Suzuki Ignis 2004: Ratelend stuur

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 69

Ik heb sinds kort deze auto en ik heb een ratelend geluid als ik stuur. Maakt niet uit welke kant op, zodra het stuur ga draaien begint deze luid te ratelen.
.
Volgens mij heeft deze auto een elektrische stuurbekrachtiging, dus is het waarschijnlijk geen probleem met een stuurbekrachtigingspomp.

Heeft iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn?

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Ignis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Ga eens op zoek naar waar het geluid precies vandaan komt dan heb je een indicatie van het probleem.

    Ja wil ik ook, maar ik ben alleen en kan niet tegelijk het stuur in de auto draaien en tegelijk er voor staan om het geluid te lokaliseren. Dus ik moet eerst even hulp vinden... - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

Volgende stap:
Ik heb samen met iemand anders proberen vast te stellen waar het geluid precies vandaan komt.
We komen beiden uit bij een punt onder in de motorruimte waar de stuuras (heet dat zo? de stang welke vanaf het stuur schuin omlaag loopt naar de motorruimte) op een andere as uit komt. Deze ligt er haaks op.
Precies daar waar beiden elkaar raken, daar lijkt het geluid vandaan te komen.

Wordt het nu iemand duidelijk?
Is dit een defect? Het ratelt niet als de wielen vrij staan van de grond en ook niet als ik een wat ruimere bocht rijd. Wel als ik een krappe bocht neem, heel scherp stuur of heel langzaam rijd en dan een bocht neem.

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Is het niet het kruisstukje dat er boven zit die dit geluid maakt.

    Kaleido,

    Dank voor de reactie.
    Wat is de functie van het kruisstukje? En hoe kan ik controleren of dat de boosdoener is?

    Ter toevoeging:
    Het stuur functioneert prima volgens mij, maar dat geluid is goed te horen. - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Het stuurhuis en de stuurstang staan niet in een rechte lijn , het kruisstukje zorgt er voor dat je het stuur kunt draaien.

Beunhaas (515) PRO, 9 maanden geleden

Ja, de kruiskoppeling is dan de meest waarschijnlijke oorzaak, het stuurhuis zelf IMO niet.
Er zal op 1 van de lagers iets speling zitten....

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Zeker

    Oké, dank.
    Ik heb hr besteld en kan het waarschijnlijk de 28ste ophalen. Dan kijken hoe ik dat vervangen moet want dat zal van onderuit moeten en ik heb geen brug. Dus auto maar op pootjes / as steuntjes zetten...

    Zonder deze website / jullie was mijn leven als oude auto rijder heel anders geweest. Jullie besparen mij veel stress en geld en ik leer er ook nog wat van 💪😌 - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Je gaat er 1 bestellen maar waarom niet eerst controleren of dit daadwerkelijk de oorzaak is , wij dragen mogelijke oorzaken aan , die dan onderzocht gaan worden , kan dus nog steeds wat anders zijn.

    Ik begrijp dat u dit opmerkt, maar er zit een gedachte achter:

    Om het uit te vinden moet ik sowieso de oude gaan testen en betwijfel of ik onbelast kan vast stellen of de koppeling wel of niet goed is. Met de wielen van de grond hoor ik namelijk ook al niets meer als ik het stuur volledig naar rechts of naar links draai.
    En als ik de oude er toch uit moet halen kan ik er net zo goed meteen een andere in zetten en alle twijfel weg nemen over deze kruiskoppeling. En wie weet zit het ding er gewoon niet goed in, dan loop ik daar ook vanzelf wel tegen aan.
    Voor de prijs vind ik het niet de moeite waard 2x te moeten gaan klussen (het demontagebedrijf zit een klein halfuurtje van hier dus ik haal het onderdeel wel even op en de auto was ook niet heel duur, dus heb ik enige bijkomende kosten al ingecalculeerd. Al moet ik zeggen dat dit defect voor mij een hele nieuwe is en daarom ga ik maar meteen vervangen). - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

kaleido 1 (1630) PRO, 9 maanden geleden

Prima zit een idee achter .

