken van de antenne-stekker bevestigt dat daar een stroom loopt en dat hoort niet.
Bij een plus stroom zou de zekering moeten springen en bij een min stroom niet.
In dat laatste geval zoekt hij onbedoeld zijn massa via de antenne.
Dus ik denk dat de normale massa-verbinding ontbreekt.
Kijk eens wat er gebeurt als je een aparte extra massa op het huis van de radio aanbrengt.[/quote]
Probleem is idd opgelost,
na eerst de radio op de juiste werking gecontroleerd te hebben ( middels een "voeding" voor radio/zendap. ) nogmaals één en ander aangesloten in de auto.
geen werking, door met de antenne plug te frutten kwam er af en toe beeld.
de originele stekkerverbinding los gehaald en de ISO stekker eruit gehaald,
bleek de Massa aansluiting niet op een correcte manier te zijn bevestigd,
waardoor deze slecht contact maakte, kwam waarschijnlijk los toen we de radio eruit hebben gehaald die er in zat ( bij het na meten de eerste keren, was er wel gewoon "massa verbinding" ! )
Vreemde was overigens dat ik een aparte massa ook geprobeerd had, gewoon draadje op de body van de radio en op het deur scharnier...

niet meer verder gegaan gisteren avond, was 23 uur, begon te regelen en was bedtijd ;-)
Probleem is dus opgelost, even nieuwe massa aansluiting ( op de stekker ) maken en weer een tevreden vriend erbij ...

Thanks voor het meedenken !!

erka 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.