close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto: Schakel/koppelingsprobleem (af en toe) Alto '93

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8 3cil.

Probleem: meestal kan ik alle versnellingen gewoon inleggen zoals het hoort. Maar de laatste tijd kan het voor komen dat dat ineens niet kan, dan ontkoppelt hij toch niet helemaal (tandengeratel in de bak tijdens inleggen).
Wanneer ik het koppelingspedaal iets op laat komen dan kan ik de versnellingen allemaal wel weer inleggen zonder tandengeratel.

Wel heb ik het gevoel dat de koppeling wat hard inkomt, want ik moet wel heeeel voorzichtig doen om schokvrij te schakelen/koppelen. Verder is de bedieding van de pook ok want dat gebeurt zonder al te veel speling, olie zit er voldoende in de bak.

Mijn vermoeden ligt bij de drukgroep ...
Wat zijn jullie gedachten hierover?

En is een drukgroep (of complete koppeling) nog een beetje te vervangen? Wat rekent de dealer er ongeveer voor?
Moet het blok eruit, of is het eruithalen van de versnellingsbak incl. steekassen makkelijker?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten Arjo

Geplaatst door

Arjo635 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft niemand dit ooit bij de hand gehad?
Jammer, dan moet ik het zelf maar gaan ondervinden.

Groeten Arjo

Arjo635 0

17 jaar

Hallo Arjo,

Ik heb veel van die bakjes gedemonteerd altijd was de koppeling de oorzaak. Als ik de omschrijving van je gevoel van de koppeling lees dan ken ik het niet maar als je zegt dat bij het intrappen van de koppeling het gevoel anders is als eerst dan heb je het te pakken. Het kraken bij inschakelen wijst er al op dat de koppeling niet goed vrij komt. De drukgroep was altijd de schuldige maar omdat door de drukgroep ook de plaat en het lager veel geleden heeft vervangde wij altijd de hele zaak.

De bak moet er naar onder uit maar, als je makkelijk eeen motortje kunt lichten omdat je geen brug hebt is dat ook een optie. Steek assen er uit halen is geen probleem.

Wat het nu kost hab ik geen idee van wij deden het toen voor 500 gulden.
Weet je meteen hoelang het geleden is dat ik een factuur gemaakt heb en die rep. heb uit gevoerd.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Het was de koppelingsplaat zelf, één van de veren was eruit geschoten en lag soms gewoon in de weg bij het schakelen. Bak en blok gescheiden en de boel vervangen was de oplossing.

Klein ding nog, ik heb de ontsteking zelf los gehad (om ruimte te maken) maar hoe zet je deze weer op tijd?
Waar zitten de merktekens (van nokkenas en rotortje)?

Dank alvast!

Arjo635 0

17 jaar

Karretje rijd weer.

De eerste cilinder moet op B.D.P. staan (das ook te zien op de krans van het vliegwiel) met de in- en uitlaatklep gesloten.
Dan zorg je ervoor dat de rotor naar het cilinder 1 op de verdelerkap wijst.
Daarna kan je met een stroboscooplamp de fijnafstelling evt. nog doen.

Arjo635 0

17 jaar

Bedankt voor het plaatsen van de oplossing Arjo

Cor1822 0
badge

17 jaar

Graag gedaan, wellicht heeft een ander hier ook nog eens wat aan.

Arjo635 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.