Beunhaas (515) PRO, 9 maanden geleden

Met een helper en oprijbokken kan je wel degelijk vaststellen of er speling in die kruiskoppeling zit....
Hand op de koppeling leggen en een helper aan het stuur laten draaien, dan VOEL je wel op er wat aan de knikker is....
Overigens heb ik zoiets slechts 1 keer mogen ervaren, bij een Peugeot 205 diesel, daar kon je al van bovenaf voelen dat er speling was...maakte overigens geen bijgeluiden tijdens het rijden..

    Oké, goed om te weten.
    Maar kan ik daarmee ook dat ratelen vast stellen (dat de kruiskoppeling dat geluid veroorzaakt)?
    En zo ja, hoe dan? (overigens heb ik geen oprijblokken...)

    Maar ik zit hier al geruime tijd (op deze website) en heb van u en nog meer van Kaleido al heel veel advies gehad. Ik kan mij niet herinneren dat één van jullie zich ooit vergist heeft, dus waarom zou dat nu wel het geval zijn? Ik vertrouw meer op jullie dan op een lokale garage want die komt meteen met 'Dat kan ik alleen zeggen als ik de auto onderzoek' en dan is het 'Katjing' (...) - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 9 maanden geleden

We moeten het doen met wat je als symptomen aandraagt en daaruit een oplossing destilleren....en dat kan best eens ernaast zijn..
Overigens kan je de diagnose ook wel stellen zonder oprijbokken.
Linksvoor opkrikken en assteun onder het subframe plaatsen, dan kan je waarschijnlijk wel bij de koppeling boven het stuurhuis.., het is een niet zo brede auto...

Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

Dat is waar natuurlijk, maar blijkbaar doe ik dan mijn best om het zo goed mogelijk te omschrijven en letten jullie heel goed op waardoor jullie ervaring en of kennis steeds bij de goede oplossingen is uitgekomen :-) Overigens ben ik jullie dankbaar voor al die bijdragen. Laat dat duidelijk zijn.

En ook deze tip is weer een kostbare zo te lezen.

Misschien stel ik nu een hele domme vraag:
Maar stel dat ik de auto linksvoor opkrik en een pootje onder het subframe zet. Hoe vind ik dan uit of de ratel uit de kruiskoppeling komt?

Ik heb namelijk al iets in die richting geprobeerd, dat ging zo:
Deze auto heeft middenvoor een steunpunt of iets dergelijks (tussen de voorwielen) en daar had ik even de krik onder gezet (staat ie wel te waggelen, maar ik kreeg de wielen net een paar centimeter van de grond). Als er dan aan het stuur gedraaid wordt, dan hoor ik niks meer. Maar dan wordt het stuur ook niet meer belast natuurlijk.
Is een pootje onder het subframe plaatsen anders? En moet de ratel dan nog steeds hoorbaar zijn?

Beunhaas (515) PRO, 9 maanden geleden

Ja, dat is anders , omdat er nog steeds 1 wiel op de grond staat en de stuurkolom dan waarschijnlijk voldoende belast wordt..
Je moet ook niet alles zomaar aannemen, als je er van de rechterkant wel of beter bij kan, dan moet je hem daar zo hoog zetten dat je de koppeling kan voelen, maar voor vervangen moet je toch wel minimaal oprijbokken hebben, want anders kan je moeilijk sleutelen.

    Oké, bedankt voor de adviezen. Ik ga mijn best doen deze mee te nemen als ik aan het werk ga als ik zo ver ben (dat zal begin augustus worden, want ik heb nog prioriteiten welke eerst moeten geschieden).

    Ik houd jullie op de hoogte over het vervolg... - Arno Streekvos (5), 9 maanden geleden

Arno Streekvos (5), 8 maanden geleden

💥 Update 💥

Ik heb bovenstaande advies nog geen onderdeel re kopen aangenomen, mede omdat ik nog steeds niet met voldoende zekerheid kan zeggen waar het geratel vandaan komt. Het geluid komt ook nooit alleen want de veerpoten kraken ook behoorlijk bij het insturen.

Ik heb het advies van Beunhaas ook gevolgd. Ik de auto opgekrikt aan de bestuurderszijde en de wielen gedraaid terwijl het andere voorwiel dus nog op straat stond met een deel van het gewicht van de auto er op.
Resultaat was flink krakende veerpoten (forceren hè) maar geen geratel.
Schiet mij maar lek. Ik ben het spoor volkomen bijster en eerst nog even druk met mijn eerdere auto welke in de verkoop moet gaan. Daarnee heb ik nu ook een akkevietje... En dat heeft hoogste prioriteit.

Beunhaas (515) PRO, 8 maanden geleden

Een krakende veerpoot is vaak het veerpootlager dat stroef draait waardoor de veren op hun zittingen hoorbaar worden...
Heb je overigens al eens gedacht aan aandrijfassen, ik weet niet of je dat geluid kent, maar veel rijders van oudere auto's zal dat vertrouwd in de oren klinken...

    Als ik jou zo lees geef je eigenlijk aan dat deze auto meerdere versleten onderdelen heeft? Veerpootlagers en misschien een aandrijfas? (zou mij niks verbazen, maar waarom hoor ik dan de homokineet niet en ratelt het niet als ik rechtdoor rijd?), - Arno Streekvos (5), 8 maanden geleden
    Misschien een gekke vraag:
    Zouden het niet de veerpootlagers (of 1 van de 2) kunnen zijn die het ratelen ook veroorzaken?

    En even voor de zekerheid:
    Het bovenste deel van de veren (in het hart boven de rubbers en paddestoelen waar die moer op zit) draait mee met het sturen. Dat is toch zoals het hoort of niet? - Arno Streekvos (5), 8 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 8 maanden geleden

Je, de hele veerpoot draait mee als je stuurt, als het lager dan stroef draait gaan er dingen tegenwerken met bijgeluiden, maar ik zou me daar acuut niet zo druk over maken...
Een homokineet is een onderdeel van een aandrijfas en als ze versleten zijn is dat vooral in krappe bochten (als je aan het stuur hebt gedraaid dus) hoorbaar en uit je opmerkingen maakte ik op dat DAT wel eens het genoemde geratel zou kunnen zijn....
Overigens ook niet iets waarom je acuut zou moeten ingrijpen, je zou vast eens kunnen kijken naar een vervanging en dan monteren als het uitkomt...

    Ik weet wat een homokineet is en hoe ik een aandrijfas moet vervangen. Dit heb ik ergens tussen 2019 en 2022 gedaan bij mijn andere Suzuki Ignis (welke nu een vervelend koelprobleem heeft, zie: https://problemcar.nl/topic/suzuki/koel-.... Maar ik ken alleen het 'klikken' ('klang' geluid bij een scherpe bocht of op een drempel) en heb nog nooit een homokineet horen ratelen. Maar dat kunnen ze dus ook?
    Ja, als ik even mee denk met jou redenering: Het zou inderdaad een homokineet KUNNEN zijn vanwege dat het ratelen weg is als de auto alleen links opgekrikt wordt en toch nog steeds belast (door geforceerd te sturen). Dan zou het dus de linker homokineet zijn. En dat zou dan én verklaren waarom mijn vriendin en ik het beiden meer links dan rechts hoorden én waarom ik het geluid niet kan vast stellen bij de kruiskoppeling, want die zit ongetwijfeld meer richting het midden onder de motorkap.

    Maar kan een homokineet echt gaan ratelen als een tandrat van een berg trein? (lijkt op het geluid van een veiligheids systeem van een brug in een autogarage als je deze omhoog laat gaan (dat tik... tik... tik, maar dan permanent ratelend). - Arno Streekvos (5), 8 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 8 maanden geleden

Overigens verklaart dat ook waarom je niks kan vaststellen als de auto stilstaat....

Beunhaas (515) PRO, 8 maanden geleden

Voor mij is het voor 95% zeker dat je een ratelende aandrijfas (homokineet dus) hebt...nergens in de stuurinrichting zit iets dat zulk geratel kan veroorzaken...
Je ziet dat het voor een diagnose op afstand aankomt op een goede beschrijving...en uit minder goede beschrijvingen destilleren wat relevant is en wat niet.

    Nou dat percentage is hoog genoeg om er werk van de te maken. Zoals ik al zei weet ik hoe het werkt want ik heb 2 assen vervangen. Dan ratelt het dus alleen als de auto op het wiel staat waar de homokineet meer werkt (in dit geval het linker wiel d.w.z. de bestuurderszijde). Nou dat is wel met zekerheid uit te vinden natuurlijk en dat zal ik dan ook bij eerste gelegenheid doen en de uitkomst laten weten! En ik heb dit 'liever' dan zo'n kruiskoppeling, want die zit niet alleen op een rotplek (zonder brug) maar ook ken ik die niet...

