close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Swift: Schommelt stationair en heel soms op 3 cilinders.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo,

Mijn Swift loopt al een lange tijd niet lekker stationair, hij schommelt een beetje tussen de 750 en 900 toeren en je voelt de auto meeschudden.

Het lijkt of die op 3 en 1/2 cilinder loopt. Je hoort ook plofjes uit de uitlaat die je dan weer voelt aan het schudden van de auto.

Hier heb ik al van alles aan gedaan, maar niets heeft geholpen tot nu toe. Verder rijdt de auto perfect en houdt niet in of iets dergelijks.

Nu startte ik hem gister en liep die op 3 cilinders, na een klein stukje rijden liep die weer gewoon op 4 cilinders. Dit heb ik 1 keer eerder gehad paar maanden geleden.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat het binnenwerk van de einddemper helemaal verrot is en los in de demper ligt. Zou dit ook problemen kunnen geven?

Wat ik allemaal al vervangen/gedaan heb:

- Bougiekabels + rotor + verdeelkap
- Inlaatspruitstuk pakking
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Gasklephuis pakking
- Lambdasensor
- Ontstekingsbeeld gecheckt (was goed)
- Cilinder lektest (alles rond de 5%)
- Uitgelezen bij suzuki nadat het storingslampje op dashboard begon te branden bij volgas, deze gaf Lambdasensor en IAT sensor aan. Lambdasensor toen vervangen daarna geen storingslampje meer zien branden.

Heeft iemand misschien nog ideeën wat dit probleem veroorzaakt?

Geplaatst door

070NRG (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

NGK bougies gestoken?

DEFLO 0
badge

14 jaar

Ja er zitten NGK bougies in.

Vanmorgen wilde die helemaal niet aanslaan. Pas na lang doorstarten en plankgas deed ie het op 2 cilinders en bij langer door planken ging die over op 3 en later op 4 cilinders. Met extreem veel wit grijze rook, dit zal wel door het planken komen.

070NRG 0

14 jaar

benzinefilter vervangen misschien vuile benzine getankt ??

DEFLO 0
badge

14 jaar

Die wilde ik al eerder vervangen, omdat als de tank bijna leeg is hij ook langer moet doorstarten voordat hij aanslaat.

Weet iemand waar het benzinefilter zit bij dit model swift?

Vanmiddag trouwens weer gestart en stukje gereden maar hij blijft nu grijs/witte rook uitspuwen. Terwijl die voorheen nooit rookte..

070NRG 0

14 jaar

benzinefilter zit onderaan wagen terhoogte van de achterzetel L ,maar witte rook duid op en koppakking die stuk is zodus

DEFLO 0
badge

14 jaar

Oke tnx!

Die lekke koppakking zou wel verklaren waarom die op 2-3 cilinders loopt soms. Alleen vandaag had ik weer nergens last van..
Rook was wel meer grijs als wit en stonk ook niet echt naar verbrande KVS.

Als ik binnenkort de kans krijg fv koelsysteem afpersen dan maar..

070NRG 0

14 jaar

Vanmiddag 4-gas test gedaan:

CO: 0.85 %
CO2: 8.86 %
HC: 200 - 2800 ppm (varieert)
02: 8.10%
Lambda: 1.303

Dit is bij stationair toerental (900)

Verder viel het op dat de bougie van de 1e cilinder nogal rood uitgeslagen was. De rest zagen er goed uit.

Valt hier nog iets uit op te maken?

Alvast bedankt!

070NRG 0

14 jaar

Hier valt best veel uit op te merken:

Allereerst merk ik op dat het lambdagetal veel te hoog is. Deze hoort te varieren van 0.97 - 1.03. Overeenkomstig met ongeveer 1:14,7
Dus jou motor lop veel te arm ( 14,7 * 1,303 = 19,15)!!
Verder is het HC gehalte aan de erg hoge kant, de 200 valt nog mee maar 2800 is erg veel, duidend op overschot onverbrande benzine.
Ook is het aandeel zuurstof veel te hoog, deze mag eigenlijk max 1,5% zijn
Ook is het CO gehalte te hoog, deze mag max 0,3 zijn op toeren..
Deerentegen is het CO2 weer veel te laag, deze dient zo rond de 16% te zitten, deze zit ver eronder.

Al je problemen samen spreken boekdelen, je hebt geen volledige verbranding.

De bougies zullen eigenlijk boekdelen moeten spreken, deze zouden eigenlijk behoorlijk wit uitgeslagen dienen te zijn.
Al met al denk ik dat je het in de richting van de ontsteking moet zoeken ( ook kapotte koppakking niet uitsluiten!).
Wellicht verkeerde timing, is je distributieriem niet tandje versprongen?
Wellicht defecte injector ertussen zitten?
Defecte ECU?

Zoals je helaas ziet zijn er erg veel mogelijkheidheden die tot dit probleem kunnen leiden.

Succes ermee!

Maurice EVO 0

14 jaar

Dus wat raden jullie me nu aan? Aangezien die 1 okt. voor de APK moet en er zo niet doorheen komt.

Koppakking vervangen?

Het is trouwens monopoint injectie

070NRG 0

14 jaar

Probleem is deels opgelost, nieuwe uitlaat en er miste een bout uit het inlaatspruitstuk. De uitstoot is nu goed.

Alleen stationair loopt ie nog niet echt lekker, slaat af en toe een cilinder over lijkt het.

070NRG 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.