Suzuki Alto: ratelend geluid

Bouwjaar: 1992

Ik ben in het bezit van een Suzuki Alto uit 92 , sinds een paar maanden hoor ik , als hij op temperatuur is , in de motor in alle toerentallen een ratelend geluid , vooral als ik met een constante snelheid rij , als ik dan mijn gas een klein beetje inhou wordt het nog erger, echter als ik mijn gas helemaal loslaat is het verdwenen , volgens mijn garagehouder is het een kapot drijfstanglager , of een kantelende zuiger.Je hoort het vooral goed aan de kant van de distributie. De auto is altijd goed onderhouden geweest , en het enigste wat me opvalt is dat hij redelijk wat olie verbruikt , ca 3/4 liter op 1000 km. Wie kent dit verschijnsel , en kan mij raad geven.

dave34

Geplaatst door dave34 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

tarabeest (0) PRO, 19 jaar geleden

je hebt waarschijlijk zoals je garagehouder al zei de drijfstanglagers kapot, dat verklaart tevens het olieverbruik

Rene9571 (0), 19 jaar geleden

Hoezo verklaren kapotte drijfstanglagers het olieverbruik???
Rene

dave34 (0), 19 jaar geleden

is dat een grote reparatie ? of is het beter om een andere motor te gaan zoeken?

toonmar (60), 19 jaar geleden

Rene:
Kapotte drijfstanglagers kunnen hoog olieverbruik veroorzaken
Omdat de speling dan te groot is, wordt er teveel olie tegen de onderkant van de zuigers gespoten. De olieschraapveer (altijd de onderste zuigerveer) kan dat dan niet aan en gaat lekken naar de bovenkant van de zuigers.

Rene9571 (0), 19 jaar geleden

Sorry Toon, maar een groter kletsverhaal heb ik nog nooit gehoord!!! punt 1 : deze auto heeft geen zuigerkoeling dus er spuit geen olie tegen de onderkant van de zuiger. punt 2 Als deze auto dat wel zou hebben zou dat nog niet gebeuren met kapotte drijfstanglagers want dan valt de oliedruk weg. En Dave, neem maar even contact op. Ik heb wel een goed motortje voor je.

gr. Rene

toonmar (60), 19 jaar geleden

Rene;
ook al heeft de drijfstang geen spuitgaatje spuit er wel degelijk olie door te grote speling van een drijfstanglager weg tegen de zuiger/cylinderwand.Als het 1 lager betreft heeft dat nauwelijks invloed op de oliedruk.
Ik heb het meegemaakt met een oude austin. Na het vervangen van de drijfstang lagers verminderde het olieverbruik aanzienlijk.
(Als ze alle 4 speling hebben gaat gegarandeerd je olielampje branden stationair.

Rene9571 (0), 19 jaar geleden

Sorry Toon, ik blijf bij mijn vorige standpunt uit ervaring.

ggr. Rene.

dave34 (0), 19 jaar geleden

Rene , bedankt voor je aanbod van het motortje , maar ik ga er geen kosten meer aanhangen , ik blijf ermee rijden tot aan de APK, (als hij dat nog haalt), en dan zie ik het wel , maar ik heb altijd begrepen dat je de drijfstanglagers via de onderkant kunt vervangen , of is dat niet zo ?, maar hoe kan het nu dat die lagers dan een ratelend geluid veroorzaken?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties ,

gr. Dave

Rene9571 (0), 19 jaar geleden

Dave, het klopt dat je de lagers van onder kunt vervangen. Het probleem is dat de krukastap waar het lager op draait ook beschadigt is dus als je nieuwe lagers monteerd gaan die ook weer naar de klote. het ratelend geluid word veroorzaakt doordar er te veel speling op het lager zit. Hierdoor raakt de zuiger de cilinderkop als hij in de bovenste stand komt.

gr. Rene

dave34 (0), 19 jaar geleden

ik heb nog eens goed geluisterd , maar hij begint pas te reutelen als hij wat meer toeren begint te draaien , en als ik in zijn derde versnelling 50 rijd is het redelijk goed te horen , als ik dan gas geef is het weg en komt het weer terug als hij meer toeren begint te draaien , echter als ik tegenwind heb , dus als de motor moet trekken hoor ik niets , dan heeft het toch wel niets met de drijfstanglagers te maken?, misschien iets met de distributie eventueel?ook als ik mijn gas loslaat is het verdwenen!

Theddy (0), 18 jaar geleden

Is het misschien niet gewoon het druklager van de koppeling, die drooggelopen is?
Vooral als je de koppeling intrapt hoor je die zingen.

Het hoort niet in deze rubriek, maar ik heb met mijn Daihatsu cuore, (ook een 3 cylinder) zo een "tokkent" geluid in de motor zoals in de antwoorden van Rene en Toon Amrien beschreven staat dus ik maak me zorgen, hoelang dat nog goed kan gaan, het is er al een paar maanden, hoe het met de olie zit weet ik nog niet, daar ik sins die tijd nog niet zoveel mee gereden heb.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.