Mijn VITARA 1.6-8V sidekick Amerikaanse model heeft sinds korte tijd een vreemde aanval van koorts. Binnen 10 minuten schiet de temperatuur naar het rood. En dan ook letterlijk het einde van de meter. Vreemde is dat hij zodra hij dit bereikt heeft dan opeens bedenkt shit ik heb koorts dus laat ik maar eens koelen. En dan na een minuut staat alles ook weer zoals het zou moeten zijn.
Ik heb om te controleren nu 2 keer het reservoir voor de koelvloeistof eens tot de nok toe gevuld en gekeken wat er gebeurd. En zoals ik al verwacht had gooit hij echt een liter koelvloeistof de motor uit zodra hij de rood raakt om dan vervolgens terug te lopen naar de normale koeltemperatuur.
Dus heeft iemand een idee wat dit kan zijn.
Zelf denk ik aan een defecte thermostaat?
Ga morgen alles eens vullen en dan de motor stationair warm laten lopen. Dan kijken wat er gebeurd.
Mocht iemand een idee hebben hoor ik het graag. En mocht iemand nog onderdelen hebben dan hoor ik het helemaal graag. Want ik ben toch wel heel erg blij met mijn Vitara.
Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een Vitara met koorts , zal geen griep virus zijn in dit geval ;-) ,
Slaat de koelventilator aan (of bedoelde je dat de koelventilator aanslaat met > ik heb koorts dus laat ik maar eens koelen < ) ,
Als je het koelvloeistof reservoir tot de nok toe vult met koelvloeistof is het normaal dat hij het er uit gooit als de motor op temperatuur komt ,
door de overdruk in het systeem .
Denk ook dat de thermostaat niet goed werkt en TE laat opent .
succes.
Nee griep is het gelukkig niet. Schrok wel even want zag op het binnen spatbord al een paar weggespoten druppeltjes olie. Mijn rikketik was meteen van slag en dacht meteen NEEEEEE niet mijn pakking alsjeblieft niet mijn pakking. Maar daar waren het veel te weinig druppels voor. Ik denk zelf ook dat de thermostaat het probleem is want zodra deze wel open gaat dan zakt ook meteen de temperatuur naar het normale niveau. En gezien het feit dat de temperatuur echt tot bovenin de meter oploopt denk ik inderdaad dat, de thermostaat pas open springt als de druk onhoudbaar aan het worden is. De rest heb ik kunnen uitsluiten. Alles gevuld. De motor gewoon stationair laten opwarmen en ventilator werkt prima. En dan opeens is het een enorme stoot gloeiend hete stoom en straal koelvloeistof die uit de motor geblazen word door de thermostaat. Dus maandag nieuwe erin en dan alles nog eens over doen.
Trouwens een misschien vreemde vraag maar hebben meer Suzuki liefhebbers ook de vreemde ervaring dat men bij Suzuki op wat voor model ook verschillende systemen gebruikt? Even remcilinders vervangen en 4 keer de verkeerde. Maar de oude meegenomen. Remblokken zelfde geval. Daar zitten kunnen dus ook 3 verschillende soorten op zitten. Of is dat puur een leuke grap die Suzuki heeft verzonnen voor de Vitara Sidekick (eigenlijk zegt de naam het al ;)
11 jaar
Ja hoor, heb ook wel eens verkeerde remblokken binnengekregen voor mijn Baleno. Was zelf door de dealer niet na te kijken wat er echt op zat, moest gewoon de oude meenemen en toen bleek dat er blokken bij hoorden die officieel voor de 4x4 waren.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar