auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Baleno: Slecht optrekken bij warme motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8GTX

Suzuki Baleno 1.8GTX 1997, 145.000km
Dit is een zeer goed te reproduceren probleem:

Bij koude motor loopt hij perfect, zodra hij op temperatuur is en je geeft gas gaat hij inhouden/stotteren. Neem je weer gas terug dan rijdt hij weer normaal. Dit is vooral bij lage toerentallen met veel gas geven. Verder is het probleem boven 4000 tpm weg, dan gaat hij weer als een speer. Engine check lampje brandt niet.

Auto heeft ook recent een onderhoudsbeurt gehad, maar daarvoor is het probleem al langzaamaan ontstaan.

Ik zat te denken aan verstopte tankontluchting maar ik heb al zonder tankdop gereden en dat maakt niets uit. Bougies zien er ook goed uit, geen kleurverschil tussen de 4 bougies. Temperatuursensor lijkt ook goed want als ik die lostrek gaat de fan aan, motor loopt sneller stationair en engine check lampje gaat aan. Probleem tijdens rijden blijft ook met losse temp sensor. Ik zat ook te denken aan het brandstoffilter, maar ik vindt het dan onlogisch dat hij boven de 4000 tpm gewoon goed rijdt.

Geplaatst door

Autofreek (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gek misschien gewoon blijven rijden tot je een storings waarschuwing krijgt dan weet je wat groet willem2

kleijn 0

16 jaar

Ik denk dat je koelvloeistoftemp.sensor verkeerde waarden begint door te geven.
Je check engine lampje gaat niet branden omdat hij nog wel waarden doorgeeft. Als hij helemaal niets zou doen kreeg je wel een melding.
Nu gaat je ecu gebaseerd op verkeerde waarden een te arm mengsel aansturen en dat merk je vooral bij de lagere toeren.
Vervangen blijft natuurlijk een gokje en die sensor (bij mij zat er een driepolige in, één circuit voor de ecu en de andere voor de themp.meter in het dashbord) is niet echt goedkoop maar het is wel de meest logische oorzaak.
Bij mij waren dezelfde klachten na vervanging tenminste over.

H. groet,
Johan.

johan 56 0

16 jaar

Bedankt Johan. De temperatuursensor lijkt mij ook een logische oorzaak. Maar is het niet vreemd dat als ik de stekker van de temp. sensor losmaak en ga rijden dat het probleem dan nog steeds blijft? Heeft de ECU daar geen noodloop programma voor?

Autofreek 0

16 jaar

maak dan je stekker verbinding eens schoon denk niet altijd aan het ergste groet willem2

kleijn 0

16 jaar

Ik rijd nu 2 jaar in een Baleno 1.6 estate van '98, inmiddels 296.000 km op de teller in benzine/lpg uitvoering.

Alles wat ik tot nu toe heb gelezen over het functioneren van de ecu geeft me niet het idee dat Suzuki er ook maar één functie extra in heeft gezet, een noodloopprogramma ben ik nog niet tegengekomen. Maar dat houdt het ook wel redelijk overzichtelijk.
Eerst de stekkerverbindingen reinigen is natuurlijk altijd verstandig.
De sensor die ik dit voorjaar bij de dealer kocht kostte iets tussen de 60 en 70 euro.
Succes met het uitzoeken.
Johan.

johan 56 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.