    Ja ik snap dat het moeilijk vast te stellen is op afstand. Daarom heb ik ook bij die andere auto een heel verhaal neer gezet. Houden ze op internet meestal niet van, maar ik denk dat het bij dit soort dingen juist essentieel is om zoveel mogelijk details te benoemen. Ik zie mezelf als jullie ogen en jullie als de technische computer die de mogelijke oplossing als output terug geeft...

    Ik ben overigens al vanaf dat 1 dat ik hier kom hartststikke blij met al die moeite die jullie nemen om mij en anderen te helpen, ondanks dat het vaak een lastige puzzel is doordat jullie er zelf niet naar kijken en bij aanwezig zijn (dus in dit geval het geluid niet kunnen horen). Mijn dank is heel groot en zal dat altijd zijn !!

    Ik laat het weten wat ik ga ontdekken aan de aandrijfassen / homokineten. - Arno Streekvos (5), 8 maanden geleden

Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden

Het heeft een tijd geduurd maar dat had zijn redenen. Ik heb de steekas links (en dus ook beide homokineten) vervangen.
Helaas ratelt de boel nog steeds en inmiddels weet ik ook dat het zowel naar links als naar rechts is en alleen in hele scherpe bochten, dus als ik het stuur volledig om gooi en tergend langzaam de auto laat rollen.

Bij het vervangen van de as zag ik ook dat er een getande ring rond de as ligt, is dat de ABS ring toevallig?
Veroorzaakt dat de ratel dan niet?

Verder heb ik bij het as vervangen gezien dat de remblokken volledig op zijn. De auto piept ook luid als ik achteruit rijd en zal de remblokken dan ook komende week (zodra ze ontvangen zijn) vervangen voor nieuwe.

Deze auto werd mij verkocht met een nieuwe APK maar dat deugd dus niet. Want een auto met versleten remblokken (bijna helemaal remsegnent loos) kan toch nooit door de APK komen?

Beunhaas (515) PRO, 6 maanden geleden

De ABS ring zou theoretisch kunnen, de sensor komt dan tegen de ring in bochten.
Jammer dat je niet een ervaren persoon hebt laten luisteren, die kan zoiets wel onderscheiden van een homokineet.

Een auto met versleten blokken door de APK is heel best mogelijk, in principe wordt alleen de remwerking getest, terwijl de boel visueel heel beperkt wordt geinspecteerd, heb je geen hele open velgen, dan zie je er simpelweg weinig van, bij de APK een wiel eraf is ook geen verplichte handeling...
Een tijdje geleden heb ik remblokken vervangen van een auto waarbij zowel voor als achter een geleidepen vast zat, voor totaal scheef afgesleten, achter 1 blok weg en 1 nog als nieuw en die auto is daarmee minimaal 2x APK goedgekeurd.... op de remwerking was dus niet heel veel aan te merken.

Beunhaas (515) PRO, 6 maanden geleden

PS, overigens kan het ook zijn dat je de verkeerde, ratelende , as hebt vervangen....

    Maar dan zou links of rechts niet meer mogen ratelen toch? - Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 6 maanden geleden

Ja, sorry, ik bedoelde de mogelijkheid dat je de niet ratelende as hebt vervangen....

    Ja helaas staat die mogelijkheid nog open inderdaad.
    Dat wordt dus de volgende stap denk ik (en het vervangen van de remblokjes uiteraard). - Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden
    Ik laat het weer weten als ik nieuws heb... - Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden

Oplossing gevonden:
Het zijn nderdaad de steekas / homokineten gebleken.
Het ratelen is aanzienlijk verminderd (zo merk ik na weer een tijdje gebruik van de auto) en komt nu nog alleen van rechts. Het waren dus beide homokineten en ik ga binnenkort ook de andere as er uit trekken en een andere er in steken.

Dank voor het mee denken, in het bijzonder natuurlijk @beunhaas
Top!

Arno Streekvos (5), 6 maanden geleden

O nog even ter toevoeging:
Ik heb de remblokken ook vervangen en op nog wat licht gepiep van rechterzijde na is het nu heerlijk stil als de auto rechtdoor rijd of ik het linker voorwiel een slinger geef... 🙏😀

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.